2 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר, יאיר שגיא, רויטרס)
שורה של מומחים וחוקרים הגישו הערב (יום שני) מסמך לשרי הממשלה שמזהיר מאפשרות של תחלואת קורונה קשה נרחבת, חשש ליציבות מערכת הבריאות וקצב אשפוזים ש"חוצה את סף הספיקה" - לצד אשפוזי ילדים בהיקף יוצא דופן.
במצגת שהכינו כותבים ד"ר דביר ארן, ד"ר גיל צ'פניק, ד"ר הילה דה ליאון, ד"ר ברק רווה, ד"ר אורן כספי ועו"ד מורן לשם בר, כי בניגוד לגלים קודמים של הקורונה, הפעם מערכת הבריאות כבר מצויה בעומס בלתי רגיל בשל תחלואת חורף רגילה ובעיקר שפעת. הכותבים אומרים כי במודל שהוצג לאחרונה לקבינט, נכתב כי ישראל תגיע אל מצב של כ-320 אלף נדבקים ביום, וגם ביחס ההמרה האופטימי ביותר – כשני חולים במצב קשה לאלף – מדובר על האפשרות של 600 חולים קשים שיאושפזו ביממה אחת. "זוהי נקודת הקריסה הראשונה של מערכות הרפואה בקהילה ובאשפוז", טענו.

לפי נתוניהם, למערכת הבריאות נותרו כעת רק כ-700 מיטות לחולים קשים, משום ש-800 מיטות כבר מאוישות – גם בטיפול נמרץ – בידי חולי שפעת ואחרים, שנמצאים במצב בינוני עד קריטי. "נגזר מהמודל שהוצג לקבינט שבחודש ינואר הקרוב בלבד, יאושפזו כ-5,000 חולים קשים", כתבו החוקרים.
הכותבים מציעים לממשלה ליישם מיד תכנית שתוריד את המגעים באוכלוסייה בכ-20%, כך שהתוצאה תהיה הקטנת עומס דרמטית על מערכת הבריאות - בעד כמחצית. הם אומרים שכך זרם החולים לבתי החולים יואט, העקומה תשטח וחוסנם של הצוותים הרפואיים לא ייפגע.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבילינסון
מחלקת קורונה בבילינסון
"כ-700 מיטות נותרו לחולים קשה". מחלקת הקורונה בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
לדברי ד"ר ברק רווה, "בשל קצב ההדבקה המהיר של אומיקרון ויעילות נמוכה יותר של החיסונים נגד הידבקות, הסיכוי לעצור את התפשטותו נמוך ביותר. אבל התמונה שהצטיירה בציבור ובממשלה היא שהוא בלתי מנוצח - לא רק בלתי ניתן לעצירה אלא כביכול, בלתי ניתן אפילו להאטה. אנחנו מראים פה שזו תמונה שגויה - יותר ויותר נתונים מהעולם מראים שאומיקרון מתפשט במהירות לא בשל כך שהוא יותר מידבק, אלא בשל זמן קצר במיוחד בין הדבקה להדבקה - בשפה המקצועית, זמן דור. לכן אנחנו מציעים שבאמצעות צעדים מידתיים וסבירים, צמצום של 20% מהמגעים בלבד, ניתן להפחית ב-50% את מספר החולים הקשים".
החוקרים אומרים כי בניגוד להערכות שהוגשו לממשלה, מקדם ההדבקה בישראל נמוך יחסית – בערך 1.5, וזה נובע מכך שזמן ההדבקה של המחלה התקצר במחצית עם האומיקרון, ואלה חדשות טובות. במצב כזה, טוענים המומחים – בניגוד לעמדתם של פרופ' ערן סגל, פרופ' רן בליצר ואחרים – הגבלות על התקהלויות יהיו אפקטיביות ביותר בהפחתת הדבקה.
הכותבים כתבו לחברי הממשלה כי בקצב ההדבקה הנוכחי, "בתוך שבועות צפויים יותר מ-600 ילדים שיהיו חולים במצב קשה, בנוסף לכ-250 עם תסמונת MIS-C (תסמונת דלקתית נדירה שקשורה לנגיף, נ"א), מחציתם יזדקקו לטיפול נמרץ. בישראל יש רק כ-160 מיטות טיפול נמרץ לילדים, וכ-600 מיטות אשפוז ילדים". לדברי החוקרים, כרגע יש זמינות של כ-20 מיטות טיפול נמרץ ילדים בלבד.