שולי מועלם כבר הייתה חברת כנסת בעבר מטעם הבית היהודי. אחרי ששיתפה פעולה עם נפתלי בנט ואיילת שקד בהקמת הימין החדש, מועלם לא הצליחה אחר כך להיבחר לכנסת. ב-2020 היא הודיעה על החלטתה לעבור לליכוד, ובקרוב היא תתמודד בפריימריז של המפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה-25. "זו מפלגת עם ישראל, זו מפלגה דמוקרטית", אמרה הבוקר (ראשון) מועלם בריאיון באולפן ynet.
בזמן שמפלגות כמו יש עתיד של ראש הממשלה יאיר לפיד, כחול לבן של שר הביטחון בני גנץ וישראל ביתנו של שר האוצר אביגדור ליברמן ממשיכות להתעלם מבחירות מקדימות, ורשימותיהן נקבעות על ידי יושבי הראש שלהן, בליכוד שומרים על מסורת הפריימריז. בפני יו"ר הליכוד ויו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו שלל הצעות לקיום הפריימריז, וההחלטה בנושא עשויה להשפיע באופן דרמטי על הרכב הרשימה לכנסת.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, שולי מועלם וצורי סיסו
בנימין נתניהו, שולי מועלם וצורי סיסו
מועלם לצד יו"ר הליכוד נתניהו
"זה המקום הכי משמעותי לאזרחי ישראל והעולם היהודי כולו", אמרה חברת הכנסת לשעבר מועלם על החלטתה לנסות להתברג במקום ריאלי ברשימת הליכוד. שש השנים האחרונות היו מופלאות מבחינתי, עם יכולת השפעה אדירה, שיתופי פעולה והנעת תהליכים שהיו תקועים במערכת שנים".
היית בבית היהודי של בנט ושקד. הם מבחינתך לא אופציה פוליטית בכלל? "לא. כבר בבחירות השלישיות נפתלי התחיל לדבר על הליכה לממשלה רחבה. אחרי הבחירות השלישיות עזבתי אותם. הציבור הישראלי חווה בשנה האחרונה את אותו איבוד עשתונות ערכי".
מה רע בממשלה רחבה? "כל השאלה היא מה מניע אותה. האם אידיאולוגיה ימנית? האם הנושאים שלשמם באנו? הרצון להיות הימין שמימין לימין או שאנחנו ממהרים כדי לתפור לעצמנו איזה תפקיד".
את חיה בשלום עם הליכוד של היום? "מאוד. יש בה ייצוג לכל החברה הישראלית. כשבאתי לפני 10 שנים לפוליטיקה, באתי כדי שיהיו פריימריז בציונות הדתית. במהלך השנים, במסגרת אובדן העשתונות הערכי, גם זה אבד בדרך של נפתלי ואיילת".

"הגיע הזמן להתחדש"

גם במרצ מתכוונים לערוך פריימריז. אחת המתמודדים לרשימה לכנסת היא חברת מועצת העיר בת ים קטי פיאסצקי. "זה נכון שכרגע נראה שאין הרבה מקומות וצריך להילחם על המקום, אבל אני חושבת שיש לי מקום", אמרה פיאסצקי. "אני חלק מהמפלגה לא מעט זמן ומחויבת לערכים, והגיע הזמן להתחדש ולהתקדם ולהחליף אנשים חדשים בתוך המערכת".
מי המנהיג שלך? "אני לא יודעת, לא ברור לי עדיין מי מתמודד. אני בקשר טוב עם כולם ואוהבת את כולם. אני חושבת שכולם ראויים, יש לנו חברי כנסת מעולים".
את שמאל של פעם שצועק "הסכם שלום עם הפלסטינים" ו-80% כבר לא מאמינים שזה אפשרי, או שמאל חדש? "זה נושא חשוב וצריך להתעסק בו. הוא משפיע עלינו כלכלית וחברתית פנימה. יש גם נושאים חברתיים-אזרחיים חשובים, הרבה דברים שצריך לתקן אחרי הממשלות הקודמות. יש הרבה מה לעשות ולא חסר, ואני מתכוונת לבוא ולעשות את הדברים".
2 צפייה בגלריה
רחלי צינקין
רחלי צינקין
"איילת שקד היא לא ימין". עו"ד צינקין
בפריימריז של מפלגת הציונות הדתית שבראשה ח"כ בצלאל סמוטריץ' תתמודד עו"ד רחלי צינקין. "אני הולכת עם סמוטריץ' מהיום שנכנס לכנסת, כי להבדיל מהתדמית שכולם מאוד מתאמצים לייחס לו - אז האיש הזה הוא סנגור גדול מבחינת הצד המשפטי. הוא בעצמו עורך דין ונוטה תמיד לצד של הסנגוריה, זה מאוד מתאים. הוא ליברל גדול בכל הנושאים המשפטיים".
גם את בן גביר את מעכלת בקלות? "אני חושבת שהימין חייב לרוץ יחד".
גם שקד? "איילת שקד היא לא ימין. מי שישב עם רע"מ והבליג על דרישות הרשימה המשותפת כדי להחזיק את הממשלה הזו הוא בעיניי לא ימין. גם שקד וגם סער עשו את ההחלטה שלהם. זה די פשוט והדברים באו לידי ביטוי בשנה האחרונה. זו אכזבה עצומה. ב-2012, כשבאתי לנהל את הפריימריז בבית היהודי, בעיניי זו הייתה בשורה גדולה מאוד, גם של נפתלי וגם של איילת וגם של אנשים אחרים, והשנה הזו היא צער עמוק ואמיתי על הבגידה בציבור הימני שהאמין בהם".
מי אמר שימין זה רק מי שהולך עם הימין? גם נתניהו כאיש ימין מינה את ציפי לבני ואבי ניסנקורן לשרי משפטים. "מעולם לא הצבעתי ליכוד ואני לא מתכוונת להתחיל להצביע ליכוד".
אבל לא קראת לנתניהו "בוגד" למרות שהוא גם עשה מהלכים כאלה. "התכוונתי שהם בגדו בדרך שכל השנים הללו הטיפו לה. חס וחלילה הם לא בוגדים".

"הניסוי הצליח"

ירון גדות, חבר מועצת העיר רמת השרון, יתמודד בפריימריז של מפלגת העבודה. לדבריו, "הייתה למפלגת העבודה את הנבחרת הכי טובה בקדנציה הזאת. הנבחרת הכי צעירה, אנרגטית וערכית".
מה אתה מביא איתך לפוליטיקה? "אני מביא איתי עשייה. יש לי חברה של מערכות סיבים אופטיים. אנחנו מתרכזים במגזר הערבי, מביאים להם שוויון בתשתיות. אני חושב שאחד הדברים החשובים שעשתה הממשלה הקודמת זו חתירה לדו-קיום. היא הראתה עד כמה הדו-קיום בינינו לבין הערבים בתוך ישראל אפשרי וחשוב, ומבחינתי הניסוי הצליח".
אתה בעד חיבור בין מרצ לעבודה? "אני נגד. אני חושב שמרצ לצערי תצטרך לקראת הבחירות להכריע בשאלה קשה ולהפסיק את ההתמודדות שלה, אחרת הגוש שלנו יפסיד הרבה קולות ויגרום לעלייה של הצד השני".