בריטניה ומדינות נוספות הצטרפו היום (שבת) לארה"ב והודיעו על השעיית המימון לאונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, בעקבות החשד שעובדים בסוכנות לקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר. אתמול הודיעה אונר"א כי היא פתחה בחקירה בחשד שכמה מעובדי הסוכנות היו מעורבים במתקפת הטרור נגד ישראל, ומסרה כי היא ניתקה את הקשר עם אותם עובדים.
ראש אונר"א פיליפ לזריני אמר כי התרת חוזיהם של העובדים הייתה אחרי שישראל סיפקה מידע על מעורבותם במתקפת הטרור. לזריני לא חשף בכמה עובדים בדיוק מדובר או כיצד בדיוק היו מעורבים, אבל הוסיף כי הדין ימוצה עם "כל עובד אונר"א שהיה מעורב במעשה טרור", בכלל זה באמצעות הליכים פליליים. בהמשך דיווחה מחלקת המדינה של ארה"ב כי מדובר ב-12 עובדים.
5 צפייה בגלריה
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
לזריני. לפי ארה"ב 12 עובדים השתתפו בטבח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בהצהרה על החקירה של סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, והפסקת המימון הבריטי, מסר משרד החוץ בלונדון כי בריטניה "מזועזעת" מהטענות. "בריטניה מפסיקה זמנית כל מימון עתידי לאונר"א, בשעה שאנחנו בוחנים את ההאשמות המדאיגות האלה. אנחנו נשארים מחויבים לאספקת סיוע הומניטרי לאזרחים העזתים, שזקוקים לו נואשות", נמסר בהודעה.
גם איטליה, קנדה, אוסטרליה ופינלנד הצטרפו ביממה האחרונה לארה"ב והודיעו על הקפאת המימון לאונר"א. שר החוץ האיטלקי, אנטוניו טיאני, הצהיר היום כי "ממשלת איטליה השעתה את המימון לאונר"א אחרי המתקפה המתועבת על ישראל ב-7 באוקטובר".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
אמצעי לחימה שנמצאו בשק של אונר"א ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
שר החוץ האיטלקי הוסיף כי כמה מבעלות בריתה של איטליה נקטו צעד דומה. אחמד חוסיין, השר לפיתוח בינלאומי בממשלת קנדה, אמר כי הוא "מוטרד מאוד מהטענות שמיוחסות לכמה מעובדי אונר"א. קנדה מגנה באופן חד-משמעי את טבח ה-7 באוקטובר נגד ישראל".
שר החוץ ישראל כץ קרא למדינות נוספות לעצור את המימון לסוכנות, מסר כי "לא נוותר, נדרוש שהאירועים ייחקרו עד תום. על האו"ם לפטר מיד את ראשי אונר"א ולפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של מה שהתרחש באונר"א- חמאס עזה". לדבריו, "רבים מעובדי אונר"א הם אנשי חמאס שמסייעים לו במתן מחסה לפעילות טרור ובשמירת שלטונו. חייבים לוודא שאונר"א לא תהיה חלק מהיום שאחרי בעזה ושגורמים אחרים יבואו במקומה".
משרד החוץ הינחה את שגרירויות ישראל במדינות שהן תורמות משמעותיות לאונר"א, לפנות אליהן בבקשה שיקפיאו את הסיוע עד לבירור מעורבותם של עובדי הארגון. השגרירויות הונחו לבקש בדיקה מעמיקה כדי לוודא שאין עוד גורמי חמאס המועסקים בשירות הסוכנות. במברק הפעלה שנשלח הערב כתב סמנכ"ל ארגונים בינ"ל במשרד החוץ, אמיר ויסברוד, כי מדובר באירוע חמור ואונר"א צריכה לקיים בדק בית מקיף: "אנו קוראים לאו״ם לבדוק את הדברים בצורה יסודית ולהסיק את המסקנות הנדרשות. כולל סיום תפקידו של ראש הארגון. ⁠מדובר באירוע חמור שמלמד על בעיה עמוקה יותר שעליה ישראל התריעה כבר שנים, ונוגעת לכך שאונרא הינה חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון, ושמוסדותיה עסקו זה שנים בשימור נראטיב של פליטות, וחינוך ילדים פלסטינים בתכני הסתה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך על עצירת המימון, ואמר כי "הגיע הזמן להקים ארגון חליפי, שלא יחנך דורות של ילדים פלסטינים לשנאה ולא ישתף פעולה עם הטרור החמאסי".
בחמאס הגיבו להחלטת אונר"א לסלק את העובדים החשודים ומסרו כי הם מגנים את ההחלטה, שמתבססת על "האשמות ציוניות". עוד אמרו בחמאס: "אנו מגנים בחריפות את תיאור ההתנגדות של עמנו כ'טרור', כי אין זה מתפקידה של אונר"א להכריז על עמדות פוליטיות בנוגע לסכסוך. ברור שאונר"א נסחטה על-ידי ​​מדינות התומכות בטרור הציוני באמתלה של המשך תמיכה כספית".
באש"ף הגיבו להפסקת המימון ואמרו: "אנו קוראים למדינות שהכריזו על הפסקת תמיכתן באונר"א לחזור מיידית מההחלטה, שטומנת בחובה סיכונים פוליטיים גדולים וסכנה לסיוע".
5 צפייה בגלריה
תיעודים מהקומה הממולכדת בגן ילדים של אונר"א והשמדת המטענים במחנה נור א-שמס
תיעודים מהקומה הממולכדת בגן ילדים של אונר"א והשמדת המטענים במחנה נור א-שמס
גן ילדים ממולכד של אונר"א ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תיעודים מהקומה הממולכדת בגן ילדים של אונר"א והשמדת המטענים במחנה נור א-שמס
תיעודים מהקומה הממולכדת בגן ילדים של אונר"א והשמדת המטענים במחנה נור א-שמס
(צילום: דובר צה"ל)

תקציב של מיליארד דולר, 59 מחנות פליטים

אונר"א הוקמה ב-8 בדצמבר 1949, והיא הסוכנות היחידה של האו"ם שמוקדשת לטיפול בקבוצה מסוימת של פליטים. היא הוקמה בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים, שמטרתה לטפל בכלל הפליטים בעולם. נכון לשנת 2023 עובדים באונר"א 30,000 בני אדם, שאחראים על סעד ישיר לפלסטינים, סיוע במזון, סיוע בחינוך וסיוע כלכלי.
אונר"א מטפלת ב-59 מחנות פליטים פלסטינים בסוריה, לבנון, ירדן, ירושלים, יו"ש ורצועת עזה. התקציב השנתי שלה משתנה אך עומד על כמיליארד דולר או מעט יותר, ומקורו בעיקר במדינות שכעת הפסיקו בזו אחר זו את המימון לסוכנות. רוב כספי הארגון מיועדים להפעלה של בתי ספר. יותר מ-90% מהמימון של אונר"א מגיע מתרומות. התורמות הגדולות ביותר הן ארה"ב, האיחוד האירופי, גרמניה, בריטניה ושבדיה.ב-2022 כ-44.3% מהסיוע לאונר"א הגיע ממדינות האיחוד.
5 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס גשם שלוליות
מחנה אוהלים בחאן יונס גשם שלוליות
מחנה אוהלים בחאן יונס בדרום הרצועה
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
בזמן המלחמה חשפו צה"ל וארגונים אחרים כי חמאס משתמש במרפאות, בתי ספר וציוד של אונר"א למטרות טרור. בנוסף נחשף כיצד מורים באונר"א חגגו בטלגרם את הטבח נגד ישראל.
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.