בריאיון לסוכנות הידיעות AP מתח היום (ד') האפיפיור פרנסיסקוס ביקורת על חוקים הקובעים כי הומוסקסואליות היא פשע, ואמר כי הם "לא עושים צדק" וכי אלוהים אוהב את כל ילדיו בדיוק כפי שהם. בריאיון קרא פרנסיסקוס לבישופים קתולים שתומכים בחוקים כאלה לקבל את הלהט"בים לכנסיותיהם. "להיות הומוסקסואל זה לא פשע", אמר.
4 צפייה בגלריה
האפיפיור פרנסיסקווס מיסה ודגל הגאווה
האפיפיור פרנסיסקווס מיסה ודגל הגאווה
האפיפיור פרנסיסקוס. 67 מדינות ותחומי שיפוט אוסרים בחוק הומוסקסואליות
(צילום: AFP, shutterstock)
בריאיון לסוכנות האמריקנית הכיר פרנסיסקוס בכך שבישופים קתולים בכמה אזורים בעולם תומכים בחוקים האוסרים הומוסקסואליות ומפלים את קהילת הלהט"ב, וגם הוא עצמו התייחס לנושא במונחים של "חטא". עם זאת, הוא ייחס גישות כאלה לרקע התרבותי של אותם בישופים, ואמר שהם צריכים לעבור תהליך של שינוי כדי להכיר בכבוד של כולם. לדבריו, "עליהם לעבור תהליך של השתנות ולנהוג בנעימות, כמו זו שבה אלוהים נוהג כלפי כל אחד מאתנו".
זו הפעם הראשונה שהאפיפיור מתבטא בצורה כזו לגבי החוקים נגד הקהילה הגאה, אך דבריו אלה תואמים את גישתו הכללית כלפי הקהילה ואת אמונתו שהכנסייה הקתולית צריכה לקבל בברכה את כולם ולא לנקוט אפליה.
4 צפייה בגלריה
כנס למען להט"ב ב כנסייה מתודיסטית ב קליפורניה ארה"ב 2019
כנס למען להט"ב ב כנסייה מתודיסטית ב קליפורניה ארה"ב 2019
כנס למען להט"ב בכנסייה בקליפורניה. האפיפיור: "הבישופים צריכים להשתנות"
(צילום: shutterstock)
כ-67 מדינות או תחומי שיפוט ברחבי העולם אוסרים בחוק קיום של יחסים חד-מיניים גם כשהם נעשים בהסכמה, וב-11 מהם אף קיימת האפשרות להטיל עונש מוות על מורשעים במעשים אלה. מומחים בתחום אומרים שגם כשחוקים אלה אינם נאכפים הם תורמים לרדיפה, ליצירת סטיגמות ולאלימות כלפי הקהילה הלהט"בית.
בארצות הברית לדוגמה, ביותר מתריסר מדינות עדיין קיימים חוקים המחשיבים את היחסים החד-מיניים למעשי סדום ואוסרים אותם, למרות פסיקת בית המשפט העליון האמריקני משנת 2003, שבה נקבע שהחוקים האלה מנוגדים לחוקה. תומכי זכויות הומוסקסואלים אומרים שהחוקים המיושנים משמשים ככלי להצדקת ההטרדות נגד להט"בים, ומדגישים כי החקיקה החדשה, כמו חוק "אל תגידו גייז" בפלורידה האוסר העברת שיעורים על נטייה מינית וזהות מגדרית לילדי הגן ועד כיתה ג', היא עדות למאמצים המתמשכים לדחוק לשוליים את קהילת הלהט"ב.
האו"ם קרא בעבר כמה פעמים לשים קץ לחוקים האוסרים הומוסקסואליות, וקבע כי הם מפרים את הזכות לפרטיות ולחופש מאפליה. לדבריו, מדובר גם בהפרה של ההתחייבויות של המדינות לחוק הבינלאומי, המגן על זכויות האדם לכל האנשים, ללא קשר לנטייתם המינית או לזהותם המגדרית.
4 צפייה בגלריה
אפיפיור פרנסיסקוס פרנציסקוס אמר ל הומו אלוהים ברא אותך ככה
אפיפיור פרנסיסקוס פרנציסקוס אמר ל הומו אלוהים ברא אותך ככה
"הכנסייה חייבת לפעול לביטול החוקים. חייבת". פרנסיסקוס בוותיקן
בהכרזה על כך שהחוקים נגד להט"ב "לא צודקים" אמר האפיפיור כי הכנסייה הקתולית יכולה וצריכה לפעול כדי לבטל אותם. "היא חייבת לעשות את זה", אמר פרנסיסקוס, "היא חייבת לעשות את זה". הוא ציטט את המקראה הדתית המסבירה את עיקרי הנצרות ואמר שחייבים לקבל אנשים הומוסקסואלים ולהתייחס אליהם בכבוד. לדבריו, אין לדחוק אותם לשוליים או להפלות אותם. "כולנו ילדים של אלוהים והוא אוהב אותנו כפי שאנחנו, בשל הכוח שבו כל אחד מאתנו נלחם למען כבודנו", אמר פרנסיסקוס.

ההדלפה שעיכבה את ההצהרה ב-4 שנים

דבריו של האפיפיור מגיעים לקראת ביקורו באפריקה, שם חוקים האוסרים יחסים חד-מיניים הם דבר נפוץ כמו במזרח התיכון. רבים מהחוקים האלה הם שרידים מהתקופה הקולוניאלית הבריטית או נחקקו בהשראת החוקים האיסלאמיים. חלק מהבישופים הקתוליים באזור תמכו בהם בתוקף בנימוק שהם תואמים את תורת הכנסייה, בעוד אחרים קראו לבטלם בשל הפגיעה בכבודו הבסיסי של האדם.
בשנת 2019, כבר עמד האפיפיור לפרסם הצהרה נגד החוקים הקובעים כי הומוסקסואליות היא עבירה פלילית, והוא התכוון לעשות זאת במהלך פגישה עם ארגוני זכויות אדם שערכו מחקר על השפעתם של חוקים מסוג זה ושל "טיפולי המרה". לבסוף, לאחר שדבריו המתוכננים דלפו, הוא נמנע מלהגיע לפגישה, ובמקומו הגיע הבכיר מספר 2 בוותיקן, והוא שב והדגיש בה כי "יש לשמור על כבודו של כל אדם ולהתנגד לכל צורה של אלימות".
4 צפייה בגלריה
ב-2013 שאל: "מי אני שאשפוט?". האפיפיור הושיט יד לקהילה הלהט"בית
ב-2013 שאל: "מי אני שאשפוט?". האפיפיור הושיט יד לקהילה הלהט"בית
ב-2013 שאל: "מי אני שאשפוט?". האפיפיור הושיט יד לקהילה הלהט"בית
(צילום: AP)
דבריו של האפיפיור היום באים חודש אחרי שקודמו בתפקיד, בנדיקטוס ה-16, הלך לעולמו. בנדיקטוס נחשב לאפיפיור שמרן בהרבה, וגם אחרי פרישתו המפתיעה מהאפיפיורות בשנת 2013 הוא נותר מנהיגם הרוחני של שמרנים רבים בכנסייה. אין אינדיקציה ברורה לכך שמות בנדיקטוס הוא הסיבה לכך שהאפיפיור החליט לדבר על החוקים נגד הומוסקסואליות דווקא עכשיו, אך בסוכנות AP ציינו את העובדה שהוא השיב ברצון על שאלות בנושא ואף ציטט נתונים סטטיסטיים על מספר המדינות שבהן הומוסקסואליות אסורה בחוק.
בריאיון אמר האפיפיור כי צריכה להיות הבחנה בין פשע לחטא בכל הקשור להומוסקסואליות. הוא ציין כי לפי התורה הקתולית יחסים חד-מיניים הם חטא, או "מעשה פסול באופן מהותי", אך הדגיש כי להט"בים חייבים לקבל יחס מכבד. "זה לא פשע", אמר בריאיון. "כן, זה חטא. בסדר, אבל קודם בואו נבחין בין חטא לפשע. גם לא לגלות נדיבות כלפי האחר זה חטא".
במהלך תקופת כהונתו, האפיפיור פנרסיסקוס לא שינה את תורת הכנסייה, שכבר שנים מטיפה נגד הומואים קתולים, אבל הפך את הושטת היד ללהט"בים לאחד מסימני ההיכר של כהונתו. כבר בשנת 2013 הוא ניפק את ההצהרה ההיסטורית "מי אני שאשפוט הומואים?" כשנשאל על כומר הומו. עם זאת, פרנסיסקוס ספג ביקורת מצד להט"בים קתולים בעקבות צו שפרסם הוותיקן ב-2021 ושקבע כי הכנסייה אינה יכולה לתת את ברכתה לנישואים חד-מיניים.