משטרת ברלין אישרה הבוקר (שישי) דיווח ב"בילד" הגרמני ולפיו נפתחה חקירה ראשונית נגד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בחשד להכחשת שואה. זאת בעקבות אמירתו בביקורו בבירה הגרמנית ולפיה "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים".
על פי משטרת ברלין, החקירה נפתחה בעקבות קבלת תלונה נגד אבו מאזן - אך בשלב זה לא מדובר בחקירה מלאה. בכל מקרה, משרד החוץ של גרמניה מסר כי אבו מאזן, כנציג רשמי של הרשות הפלסטינית, יזכה לחסינות מפני העמדה לדין מכיוון שהוא אמר את הדברים במהלך ביקור מדיני רשמי. שגרירות ישראל בברלין מסרה בתגובה כי "הודעת משטרת גרמניה מביאה לידי ביטוי את הזעזוע ושאט נפש מכל קצוות הקשת הפוליטית הגרמנית לדברי הבלע של אבו מאזן".
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן וקנצלר גרמניה אולף שולץ
(צילום: EPA)
את הדברים אמר אבו מאזן ביום שלישי לאחר שנשאל בנוכחות הקנצלר הגרמני אולף שולץ אם הוא מתכוון להתנצל בפני ישראל וגרמניה על מעשיהם של המחבלים הפלסטינים בטבח י"א חללי מינכן שאירע לפני 50 שנה, והשיב כי "אם אתם רוצים להסתכל על העבר, בבקשה: ישראל ביצעה '50 שואות' בפלסטינים".
לפי סוכנות הידיעות AP, בזמן נאומו של יו"ר הרשות עיקם הקנצלר הגרמני את פרצופו בחוסר שביעות רצון - אולם הוא לא הגיב בזמן אמת, ולא גינה את הדברים. בהמשך מסר הצהרה ל"בילד" הגרמני שבה מתח ביקורת על בחירת המילים של אבו מאזן. "המעטה בערך הזוועות של השואה היא בלתי-מתקבלת", אמר.
למחרת, כבר מתח הקנצלר שולץ ביקורת חריפה על האמירה - וכתב בציוץ בטוויטר: "אני נגעל מדבריו המקוממים של הנשיא הפלסטיני. במיוחד עבורנו הגרמנים, כל השוואה לשואה היא בלתי-נסבלת ובלתי-מתקבלת על הדעת". הוא הוסיף: "אני מגנה כל ניסיון להכחיש את פשעי השואה".
לאחר לחצים כבדים מצידה של ישראל, פרסם אבו מאזן הבהרה שלפיה "השואה היא הפשע הנתעב ביותר שהתרחש בהיסטוריה המודרנית של האנושות. בתשובתו לא הייתה כוונה להתכחש לייחודיות של השואה, שבוצעה במאה הקודמת, והיא דבר שיש לגנות בחריפות".
על פי הודעת ההבהרה, "הכוונה בפשעים שעליהם דיבר היא למעשי הטבח שבוצעו נגד העם הפלסטיני מאז הנכבה על ידי הכוחות הישראליים, ואלה פשעים שלא נפסקים עד היום זה".
ההבהרה פורסמה מטעם אבו מאזן בעצמו, לא כפי שנהוג לציין לרוב כהודעה מלשכתו, ועלתה בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית. ל-ynet נודע כי לשכת שר הביטחון בני גנץ העבירה מסרים תקיפים לאבו מאזן שבהם הבהירה שדבריו לא מקובלים - ודרשה ממנו להתנער מדבריו.