חופי ים לא מוכרזים
מכת הטביעות, שהתגברה ביתר שאת בימים האחרונים, גבתה מתחילת עונת הרחצה ב-19 במרץ את חייהם של 22 בני אדם. ואולם, נתון דרמטי של משרד הפנים מגלה כי בתקופה האמורה טבעו למוות 12 בני אדם בחופים לא מוכרזים בים התיכון, בים סוף ובכינרת. "צריך להבין, בחוף לא מוכרז אין מי שיציל אותך ויתריע מסכנות, אנשים צריכים להבין שזה נכתב בדם", אמר עומרי זיו, חבר איגוד המצילים הארצי.
האסון האחרון ברשימה אירע אתמול (א') כשמשה ג'אן, פעוט בן שנתיים מחדרה, טבע למוות בחוף לא מוכרז בעיר. הפעוט שהה בחוף עם הוריו, אבד להם בשלב מסוים - ונמצא צף ליד שובר הגלים. הוא נמשה מהמים ופונה במצב אנוש לבית החולים הלל יפה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
שרשרת הטביעות בשבת גבתה בין היתר את חייו של גבר כבן 40 שנכנס לחוף שאינו מוכרז באזור קיבוץ מעיין צבי סמוך לזכרון יעקב. צוות מד"א פינה אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים הלל יפה בחדרה, וגם במקרה זה לא נותר לרופאים אלא לקבוע מוות. בשבוע החולף טבעו למוות בישראל שמונה בני אדם.

שרת הפנים איילת שקד קראה לציבור להימנע מלהגיע לחופים לא מוכרזים. לדבריה, "אנחנו בחודשי הקיץ, ואין דבר מרענן יותר מהים, במדינת ישראל יש 157 חופים מוכרזים לטובת רחצה בטוחה של הציבור בהם יש שירותי הצלה".
השרה שקד הוסיפה כי הרשויות המקומיות מפעילות את החופים לפי הוראות החוק והצווים. "על מנת שנוכל ליהנות מהם, אני קוראת לציבור להתרחץ רק בחופים מוכרזים עם שירותי הצלה, תשמרו על חייכם וביטחונכם".
לפי איגוד המצילים, בחוף מוכרז המציל תוחם את שטח הרחצה הבטוח ומסמן את האזורים המסוכנים שיש בהם בורות או סכנת היסחפות בעזרת שלטים, דגלים שחורים או חבלים. בחופים אלה יש לפחות מציל אחד, שעבר הכשרה מקצועית ובכל שאלה או מצוקה, מסייע לרוחצים.

"רוב הטביעות - בחופים ללא שירותי הצלה"

"אנחנו בימים של ים סוער במיוחד ואין ספק שזה מעלה את סיכויי הטביעות, אך גם העובדה שאנשים ממשיכים להגיע לחופים לא מוכרזים היא בעייתית". אמר חבר איגוד המצילים הארצי זיו. "אנחנו מתגברים את החופים העמוסים בחופים המוכרזים, אבל רוב הטביעות למוות הן בחופים ללא שירותי הצלה".
לפי נתוני מד"א המעודכנים, 12 טבעו למוות מתחילת עונת הרחצה בחופי הים התיכון, שלושה בים המלח, אחד בים סוף, אחד בכינרת, שלושה בנחלים ובמאגרי מים ושניים טבעו למוות בבריכות ציבוריות.
1 צפייה בגלריה
פעולות החייאה בילד בן שנתיים אשר טבע בחוף הדייגים בחדרה
פעולות החייאה בילד בן שנתיים אשר טבע בחוף הדייגים בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
עוד עולה מהנתונים כי החובשים והפרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-119 בני אדם נוספים במקרי טביעה בים, בריכות ומאגרי מים שונים. שישה מתוכם פונו במצב קריטי, ארבעה במצב קשה, 16 במצב בינוני ו-93 במצב קל.
לפי מד"א, 61 מהטביעות התרחשו בים התיכון, 18 בים המלח, שלוש בים סוף, 21 בבריכות ציבוריות, 12 בנחלים ובמאגרי מים ושבע בצימרים.
ח"כ משה ארבל (ש"ס) פנה לשרת הפנים ואמר כי "מדובר בריבוי חריג של אסונות טביעה בזמן קצר ביותר אשר מחייבים בדיקה, מעקב ופיקוח משמעותיים מצד אגף חופי רחצה במשרד הפנים מול הרשויות המקומיות. האם אלו עמדו בתקן המחייב של מספר מצילים והאם נדרשות פעולות נוספות, כגון עדכון התקן או מתן הנחיות אחרות כדי להפחית את מספרם של אסונות הטביעה בחופי הארץ". בלשכת השרה שקד עדכנו כי הנושא בבדיקה.
פורסם לראשונה: 23:20, 25.07.21