6 צפייה בגלריה
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
11 שנים בדיוק לאחר שמינויו לרמטכ"לות בוטל - אלוף במיל' יואב גלנט יתייצב בשבוע הבא בקומה ה-14 של מגדל המטכ"ל - בצד של לשכת שר הביטחון. גלנט המתין בסבלנות במשך יותר מעשור לתפקיד הנכסף, ויהפוך לאלוף השלישי שיכולה לדבוק בו הקלישאה "מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל, יקבל אותו כשר ביטחון", אחרי יצחק מרדכי ואריאל שרון.
לאחר כהונה סוערת וארוכה בת יותר מארבע שנים כמפקד פיקוד דרום, שכללה את חטיפת גלעד שליט בגבול עזה והסתיימה במבצע עופרת יצוקה שבו דחף כאלוף להרחבת התמרון הקרקעי והפגיעה בחמאס, גלנט הפך לאחד הקורבנות של פרשת הרפז שהרעידה את מערכת הביטחון בתחילת העשור הקודם.
הוא נקלע לקרבות המלוכלכים בין הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי לשר הביטחון אהוד ברק, שחפץ במינויו כמחליף לאשכנזי. לגלנט לא נמצא שום קשר למסמך המזויף שכביכול נועד להריצו לתפקיד, אך כספיח לפרשה נמצא כי פלש לשטח ציבורי בביתו הגדול במושב עמיקם שבשרון. בהמשך נדרש להשיב את הקרקע, אך ראש הממשלה אז בנימין נתניהו, שכעת ממנה אותו לשר הביטחון, ביטל את מינוי הרמטכ"ל שכבר אושר בממשלה.
6 צפייה בגלריה
נתניהו וגלנט לאחר שהודיע לו שהוא שר הביטחון המיועד
נתניהו וגלנט לאחר שהודיע לו שהוא שר הביטחון המיועד
נתניהו וגלנט, השבוע
6 צפייה בגלריה
 יואב גלנט
 יואב גלנט
גלנט בתפקידו כמפקד פיקוד הדרום
(צילום: לע"מ )
גלנט פשט את מדיו ועבר לשנים אחדות לעסקים פרטיים בעיקר בתחום הגז, אך מ-2015 נכנס לפוליטיקה וצבר ניסיון רב כשר וכחבר קבינט, במשך כחמש שנים ובתיקי השיכון והבינוי, החינוך והקליטה והעלייה, תחילה במפלגת כולנו של משה כחלון ובהמשך בליכוד.
למרות תדמיתו המרוחקת וגורמים בימין שהזכירו לא אחת את זיקתו לפורום החווה של אריאל שרון (גלנט היה מזכירו הצבאי בתקופת ההתנתקות מעזה), שר הביטחון המיועד חרש את השטח הליכודי בשנים האחרונות בחוגי בית ואירועים משפחתיים של חברי המרכז, וזכה להערכה חמה בחזרה. בעקבות הפריימריז האחרונים הוא הגיע למקום הרביעי ברשימת המפלגה לכנסת, כך שמינויו לתפקיד שר הביטחון בממשלת נתניהו השישית היה הצפוי והטבעי ביותר.
"גלנט לא נושא איתו מרירות מהפרשה ההיא, ומגיע לתפקיד בממלכתיות מלאה. הוא לא יצטרך חפיפה רבה מגנץ", אמרו השבוע מקורביו. "הוא בטוח שיעבוד היטב עם נתניהו, שידע מתיחויות לא מעטות עם שרי ביטחון קודמים".
6 צפייה בגלריה
ארכיון יואב גלנט אלוף פיקוד הדרום
ארכיון יואב גלנט אלוף פיקוד הדרום
2010: גלנט באימון צלילה
(צילום: גדי קבלו )

ואכן, מהתפקיד המשמעותי והיוקרתי ביותר מקרב כל שרי הממשלה, לא צמח עדיין כמעט אף פוליטיקאי לראשות הממשלה, זולת נפתלי בנט שכיהן בשני התפקידים למשך תקופות קצרות. משה יעלון, אביגדור ליברמן, בני גנץ, אהוד ברק וגם בנט עצמו כאמור, מצאו עצמם באופוזיציה או מחוץ לפוליטיקה.
נתניהו הצליח לאורך השנים למצב לעצמו תדמית של ביטחוניסט-על, גם לאור העשור הביטחוני השקט ביותר שידעה ישראל תחת כהונתו כראש ממשלה, זהיר ואחראי בכל הקשור לביטחון המדינה. לכן, יהיה מעניין לראות את הכימיה בין השניים וגם את חלוקת הקרדיטים על הישגים ביטחוניים לקראת תקופה נפיצה במיוחד, בעיקר ביהודה ושומרון.
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: בראל אפרים)
אך לגלנט לא יהיה רגע דל, ולא רק בגלל רצף תקריות הירי הבלתי-פוסק בגדה או איום הגרעין האיראני והתפשטות משמרות המהפכה במזרח התיכון שרחוקים מפתרון. בגלל אופיה הימני-קיצוני של הממשלה החדשה הוא עלול למצוא עצמו ממותג בתור הסמן השמאלי שלה, בטח מול שרים בכירים ואידיאולוגיים כאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
השניים כבר דרשו וקיבלו מנתניהו נתחים שמנים מצה"ל וממשרד הביטחון המחולק: המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים שיועברו לראשונה מהצבא לסמוטריץ' שיוצב כשר נוסף במשרד הביטחון, פלוגות מג"ב איו"ש שיוכפפו לשר בן גביר במקום למפקד אוגדת איו"ש וכמובן העברת מינוי הרב הצבאי הראשי לצה"ל, מסמכות הרמטכ"ל כפי שהיה לכל אורך השנים, לידיו של הרב הספרדי הראשי לישראל, המזוהה עם מפלגת ש"ס.
6 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
הרמטכ"ל הבא הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ניסה למנוע את המהלכים הדרמטיים הללו שיפצלו את הצבא הלכה למעשה, וקיבל הבטחה בימים האחרונים מנתניהו שלבכירי הצבא תינתן האפשרות להשמיע את עמדותיהם בנושא בטרם יוחלטו או יחוקקו היוזמות השנויות במחלוקת, שלהן מתנגד כוכבי וככל הנראה גם מחליפו אלוף הרצי הלוי שייכנס לתפקידו באמצע החודש הבא.
לעמדת שר הביטחון גלנט בנושאים אלו יהיה כמובן משקל משמעותי, ולא מן הנמנע שהם יובילו להתנגשויות ראשונות בממשלה כבר בקרוב, אם גלנט יצדד בעמדת הצבא. גלנט מעריך מאוד את מפקד פיקוד מרכז הנוכחי, אלוף יהודה פוקס, שכיהן תחתיו כקצין האג"ם של פיקוד הדרום. פוקס נמצא במסגרת תפקידו בלב היוזמות של סמוטריץ' ובן גביר.

תמיכה בערכי צה"ל

יהיה מפתיע מאוד אפוא אם גלנט יסכים לשינויים מרחיקי הלכת שדורשים בן גביר וסמוטריץ', אך אלו לא צפויות להיות ההתנגשויות האחרונות בין הצדדים. גם חוק החסינות ללוחמים שעברו לפי החשד עבירה במהלך פעילות מבצעית עלול לעורר מחלוקות קשות במערכת הביטחון.
כל פרשה חדשה שתצוץ בשטחים, כמו תקרית חיילי גבעתי בחברון בחודש שעבר, עלולה לגרור ריב פומבי בין שר הביטחון גלנט שיגבה את קציני הצבא ויתמוך בערכי צה"ל, לבין השרים וחברי הכנסת מעוצמה יהודית, שזוכים לתמיכה גדולה בקרב חיילים/מצביעים צעירים.
המבחן הגדול של גלנט והלוי יהיה לא רק בגיבוש תקציב ביטחון מהיר ונחוץ לצבא, תוכנית רב-שנתית חדשה שקריטית לבניין כוחו של צה"ל, השלמת סגירת קו התפר הפרוץ עם יו"ש, שיקום כוחות היבשה והמילואים מכשירותם השחוקה, שמירת התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בכלל ובפרט לקראת מותו של אבו מאזן והיום שאחרי שכבר כאן לפי בכירי הצבא - אלא השארת צה"ל ובעיקר משרתיו, כמאוחדים וממלכתיים, מול סימנים ראשוניים ומדאיגים המאיימים לפרקם. בלא מעט מובנים, גלנט עשוי די מהר למצוא עצמו כשכפ"ץ לצבא, כשר הביטחון של צה"ל.