משרד החוץ יעביר כ-23 מיליון שקלים להקמת שגרירות קבע במרוקו ולהקמת קומה חדשה בקונסוליה הישראלית בדובאי שבאיחוד האמירויות.
4 צפייה בגלריה
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
דגלי ישראל, ארה"ב, בחריין, מרוקו ואיחוד האמירויות ב"פסגת הנגב", במרץ האחרון
(צילום: AFP)
כשנה לאחר ששר החוץ יאיר לפיד חנך שגרירות ישראלית זמנית ברבאט בירת מרוקו, ועדת המכרזים של משרד החוץ אישרה בניית שגרירות קבע ברבאט בעלות של כארבעה מיליון דולרים (כ-13.7 מיליון שקלים). השגרירות תוקם על מגרש שנמצא בבעלות מדינת ישראל בשכונת סוויסי (SOUISSI) היוקרתית, ברחוב בן בראכה. לפי הערכות, הבנייה תסתיים בתוך שנה עד שנה וחצי.
השגרירות הקבועה תוקם למעשה על השטח שבו הייתה נציגות ישראל במרוקו, עד אשר מרוקו ניתקה את היחסים הדיפלומטים עם ישראל בשנת 2000 בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה. מאז ועד היום השטח נותר נטוש. השגרירות הזמנית שהוקמה ממוקמת בבניין משרדים בשכונת חי ריאד, והיא תעבור אל מבנה הקבע החדש כשנציגות הקבע תיבנה. השגרירות הקבועה לא תכלול מעון לשגריר, משום שהשגריר הישראלי מתגורר גם הוא בשכונת סוויסי, בנפרד ממבנה הקבע.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
שר החוץ יאיר לפיד וסגן שר החוץ המרוקאי מוחסין ג׳זולי בטקס חניכת הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו
קובעים מזוזה בנציגות הישראלית ברבאט
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
על התוכנית אחראי אגף משאבים חומריים במשרד החוץ בראשות צביה שמעון, שגם הכין את התוכניות המפורטות, לרבות תוכניות אדריכלות, קונסטרוקציה, חשמל, מיזוג אוויר, פיתוח, מפרטים טכניים ועוד. משרד החוץ הישראלי גם התקשר עם משרד פיקוח מקומי ברבאט לצורך סיוע בקידום התוכנית, שהמליץ למשרד החוץ על חמישה קבלנים מקומיים. בחינת ההצעות נערכה בחודש אפריל השנה, בזמן שראש אגף משאבים חומריים במשרד החוץ צביה שמעון, חשב המשרד יוסי שטראוס ומנהל התוכנית שמעון עובדיה ביקרו ברבאט.
מבין חמש ההצעות בחר משרד החוץ את הצעתה של חברת "טנור" מקזבלנקה, שאפילו הסכימה להעניק ללא עלות נוספת אחריות מורחבת של 10 שנים על השלד, בנוסף לשנת אחריות לעבודות גמר. ההתקשרות אושרה על ידי ועדת הפטור של משרד החוץ שבראשה עומדים מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, היועץ המשפטי של משרד החוץ ד"ר טל בקר וחשב משרד החוץ יוסי שטראוס.
הקמת שגרירות הקבע של ישראל מסמלת עוד שלב בחיזוק יחסי ישראל-מרוקו, ובאה אחרי רצף של ביקורים שהתקיימו לאחרונה במרוקו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, שר המשפטים גדעון סער, ראש הממשלה יאיר לפיד (בתקופת כהונתו כשר החוץ), שר הביטחון בני גנץ, שרת הפנים איילת שקד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן והשר לשיתוף פעולה איזורי עיסאווי פריג'.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקור מדיני במרוקו עם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף
בני גנץ בביקור מדיני במרוקו עם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף
גנץ בביקור מדיני במרוקו עם שר ההגנה המרוקני עבד אל-לטיף
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי מבקר בקהילה היהודית במרוקו
אביב כוכבי מבקר בקהילה היהודית במרוקו
הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במרוקו
(צילום: דובר צה''ל)
במקביל, ועדת המכרזים של משרד החוץ אישרה התקשרות עם חברת "האבלוק" מאיחוד האמירויות לטובת עבודות בינוי והתאמה לקונסוליה הכללית של ישראל בדובאי. ראש המינהלת להקמת נציגויות במדינות המפרץ דרור גבאי פנה לוועדת המכרזים של משרד החוץ בבקשה לאשר התקשרות עם קבלן מקומי בדובאי לטובת ביצוע עבודות בינוי והתאמה במבנה הקונסוליה הישראלית בדובאי.
משרד החוץ שכר את הקומה ה-25 במגדל INDEX בדובאי באישור הגורמים הרלוונטיים באגף החשב הכללי. נציגי המינהלת קיבלו הצעות לתוכנית מחמישה קבלנים מקומיים, בחנו אותן וניהלו משא ומתן עם ארבעה מהמציעים שהגישו את ההצעות הזולות ביותר. לאחר סבב הבהרות הוחלט לאשר את ההצעה של חברת האבלוק. החברה נבחרה מאחר שהגישה את ההצעה הזולה ביותר ומשום שיש לה ניסיון רלוונטי בתחום, לאחר שבנתה בין היתר את הקונסוליה הקנדית בדובאי. גובה ההתקשרות עומד על כתשעה מיליון שקלים. הסכום לא כולל ריהוט לשגרירות שיירכש בנפרד ולא כולל התאמות ביטחון.