הפגישה בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', התקיימה אמש (שלישי) בכנסת בתום טקס ההשבעה החגיגי של הכנסת ה-25. הרבה חגיגיות, בפגישה שאירעה לאחר נתק של כמעט שבוע, לא הייתה שם. מאז הפגישה האחרונה ביניהם ביום רביעי שעבר, השניים לא שוחחו, והצוותים שהתכנסו קיימו דיונים באווירה מנומנמת יחסית במה שנראה כמו מריחת זמן.
אתמול הצדדים סיכמו את הפגישה, שאותה יזם נתניהו, בכך שאמרו שהיא "התקיימה באווירה טובה". עם זאת, נודע כי הפערים עדיין לא נסגרו והפגישה לא סייעה, לפחות בינתיים, לפתרון הפלונטר שיביא להקמת הממשלה ה-37. הבוקר (רביעי), אחרי אותה שיחה, בוטלה פגישה מתוכננת להיום בין הליכוד לציונות הדתית. הליכוד גם ביטל פגישה שנקבעה להיום עם נציגי יהדות התורה.
4 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
נתניהו בין סמוטריץ' לדרעי. יו"ר ש"ס יתפשר?
(צילום: עמית שאבי )
4 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישה "באווירה טובה". נתניהו וסמוטריץ', אחרי שבוע של נתק

סמוטריץ' הבהיר לנתניהו שהוא מעוניין באחד משני התיקים הגדולים - אוצר או ביטחון ושאין בכוונתו לרדת מדרישותיו. נתניהו בדק תיקים אחרים שניתן יהיה לתת לסמוטריץ' כדי לרצות אותו, לאחר שהסביר לו כי בכוונתו לשמור על תיק הביטחון בליכוד - וכי הוא לא יגיע לידי סמוטריץ'. גורמים פוליטיים המעורים בפרטי המשא ומתן אומרים כי נראה שסמוטריץ' לא מתכוון לוותר בעניין, ולדבריהם הוא "ילך עד הסוף".
גורמים בליכוד טענו שבפגישה הציע נתניהו לסמוטריץ' להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה: "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".
ההבהרה של נתניהו לסמוטריץ' בנוגע לתיק הביטחון מגיעה לאחר הפרסום אתמול בבוקר ב-ynet ולפיו הממשל האמריקני העביר בימים האחרונים מסרים לראש הממשלה המיועד, וגם לבכירים במערכת הביטחון, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הלחץ האמריקני השפיע?
(צילום: AP)
יש לציין כי האמריקנים נזהרים מלנקוב בשמותיהם המפורשים של סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אך הרמזים לא יכולים להיות עבים יותר. בארה"ב למעשה מבהירים בדרכם הדיפלומטית שתחת השניים יהיה קושי רב להמשיך במערכת היחסים האינטימית והקרובה עם מערכת הביטחון הישראלית.
האמריקנים לא מנהלים שיח של פסילות נגד אף אחד, אך הם מצפים שנתניהו יסיק את המסקנות המתבקשות מבחינתם, וימנה לתפקידים הרגישים האלה אנשים עם ניסיון - כך שארה"ב תוכל להמשיך לעבוד איתם.
בציונות הדתית אמרו כי הם "מוטרדים מהדיווחים על כך שנתניהו מתנגד למינוי של סמוטריץ' בשל הלחץ של ממשל ביידן והחשש שיפעל להסדרת ההתיישבות ולתנופת בנייה ביהודה ושומרון. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של הקפאת הבניה בהתיישבות של נתניהו ב-2010-2009".
באשר לתיק האוצר הבהיר נתניהו לסמוטריץ' שהוא לא יכול לתת לו את התיק בגלל דרישת יו"ר ש"ס אריה דרעי, שלו זכות ראשונים, אלא שלאורך היום העבירו אתמול אנשי ש"ס מסרים שלפיהם הדרישה לתיק האוצר איננה סופית. גם רעייתו, יפה דרעי, התראיינה לכלי התקשורת השונים ורמזה כי ייתכן שיתפשר על התיק: "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר".
4 צפייה בגלריה
גם דרמר הגיע לפגישה עם נתניהו. ימונה לשר החוץ?
גם דרמר הגיע לפגישה עם נתניהו. ימונה לשר החוץ?
גם דרמר הגיע לפגישה עם נתניהו. ימונה לשר החוץ?
(צילום: AP)
בריאיון במשדר המיוחד של ynet אמרה דרעי כי היא מעדיפה שייקח את תיק האוצר בממשלה המיועדת. "יש לו יכולת ואי-אפשר להמעיט ביכולות ובידע גם למשרד הביטחון. אבל אם צריך לבחור, לציבור הכללי איפה תהיה התרומה היותר גדולה – היא תהיה במשרד האוצר". אריה דרעי שעבר בסמוך נשאל על דבריה והגיב בחיוך: "מה שהיא אומרת אני עושה". יפה דרעי נשאלה על כך בהמשך והגיבה בציטוט מספר בראשית: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ". על אף הדברים, לא מן הנמנע כי דרעי ימצא את הדרך חזרה למשרד הפנים.
גורמים פוליטיים המעורבים במשא ומתן משוכנעים שדרעי מסייע לנתניהו עם הדרישה לתיק האוצר. זאת כדי לייצר מצב שבו שני השותפים הבכירים ייאבקו על התיק הבכיר ואז יוותרו עליו - דבר שיסייע להוריד את סמוטריץ' מהדרישה. כל עוד אין התקדמות בשני התיקים הגדולים, נראה גם כי לא ניתן להתקדם ביתר ההסכמים - ובייחוד בתוך הליכוד.
אדם נוסף ששוחח בשעות האחרונות עם נתניהו הוא השגריר לשעבר בוושינגטון רון דרמר, ברקע האפשרות שיכהן בתפקיד שר החוץ. מינויו לתפקיד זה עשוי להשפיע על כל חלוקת התיקים בתוך הליכוד - שכן תיק החוץ הוא אחד מהתיקים הבכירים הבודדים שנותרו למפלגה.
ח"כ איתמר בן-גביר בחשבון הטויטר שלו: "די לירי בנגמ"ש. בצלאל אידיאליסט מלא מלא, ואני קורא לכולם לגלות אחריות. בוא ניכנס למשא ומתן אינטנסיבי ולחדרים סגורים עד שייצא עשן. לא נקים ממשלת ימין בהשמצות ובמריבות".
פורסם לראשונה: 22:25, 15.11.22