החודש הדרמטי בבג"ץ יגיע לשיא ראשון ביום חמישי הקרוב, בדיון בעתירה נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. אבל עוד לפני כן, ואחרי קריאת היועצת המשפטית לממשלה לשופטים לפסול את חוק ביטול עילת הסבירות ותגובת הממשלה לפיה "עמדתה קיצונית ביותר ומהווה רעידת אדמה במשפט הישראלי", הנושא עולה לכותרות בנאומים של בכירים בממשל, במשפט ובצבא. זה קורה ב"ועידת המשפט ה-12" של לשכת עורכי הדין, המתקיימת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.
נשיא המדינה יצחק הרצוג, בנאום שהוקלט מראש לוועידה, אמר כי "השנה האחרונה הייתה ללא ספק השנה המשפטית ביותר בתולדות המדינה. כבר שמונה חודשים, שבהם השיח על מערכת המשפט,סמכויותיה ,התנהלותה והשפעתהנמצא בלב מחשבותינו. כל אזרח ואזרחית הפכו למשפטנים בקיאים. זהו רגע אדיר בעוצמתו".
8 צפייה בגלריה
החודש הדרמטי בבג"ץ יגיע לשיא ראשון השבוע. לוין ונתניהו, ושופטי בג"ץ
החודש הדרמטי בבג"ץ יגיע לשיא ראשון השבוע. לוין ונתניהו, ושופטי בג"ץ
החודש הדרמטי בבג"ץ יגיע לשיא ראשון השבוע. לוין ונתניהו, ושופטי בג"ץ
(צילום: רויטרס/Amir Cohen, שלום שלום)
לדברי הרצוג, "השנה הזאת גם לימדה רבים ורבות עובדה בסיסית - איזה תפקיד דרמטי שמור למעשה המשפטי בחייה של כל דמוקרטיה, ואיזו השפעה אדירה יש לסמכות הנתונה בידי מערכת המשפט ביכולת לעצב את אופייה של המדינה - ולבסס את עתידה". הוא הוסיף כי "עצמאותה ועוצמה של מערכת המשפט הן מאבני היסוד של כל חברה דמוקרטית ועלינו לשמור ולהגן עליהן מכל משמר".
הנשיא התייחס למגעים לפשרה בנושא המהפכה המשפטית, וציין כי "כולי תקווה שבמהלך השנה הזו, ואפילו בתקופה הקרובה, נצליח להגיע להסכמות רחבות. נעשה כל מאמץ כדי לצאת המשבר, וכדי למנוע עימותים בין המערכת הפוליטית לעצמה, בין גופים שונים בחברה לבין עצמם, בין רשויות שונות במדינה לבין עצמן".
8 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"נעשה כל מאמץ כדי לצאת מהמשבר". הרצוג בנאום מוקלט בוועידה, היום
(צילום: לשכת עורכי הדין)
8 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"דוגמה מיידית ומאלפת של החלטה לא סבירה של שר - הימנעות מכינוס הוועדה לבחירות שופטים". יו"ר לשכת עורכי הדין בוועידה, היום
(צילום: אביגיל עוזי)
אחרי הרצוג עלה לנאום יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר, שאמר כי "מדבריו של בגין זכרונו לברכה עולה מעצמה הסמכות של בג"ץ לבטל חוק יסוד, במקרים בהם הכנסת עושה שימוש לרעה בכובעה כאסיפה מכוננת או שהיא מחוקקת בהליך בזק חוק שחותר תחת קיומו של המשטר הדמוקרטי" לדברי בכר, "כזה הוא הניסיון לבטל את עילת הסבירות, הכלי המרכזי לביקורת שיפוטית על החלטות שרים, כשהן שרירותיות וקיצוניות".
בכר הוסיף כי "אם אנחנו זקוקים לדוגמה מיידית ומאלפת של החלטה לא סבירה של שר שפועל בניגוד לחובתו כלפי הציבור, כזו היא בדיוק היא הימנעותו של שר המשפטים מכינוס הוועדה לבחירת שופטים. גם כך בישראל יש מחסור עצום בשופטים, שמונע מהמערכת להעניק שירות טוב לאזרחים ויוצר התמשכות בלתי נגמרת בהליכים משפטיים ועינויי דין לרבים".
8 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
"עוברת מסע דה-לגיטימציה שטבול כל כולו בהסתה מופקרת". היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
לדברי יו"ר לשכת עורכי הדין, "לצד חקיקה קשה, אנו חווים ניסיונית יומיומיים להחליש את מערכות המשפט ואכיפת החוק, ולפגוע בתדמיתן בציבור. מדובר במסע דה-לגיטימציה שטובל כל כולו בהסתה, לא פעם מופקרת, נגד היועצת המשפטית לממשלה ושופטי בית המשפט העליון. רק השבוע אמרו שרים על שופטי בג"ץ שהם דיקטטורים, את היועצת המשפטית מאשימים שוב ושוב באחריות לפיגועים, ולצערי אלה רק דוגמאות ספורות".
בכר התייחס לדיונים הדרמטיים שיתקיימו בבג"ץ בחודש הקרוב, ואמר כי "אנחנו סומכים ידנו על כל הרכב של בית המשפט, ועל כל החלטה, ואנחנו קוראים לכולם לקיים את החלטות בית המשפט". לדבריו, "אני שומע את השיח הציבורי על כך שאם הממשלה לא תקיים את צווי בית המשפט, נגיע למשבר חוקתי. לצערי אנחנו כבר עמוק בתוך המשבר, כאשר שרים ומנהיגים רואים באפשרות של אי קיום צו בית משפט כלגיטימית. אם חלילה נגיע לרגע שבו הממשלה תסרב לקיים צו של בית משפט, אנחנו לא נהיה במשבר - אנחנו נהיה בחורבן של ממש".

אחרי הנאומים של הנשיא הרצוג ושל עו"ד בכר, אחד העותרים נגד ביטול עילת הסבירות, עלה לדבר מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. המפכ"ל התייחס למחאות הנרחבות והממושכות נגד המהפכה המשפטית, ואמר כי "המשטרה פועלת בהנחייתי לאפשר מימוש מקסימלי של זכות המחאה, תוך פגיעה מינמלית בחופש התנועה ושגרת חיי האזרחים. ההתנהלות של המשטרה במחאות - ראוי שתירשם בדפי ההיסטוריה. אני גאה שאנו מצליחים בחודשים האחרונים לשמר את המשטרה כא-פוליטית, שפועלת ללא משוא פנים".
שבתאי סיפק גם נתונים על ההפגנות, וציין כי "הפסקנו לספור, אבל אנחנו מעריכים שהשתתפו בין שישה לשבעה מיליון אנשים במחאות - עם כ-4,400 מוקדי מחאה".
8 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"גאה שאנחנו מצליחים לשמר את המשטרה כא-פוליטית". המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: אביגיל עוזי)
המפכ"ל התייחס גם להתפרעויות של נתינים זרים מאריתריאה בתל אביב ביום שבת האחרון, ואמר כי "נחשפנו לרף אלימות קיצוני שכלל שימוש בסלעים, מקלות וכלי נשק מאולתרים. כוחות שיטור נקלעו לסכנת חיים של ממש ולצערי נאלצו להשתמש באש חיה. לא זוכר ממאורעות 2000 סיטואציה בה שוטרים נאלצו להשתמש בירי חי על מנת לשמור על חייהם.
"לצערי הגענו ל-62 שוטרים שנפצעו, מספר בלתי נתפס. מבחיניתי נחצו פה קוים אדומים .לא נאפשר פגיעה בשוטרים ונמצה את הדין עם כל העבריינים מפרי הסדר".
בנוגע להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית על שימוש של המשטרה ברוגלות, שבתאי ציין כי "נשתף פעולה עם הוועדה על אף שהתנגדנו לה". לדבריו, "התנגדנו לא בשל הרצון להסתיר אלא בשל המחיר שגובה בדיקה נוספת כזאת מהטיית הקשב והמאמצים במאבק בפשיעה. אין לי ספק שהממצאים רק יחזקו את טענותינו בדבר השימוש הנכון והחיוני בכלים אלו במאבק בפשיעה חמורה".
פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן התייחס גם הוא לגל המחאה ששטף את ישראל, ולטענות על אלימות שוטרים בהפגנות. "האתגר מולו ניצבת הפרקליטות בימים אלה הוא כפול. מהצד האחד, טיפול באותם המקרים בהם במסגרת מחאה חוקית ולגיטימית מתבצעות הפרות חוק על ידי מפגינים - בין אם אלה המתנגדים לרפורמה המשפטית ובין אם אלה התומכים בה. מהצד השני, מתן מענה למקרים של שוטרים הפועלים באלימות שאינה הפעלת כוח סביר במסגרת פעולות שיטור ושמירה על הסדר הציבורי, הנלוות להפגנות השונות".
8 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה איסמן. "החלטה בעניינים של שוטרים לא תושפע מהתבטאויותיו של דרג מינסטריאלי"
(צילום: אביגיל עוזי)
לדברי איסמן, "דמוקרטיה מהותית חייבת בהפרדה מוסדית ברורה בין קביעת מדיניות על ידי הדרג המיניסטריאלי לבין שיקול דעתם העצמאי של גופי החקירה, התביעה והמשפט, הנהנים מעצמאות במילוי תפקידם באכיפת הדין במקרה פרטני. כך בהחלטות שלנו ביחס למפגינים וכך ביחס לשוטרים".
פרקליט המדינה תקף באופן מרומז את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וציין כי "עניינם של שוטרים אשר קיים חשד סביר כי ביצעו עבירות במסגרת מילוי תפקידם, נבחן וייבחן באופן פרטני וההחלטה תתקבל על פי הראיות בלבד. ההחלטה בעניינם אף לא תושפע מהתבטאויותיו של דרג מיניסטריאלי המגבות התנהלות שוטרים החשודים בביצוע עבירות אלימות בעודם בחדר החקירות, ומעבירות ביקורת על התנהלות מח"ש, וזאת ללא כל היכרות עם העובדות והראיות בתיק".

הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר ירושלמי, התייחסה בוועידה לקשר בין צה"ל למערכת המשפט, ואמרה כי "הפרקליטות הצבאית מצויה בצומת, ומושפעת גם היא מאירועי השעה. במציאות המודרנית, הזירה המשפטית ובפרט הבינלאומית היא גורם שלא ניתן להפריז בחישבותו והשפעתו על פעילות צה"ל".
לדבריה, "יש המבקרים את מערכת המשפט ובעיקר את העליון וטוענים כי הוא פוגע בצה"ל ומחליש אותו. ההיפך הוא הנכון. אחד האתגרים שלנו נוגע להליכים המקודמים בערכאות בינלאומיות, במטרה להגביל שימוש באמצעי לחימה ובפרקטיקות מבצעית. המגן שלנו הוא פיקוח ובקרה של מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית. אין לנו מגן אחר".
8 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"יש הטוענים שמערכת המשפט פוגעת בצה"ל ומחלישה אותו - ההפך הוא הנכון". הפצ"רית יפעת תומר ירושלמי
(צילום: אביגיל עוזי)
לכן, לטענת תומר ירושלמי, "צעדים שעלולים לפגוע או להיתפס כפוגעים במערכת המשפט כמערכת עצמאית, מקצועית ואפקטיבית עלולים לסדוק את ההילה שמספקת מערכת המשפט לצבא, ולפגוע באינטרסים ביטחוניים של מדינת ישראל, ובצה"ל ובמשרתיו בזירה הבינלאומית". אולם, את דבריה סיימה בנימה אופטימית: "אנו מורגלים להימצא בעין הסערה. הדבר לא הרתיע בעבר ולא כיום. יעודו של צה"ל לא השתנה ולא ישתנה. רוח צה"ל וערכיו לא השתנו ולא ישתנו. מחויבותה של הפרקליטות הצבאית לדין לא השתנתה ולא תשתנה".
גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי נאם בכנס, ואמר כי "אני 25 שנה בפועל בשלטון, ומעולם הייעוץ המשפטי לא היה גורם לכך שמשהו חשוב לא קרה בעיר. לבית המשפט אני קורא - תמשיכו להגביל אותי, לתקן אותי ולהראות שאפשר אחרת". לדבריו, הוא "אסיר תודה על העבודה שבית המשפט עושה וזו צריכה להיות הגישה של כל נבחרי הציבור - כמובן של השרים בממשלה. בית משפט עצמאי משמעותו דמוקרטיה חזקה".
8 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"קורא לבית המשפט - תמשיכו להגביל אותי". ראש העיר תל אביב רון חולדאי
(צילום: אביגיל עוזי)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בחרה שלא להשתתף בדיון, בתחילת החודש הדרמטי שיכלול פרט לדיון בעתירות לחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה ובעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות ב-12 בספטמבר גם דיון ב-28 בספטמבר בחוק הנבצרות.