חיסולו של סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמש (שלישי) בתקיפה בלבנון צפוי לעכב את השיחות בין ישראל לחמאס על עסקה לשחרור חטופים. כך אמר גורם אמריקני בכיר ל"ניו יורק טיימס", שציין כי לכל הפחות צפוי עיכוב זמני במגעים.

"סינוואר מרגיש את החבל מתהדק, ואני לא יודע אם הוא יהיה מעוניין להמשיך במשא ומתן שהתנהל עד כה", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם על ההערכות בממשל האמריקני בנוגע למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
בשעות הערב, הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה רשמית על חיסולו של אל-עארורי, וכינתה אותו "אדריכל" הטבח ב-7 באוקטובר. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, שמקורבת לחיזבאללה, הוסיפה כי התקיפה בוצעה באמצעות שלושה טילים, וכלי תקשורת נוספים בלבנון דיווחו על 11 פצועים ושישה הרוגים נוספים, בהם אבו עמאר סמיר פנדי, שאחראי על המבצעים של ארגון הטרור בלבנון, עזאם אל-אקרה, מפקד בזרוע הצבאית, מחמוד שאהין, מוחמד אל-ריס ומוחמד בשאשה.
לאחר החיסול, מקורות מסרו לרשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" שחמאס הודיע למתווכים לעסקה עם ישראל להפסקת אש ולחילופי שבויים על הקפאת המגעים מצידו. לדברי המקורות, לפני חיסולו - אל-עארורי עצמו שוחח עם מתווכים כדי להגיע להבנות בנוגע להפסקת אש.
גם העיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח על החלטה לעצור את המגעים - אבל מצידה של מצרים. לפי הדיווח, ההחלטה הגיעה בעקבות חיסולו של אל-עארורי, ובצל קטיעת ביקור של משלחת ישראלית בקהיר. בעיתון נטען כי המשלחת הגיעה לקהיר כדי לדון בעסקת חטופים חדשה. "קהיר הביעה בפני גורמים בממשלת ישראל כי היא לא מרוצה מההתנקשות, שמגיעה בתקופה שקהיר דווקא הגבירה את השתתפותה בתיווך, כדי להגיע להסכמה עם 'פלגי ההתנגדות' בעזה", אמר מקור מצרי לעיתון. לדבריו, המאמצים האלה "בוצעו לפי בקשה ישראלית מהמתווכים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
תיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
הבניין שהותקף בביירות
(צילום: רויטרס, Mohamed Azakir)
3 צפייה בגלריה
סלאח אל עארורי
סלאח אל עארורי
אל-עארורי
לפני כשלושה שבועות התייחס שר הביטחון יואב גלנט לאפשרות של תקיפה בביירות, ואמר כי "אם תשמעו שתקפנו בביירות, תבינו שנסראללה עבר את הקו האדום".
לאחר הדיווחים על חיסול אל-עארורי, אמרו בכירים בישראל כי "סוף סוף בוצע חיסול איכותי. כל מנהיג חמאס הוא בן מוות". עם זאת, ישראל טרם קיבלה אחריות רשמית על האירוע, ובלשכת ראש הממשלה הנחו את השרים שלא להתראיין ולא להתייחס לחיסול. מנגד, ב"וושינגטון פוסט" דווח מפי בכיר אמריקני כי "ישראל עומדת מאחורי החיסול בביירות".
חיזבאללה הגיב רשמית על החיסול ומסר כי "התנקשות בבכירי חמאס בביירות היא פגיעה רצינית בלבנון, והתפתחות מסוכנת במלחמה בין האויב לציר ההתנגדות". בהודעת ארגון הטרור אחרי החיסול נכתב כי "ההתנגדות עם אצבע על ההדק". בהמשך, הארגון שיגר כמה טילי נ"ט לאזור מרגליות, ושני חיילים נפצעו באורח קל.
3 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
בחיזבאללה איימו להגיב על החיסול. אל-עארורי וחסן נסראללה
( צילום: HEZBOLLAH'S MEDIA OFFICE / AFP)
גם איראן גינתה את התקיפה, וטענה כי החיסול "ללא ספק ידחוף עוד יותר את ההתנגדות למלחמה נגד ישראל". כך נמסר בתקשורת הממלכתית בטהרן. משרד החוץ של איראן מסר כי "ההתנקשות הגיעה כתוצאה מהכישלון הגדול של ישראל בעימות מול ההתנגדות בעזה. ישראל נושאת באחריות". חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, טען כי "ההתנקשויות הפחדניות במנהיגים ובסמלים של העם הפלסטיני לא יצליחו לשבור או לערער את המשך ההתנגדות האמיצה". לדבריו, "זה מוכיח שוב את כישלונו החמור של האויב בהשגת כל אחת ממטרותיו האגרסיביות ברצועת עזה".
במקביל, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם השר וחבר הקבינט בני גנץ אחרי החיסול, ולפי הודעת ארמון האליזה קרא לישראל "להימנע מגישה של הסלמה - בייחוד בלבנון". עוד נמסר כי "צרפת תמשיך להעביר מסרים דומים לכל השחקנים המעורבים באופן ישיר ועקיף בנעשה באזור".
בתוך כך, תנועת הפתח הודיעה על "שביתה כללית ומקיפה" היום, בתגובה להתנקשות באל-עארורי.
אתמול, לפני החיסול בלבנון, נתניהו נפגש עם נציגי משפחות החטופים בבסיס הקריה בתל אביב, ואמר להם כי "המאמץ נמשך, המגעים מתקיימים, הם לא נותקו. היה אולטימטום של חמאס, עכשיו הוא קצת התרכך. המגעים האלה מתקיימים עכשיו".