"אני מוכן לבצע פיגוע התאבדות": כך אומר למצלמה תלמיד בבית ספר של אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים) במזרח ירושלים, בסרטון שצילם ב-2022 מכון המחקר "מרכז בדין" והגיע לידי ynet. תלמידה אחרת אומרת כי "עלינו להילחם ביהודים כדי להוכיח שאנחנו חזקים מהם". צפו בדברים המקוממים של התלמידים:

התלמידים המתועדים בסרטון אומרים בין היתר כי "דקירה ודריסה של יהודים עושה כבוד לפלסטינים", "אני מוכן לבצע פיגוע התאבדות", ו-"מלמדים אותנו שהיהודים רמאים ורעים. אני אדקור ואדרוס אותם". אחד התלמידים מספר כי "מלמדים אותנו שאל-אקצא וכל פלסטין שלנו", ואחר משתף כי "מלמדים אותנו שהיהודים טרוריסטים".
דוד בדין, מנהל מכון המחקר שעוסק בין היתר באונר"א ובפלסטינים מאז 1987, מציין: "בספרי הלימוד של תלמידי אונר"א במחנה הפליטים שועפט מופיעות תמונות של רוצחים שביצעו פעולות טרור והרגו ישראלים רבים, כאות שבח וכדוגמה למופת".
בעקבות הסרטון פנה סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר סיעת "מאוחדים", אריה קינג, ליו"ר קרן קיימת לישראל יפעת עובדיה לוסקי. בית הספר המדובר של אונר"א הוקם בשטח בבעלות קק"ל, וקינג דרש לפנות את בית הספר. בפנייה ללוסקי כתב כי במקור הציפייה הייתה שבשטח ייעשה שימוש לטובת העם היהודי ובארץ ישראל, אך בפועל הוקם בית ספר של אונר"א - "שבו על פי העדויות מחנכים לשנאת יהודים ומסיתים נגד מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
משאית של אונר"א במעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh/File Photo)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
אמצעי לחימה שאותרו ע"י צה"ל בשקי אונר"א בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
עוד כתבות בנושא הסערה סביב אונר"א:
מקק"ל נמסר בתגובה כי "בהתאם לחוק רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובהתאם לאמנה בין המדינה לקק"ל, רמ"י מנהלת את מקרקעי קק"ל בנאמנות עבור קק"ל. בכל מידע לגבי המחזיקים ו/או הפולשים בקרקע ואופן הטיפול בהם יש לפנות לרמ"י".
במערכת החינוך הערבי במזרח ירושלים לומדים כ-119,000 תלמידים: 45,040 במוסדות חינוך רשמיים, 58,080 במוסדות במעמד מוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) ו-15,380 תלמידים במוסדות הפועלים ללא רישיון, שאינם מתוקצבים בידי המדינה ואינם מפוקחים על ידה (כ-13% מתלמידי מזרח ירושלים).
לפני חמישה ימים התקיים בכנסת דיון משותף לוועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד לציון יום החינוך העולמי, במסגרתו עסקו הח"כים בתכנים האנטישמיים הנלמדים במערכת החינוך הפלסטינית. יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסף טייב (ש"ס), קרא בדיון למשרד החינוך להפעיל פיקוח הדוק יותר במוסדות הלימוד במערכת החינוך הממלכתית במזרח ירושלים. "הזוי שנותנים לכיתות י"א-י"ב ספרי לימוד עם תכנים אנטישמיים ומסיתים כנגד המדינה", אמר. חברי הוועדות קראו להוציא את התכנים האנטישמיים מהחינוך הפלסטיני במזרח העיר וביקרו בחריפות את האו"ם ואונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) "שלא עשו דבר נגד תעשיית החינוך הפלסטיני המלמדת לג'יהאד, לדמוניזציה של יהודים וישראלים ולדה-לגיטימציה של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
"האו"ם יעניש כל מעורב בטרור": המזכ"ל אנטוניו גוטרש
(צילום: EPA/JUSTIN LANE)
שלשום (שישי) התעוררה סערה בעקבות הודעת אונר"א על פתיחת חקירה בחשד שכמה מעובדיה היו מעורבים במתקפת הטרור הרצחנית על ישראל ב-7 באוקטובר, ועל ניתוק הקשר עם אותם עובדים. תשע מדינות, בהן ארה"ב, גרמניה ובריטניה הודיעו על עצירת המימון לארגון, ואילו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הודיע כי "תשעה עובדי אונר"א פוטרו, אחד מת וגורלם של שניים נוספים אינו ידוע". הוא אמר כי האו"ם "יעניש כל מעורב בטרור, כולל פתיחה בהליכים פליליים".
ממשרד החינוך נמסר: "בית הספר פועל ללא רישיון, בניגוד לחוק. אגף האכיפה במשרד פתח בחקירת הנושא, ובכוונתו לערב גורמי חקירה ורשויות נוספות במידת הצורך. המשרד פועל לחזק את הפיקוח על מערכת החינוך במזרח ירושלים, לצמצם את מספר הלומדים במסגרות מוכרות שאינן רשמיות ולהגדיל את מספר הלומדים בחינוך הרשמי, על פי תוכנית הלימודים הישראלית. לאור מדיניות זו, שיעור התלמידים בבתי הספר שפועלים ללא רישיון במזרח ירושלים ירד מ-58% בשנת 1990 לכ-13% בלבד בסוף שנת 2022.