3 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
אבו עאקלה
(צילום: EPA)
כבר זמן רב שארצות הברית לוחצת על ישראל לשנות את נהלי הפתיחה באש ביהודה ושומרון בעקבות מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. שלשום (שלישי), עם פרסום התחקיר הצבאי שלפיו לוחם צה"ל ירה ככל הנראה למוות באבו עאקלה בשוגג במהלך חילופי אש עם חמושים פלסטינים, הפכו הלחצים הללו לפומביים - והתגובה בישראל הייתה תקיפה. כעת מעריכים גורמים מדיניים כי ארה"ב לא תפעיל לחץ מהותי בעניין שינוי הנהלים, חרף המתיחות בגלל מותה של אבו עאקלה, שהייתה אזרחית אמריקנית.
ההערכות בישראל הן שההצהרות האמריקניות היו ניסיון של ממשל ביידן להרגיע את האגף השמאלי הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, ושאין כל כוונה לנסות ולכפות על ישראל דבר. ארה"ב, כך מעריכים הגורמים, מצפה מישראל לעשות את הבדיקות שלה בעצמה.


התגובה התקיפה של ראש הממשלה יאיר לפיד, שנמסרה זמן קצר אחרי הודעתו של שר הביטחון בני גנץ שלפיה "רק הרמטכ"ל יקבע את ההוראות", נאמרה על רקע מערכת הבחירות בישראל - והמסרים החוזרים ונשנים שיוצאים מהליכוד, שלפיהם ישראל לא עומדת על שלה בשורת נושאים מול ארה"ב. לפיד תקף את האמריקנים בתגובתו, אולי גם כדי להוריד מהפרק טענות שארה"ב משפיעה על החלטות פנים-ישראליות. עם זאת, בסביבתו של לפיד טוענים שלא מדובר בעניין פוליטי, אלא שמדובר ב"תגובה מידתית מאוד" לכך שאף מדינה - גם לא ארה"ב - לא תקבע כיצד צה"ל יפעל. "אנחנו מדינה ריבונית, אין כאן קשר לימין או שמאל", אמרו.
"אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו", אמר לפיד בטקס סיום קורס חובלים. "לא נעמיד לדין לוחם בצה"ל כדי לקבל מחיאות כפיים בחו"ל. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל". לפיד, שדיבר כאמור זמן קצר אחרי הצהרתו של גנץ, חזר גם הוא על המסר שלפיו "יש רק אדם אחד שקובע את הוראות הפתיחה באש של צה"ל - והוא הרמטכ"ל".
את מותה של העיתונאית כינה לפיד "טרגדיה", אך הדגיש שהיא התרחשה במהלך חילופי אש עם טרוריסטים. "צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע", אמר.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
"לא נעמיד לדין לוחם בצה"ל כדי לקבל מחיאות כפיים בחו"ל". לפיד וביידן
(צילום: AFP)
לצד הדברים הקשים של לפיד, מי שפתח את המחאה הישראלית על הבקשה האמריקנית היה דווקא ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. "הוראות הפתיחה באש של חיילנו ייקבעו על ידי מפקדי צה"ל, במנותק מכל לחץ - פנימי או חיצוני", אמר בנט שלשום. "ידנו אינה קלה על ההדק, אולם הצו המוסרי הוא לפגוע במחבלים ובכך להציל חיי אדם. אני מצפה מידידנו בעולם לא להטיף לנו מוסר אלא לגבות אותנו במלחמתנו בטרור".
הרמטכ"ל אביב כוכבי, שנכח גם הוא בטקס, לא דיבר מפורשות על הוראות הפתיחה באש - אך אמר: "צה"ל מבצע מעצרים נרחבים מדי יום וסיכול טרור באיו"ש במקומות המורכבים ביותר, לא פעם תחת אש ובאופן המקצועי והערכי ביותר. במאמץ גדול מצליח צה"ל לרוב שלא לפגוע בבלתי-מעורבים. האירועים הללו משקפים פעם אחר פעם את יכולותיו הערכיות של צה"ל. נמשיך ונפעל בכל זירה על פי צורך. בכל פעם שהאויב יסכן את אזרחי מדינת ישראל ויפגע או ינסה לפגוע בריבונותה, נפעל בעוצמה".
עוד קודם להצהרות של לפיד, גנץ, כוכבי ובנט, ניסה שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס לצנן את הביקורת הישראלית. "דיברנו על החשיבות שנוהלי פתיחה באש ישונו לא רק עבור ישראל, אלא גם עבור ארה"ב", טען אתמול בשיחה עם כתבים. "ארה"ב שינתה נוהלי פתיחה באש באפגניסטן ובעיראק. צריך לבחון את הנהלים, וביקשנו מישראל לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
ניסה לצנן את הביקורת. ניידס
(צילום: AP)
בנט, שהיה כאמור הראשון שהתבטא שלשום נגד שינוי נוהלי הפתיחה באש, שוחח אתמול בטלפון עם השגריר האמריקני ואמר לו כי "ההתערבות האמריקנית בנוהלי הפתיחה באש של חיילי צה"ל היא תקדים מסוכן ולא מקובל".
כאמור, הדרישה האמריקנית לא הייתה חדשה: בחודשים האחרונים שוחח מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עם גנץ על הנושא כמה פעמים, ובפעם האחרונה שהזכיר זאת לפני שבועיים אמר לו כי או שהחייל שירה בשוגג בשירין אבו עאקלה פעל לא בסדר - או שהנהלים לא בסדר. בצה"ל טענו, מנגד, שהחייל פעל כשורה וגם ההוראות לחיילים מידתיות.
פורסם לראשונה: 22:06, 07.09.22