אחרי הפצצה שהטילה הבוקר (רביעי) יו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן, בפני המערכת הפוליטית עומדות שלוש אפשרויות. הראשונה היא הליכה לבחירות - מהלך שלפי ההערכות הוא המועדף על יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו והליכוד.
בחירות יתאפשרו אם בעקבות סילמן יתגלה פורש נוסף מימינה, שיאפשר לה ולעמיחי שיקלי להיות מוכרזים סיעה נפרדת ללא סנקציות ועם יחידות המימון שמעניקה הכנסת עבורם. באופוזיציה מפעילים לחץ רב על חברי הכנסת ניר אורבך ואביר קארה מימינה ללכת בעקבותיה של סילמן.

הדרמה הפוליטית - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בני גנץ, יאיר לפיד ועידית סילמן במליאת הכנסת
נפתלי בנט, בני גנץ, יאיר לפיד ועידית סילמן במליאת הכנסת
צירוף גורמים נוספים לממשלה הקיימת נראה חסר סיכוי. בנט, לפיד, גנץ וסילמן בכנסת
(צילום: עמית שאבי)
אפשרות נוספת היא אי-אמון קונסטרוקטיבי - שפירושה השבעת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית. ביחד עם שר הביטחון בני גנץ וחברי הכנסת של כחול לבן, זה מהלך אפשרי והמועדף על גנץ שיוכל להיכנס באופן מיידי ללשכת ראש הממשלה.
האפשרות השלישית היא המשך כהונת הממשלה הנוכחית ברוב דחוק בכנסת. הסיכויים לכך קלושים, ונשענים רק על האפשרות להרחיב את הממשלה על ידי צירוף גורמים נוספים. מהלך שנראה חסר סיכוי, שכן אף אחד מחברי האופוזיציה לא ימצא סיבה ממשית לייצב את ספינת בנט-לפיד כשעל הפרק מפץ פוליטי שחיכו לו חודשים ארוכים.
3 צפייה בגלריה
שיקלי. פורש נוסף יאפשר הכרזה על סיעה נפרדת עם יחידות המימון של הכנסת
שיקלי. פורש נוסף יאפשר הכרזה על סיעה נפרדת עם יחידות המימון של הכנסת
שיקלי. פורש נוסף יאפשר הכרזה על סיעה נפרדת עם יחידות המימון של הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
פרישתה של סילמן מגיעה על רקע פרשת החמץ בבתי החולים, שבעקבותיה תקפה את שר הבריאות הנוכחי ניצן הורוביץ ואמרה כי "לא נאפשר לו להיות שר". בשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי בהנהלת הדסה מנסים למנוע הכנסת חמץ בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא. בעקבות הפרסום שיגר הורוביץ מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ, שמתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. השבוע, בדיון בוועדת הבריאות בראשותה, תקפה סילמן את הורוביץ בעקבות הנחייתו לבתי החולים. "הורוביץ מאפשר הכנסת חמץ לבתי חולים? לא נאפשר לו להיות שר", אמרה. "יש כאן חצייה של קו אדום. במשמרת שלי זה לא יהיה".
סילמן לא הודיעה מראש על החלטתה לאף גורם בקואליציה, גם לא לנפתלי בנט ולשר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. גורמים פוליטיים אמרו ש"הצעד שלה נובע מסגירה שעשתה עם הליכוד". עם זאת, אם לא יהיה חבר כנסת נוסף שיפרוש איתה בהקדם ויאפשר לסיעת ימינה להתפצל, ובינתיים היא תתחיל להצביע נגד הקואליציה - היא יכולה להיות מוכרזת כפורשת יחד עם ח"כ שיקלי ולא תוכל להתמודד בליכוד או בציונות הדתית בבחירות הבאות.
3 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
"איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים שהם מהות וזכות". סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במכתב הפרישה ששלחה הבוקר לבנט כתבה סילמן: "הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה. סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עימם יצאנו לדרך. אתה יודע אילו מאמצים כבירים השקעתי בשימור הקואליציה ובקידומה בתפקידי כיו"ר הקואליציה וכיו"ר ועדת הבריאות בכנסת. כמה ניסיתי לשמר את הביחד, למצוא את המכנה המשותף ובדרך זו להביא לידי ביטוי את המשימות החשובות שעמדו לפתחנו".
לדבריה, "חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל. ערכים מרכזיים בתפיסת עולמי אינם עולים בקנה אחד עם המציאות הנוכחית. אני קשובה לקולות מהשטח ולמחאה הכנה של ציבור הבוחרים שזכינו בתמיכתו ונבחרנו בקולותיו וגם לכאבם של אלה שלא בחרו בנו אך שייכים למחנה הלאומי. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות".



באופוזיציה בירכו הבוקר על פרישתה של סילמן. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר כי "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של חברת הכנסת עידית סלימן, ואני מברך אותם בשם המונים בעם ישראל שייחלו לרגע הזה. עידית, את הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית של מדינת ישראל, הדאגה לארץ ישראל, ואני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה למחנה הלאומי. את הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם ואין זכות גדולה מזו. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה. אתם תתקבלו בכל הכבוד הראוי ובזרועות פתוחות".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להחלטת סילמן כי מדובר ב"שחר של יום חדש במדינת ישראל. הסוף לממשלה הלא ציונית של בנט והתנועה האיסלאמית והרגע שבו אפשר וצריך להחליף אותה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית. אני מבקש לברך את ח"כ עידית סילמן על הצעד האמיץ והצודק שעשתה הבוקר ובו הציבה קו אדום בפני הפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ובערכי הציונות הבסיסיים".
סמוטריץ' הוסיף: "המחנה הלאומי יקבל את עידית בזרועות פתוחות ובמקום של כבוד השמור למי שהצילו את עם ישראל ומדינת ישראל באחד מרגעי המשבר שלהם. אני קורא לחברים בקואליציה שנבחרו בקולות הימין, חזרו הביתה. יחד נבנה ממשלה יהודית, ציונית ולאומית שתעשה המון טוב למדינת ישראל".
גם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, בירך את סילמן שלדבריו "נתנה יד להצלת הזהות היהודית של מדינת ישראל. מתנצל שפקפקתי בצעד האמיץ שעשית, תבורכי מפי עליון. 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל'".