בהתייחסות ראשונה מצידה של ארה"ב לתשובת חמאס, אמר הערב (ראשון) בכיר אמריקני כי "זה שערורייתי" שארגון הטרור "סירב להצעה שבמסגרתה ניתן לו כל מה שהוא ביקש". לדבריו, "זה די ברור שמנהיג חמאס יחיא סינוואר רוצה להמשיך להחזיק סביבו את החטופים - כולל הנשים הצעירות. הוא מסרב לשחרר את הזקנים והחולים בידיעה שזה יגרום להפסקת אש מיידית - וזה בדיוק מה שמעיד על טיבו של חמאס".

הבוקר הודיעה ישראל רשמית כי חמאס השיב בשלילה על המתווה לעסקת חטופים שהציג ראש ה-CIA ושהועבר אליו על ידי המתווכות. בהודעת המוסד, שנשלחה מטעם משרד ראש הממשלה, נכתב כי "בחלוף למעלה משבוע ממפגש קהיר - חמאס השיב בשלילה למתווה שהונח בפניו על ידי המתווכות".
לפי המוסד, "דחיית הצעת שלוש המתווכות, שכללה מרחב משמעותי ביותר של גמישות מצד ישראל, מוכיחה כי סינוואר אינו רוצה בעסקה הומניטרית ובהשבת החטופים וממשיך לנצל את המתיחות מול איראן ולחתור לאיחוד הזירות והסלמה כוללת באזור. ישראל תמשיך לחתור למימוש יעדי המלחמה מול חמאס בעוצמה, ותהפוך כל אבן להשבת 133 החטופים והחטופות מעזה בהקדם".
ברשת "אל-ג'זירה" הקטארית דווח מפי גורמים כי "חמאס דבק במסגרת המוצעת להפסקת אש בת שלושה שלבים, שכל אחד מהם יארכך 42 ימים". עוד נמסר בדיווח כי "בשלב הראשון קבע חמאס את נסיגת הכוחות הישראליים לאורך קו ההפרדה בכל האזורים. בשלב השני, לפני תחילת חילופי השבויים, תוכרז הפסקת אש קבוע והכוחות הישראליים לצד נסיגת הכוחות הישראליים מהרצועה". לבסוף, "חמאס הציעה לשחרר 30 אסירים פלסטיניים בתמורה לשחרור כל חטוף, ודרש לשחרר 50 אסירים פלסטינים בעבור כל חיילת חטופה, כולל 30 אסירים עולם".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילום: AP)
בהצהרתו היום, אחרי המתקפה האיראנית חסרת התקדים, אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: "לצד ההתפתחות הלילה אנחנו לא שוכחים לרגע את 133 החטופות והחטופים המוחזקים בעזה. נמשיך לעשות הכול כדי להשיב אותם הביתה מהר ככל הניתן". הוא הוסיף כי "חמאס עדיין מחזיק בחטופינו בעזה ואנחנו חייבים לעשות ככל יכולתנו לשחרר את החטופים. יש לנו גם חטופים ברפיח".
אמש, לפני העצרת בכיכר החטופים, החריפו משפחות חטופים את המסר שלהן וקראו בהצהרה בשער בגין לעסקה מיידית: "אם כדי לקבל את אהובינו מהר ובחיים המחיר הוא הפסקת מלחמה, הסכימו לסיים את המלחמה, והחזירו את כל החטופים בעסקה עכשיו. אחר כך תתפנו לטפל באיומים מעזה. קודם תצילו חיים! חוסר התיאום שמוביל להחלטות שמסכנות את חיי החטופים הוא הפקרה ופשע".
גורמים מדיניים בישראל אמרו ביום חמישי האחרון, טרם המתקפה האיראנית, כי על סינוואר לא מופעל לחץ מספק להחזיר את החטופים - והוא מחכה לראות כיצד תגיב טהראן על חיסול חסן מהדווי בדמשק. לדברי הגורמים, לארה"ב "אין באמת מנופי לחץ על המתווכות. ההשפעה של המצרים על חמאס מוגבלת מאוד, וקטאר עושה הכול להנציח את שלטונו ולהצילו מחבל התלייה". במצב הזה, כך הם ציינו, ישראל נקלעה למבוי סתום.