הממשל האמריקני העביר בימים האחרונים מסרים לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וגם לבכירים במערכת הביטחון, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב. המסרים האמריקניים מגיעים יומיים בלבד לאחר שגורמים במפלגת הציונות הדתית הגיבו על דרישתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתיק האוצר והכריזו: "סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא של ישראל".
יש לציין כי האמריקנים נזהרים מלנקוב בשמותיהם המפורשים של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אך הרמזים לא יכולים להיות עבים יותר. בארה"ב למעשה מבהירים בדרכם הדיפלומטית שתחת השניים יהיה קושי רב להמשיך במערכת היחסים האינטימית והקרובה עם מערכת הביטחון הישראלית.
4 צפייה בגלריה
בוושינגטון לא נוקבים בשמות, אך שולחים רמזים ברורים
בוושינגטון לא נוקבים בשמות, אך שולחים רמזים ברורים
בוושינגטון לא נוקבים בשמות, אך שולחים רמזים ברורים
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
ביידן בטלפון
ביידן בטלפון
הממשל האמריקני מצפה שנתניהו "יסיק מסקנות"
(צילום: AFP)
המסרים מתמקדים אך ורק בסוגייה הביטחונית, ולא בנושאים פוליטיים או אישיים אחרים. המסר שלהם: כדי ששיתוף הפעולה ההדוק בין מערכת הביטחון של שתי המדינות בכל הנושאים הרגישים שעומדים על הפרק, כולל איראן, סוגיית עזה, הגדה המערבית, ירושלים ושיתופי הפעולה המודיעיניים יצליח - ישראל צריכה לחשוב היטב את מי היא ממנה לאייש את המשרות הללו.
האמריקנים לא מנהלים שיח של פסילות נגד אף אחד, אך הם מצפים שנתניהו יסיק את המסקנות המתבקשות מבחינתם, וימנה לתפקידים הרגישים האלה אנשים עם ניסיון - כך שארה"ב תוכל להמשיך לעבוד איתם.
במקביל למסרים שמגיעים מוושינגטון מתנהלת החזית מול דרעי. גורם בליכוד אמר כי נתניהו מוכן להציע ליו"ר ש"ס לכהן כשר ביטחון, רק כדי לדחוק את סמוטריץ' מהתפקיד הזה. במקרה שדרעי יסכים לכהן כשר ביטחון, סמוטריץ' ככל הנראה יקבל את תיק האוצר. אולם הערכה היא כי לא מדובר בהצעה רצינית מאחר וגם במקרה הזה הליכוד מאבד שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
נתניהו מוכן להציע לו להיות שר ביטחון, רק כדי לדחוק את סמוטריץ'. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים פוליטיים אמרו ל-ynet כי התנהלות נתניהו ומה שנראה כמו תיאום בינו ובין דרעי סביב תיק האוצר מוסיף לאווירה העכורה שבה מתנהלים כרגע הדברים בינו לבין סמוטריץ'.
בין השניים קיים נתק, בין היתר סביב הדרישה שסמוטריץ' יסכים לוותר על כהונה כשר האוצר או כשר הביטחון. הסוגייה הזו נחשבת למעשה ליחידה שתוקעת את המשא ומתן הקואליציוני, מאחר שכל עוד התיקים הגדולים לא נסגרים – נתניהו לא יכול להתקדם עם סבב התיקים בליכוד - שם גם מחכים להכרעה.
למרות הרצון שהתגבש מיד לאחר פרסום תוצאות הבחירות וההכרעה הברורה שהושגה בהן לטובת גוש נתניהו, דבר אחד נראה בטוח: במקביל להשבעת הכנסת היום לא תושבע גם ממשלה.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. "המערכת הביטחונית תופתע ממנו לטובה"
(צילום: מוטי קמחי)
אלוף (במיל') יפתח רון טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי נפגש עם סמוטריץ'. "התרשמתי שהוא ניגש לתיק בחיל ורעדה עם הבנה שזה תפקיד ענק עם השפעה אדירה על כל מה שקורה במדינה. הוא מאוד מוכשר, בא עם אידיאולוגיה מוצקה והוא איש ביצוע מהמעלה הראשונה. המערכת הביטחונית תופתע ממנו לטובה".
על הלחץ מצד האמריקנים למנות אדם אחר לשר הביטחון, אמר רון טל כי הוא "לא רואה סיבה שהאמריקנים לא ישתפו איתו פעולה. ממתי האמריקנים נכנסים לקרביים של השאלה הפוליטית איך תורכב הממשלה בישראל? הם לא עושים את זה. הם יכולים להביע את דעתם". לדבריו, "אם סמוטריץ' יהיה שר ביטחון, הוא יהיה מקובל על האמריקנים והוא גם יפתיע אותם ואת כל מי שמרים סימן שאלה".