אלפים הגיעו לבית העלמין הצבאי בחיפה בצהריים (יום ג') כדי ללוות למנוחות את רב-סרן חן פוגל (27), אחד משני קציני חיל האוויר שנהרגו אתמול בהתרסקות מסוק העטלף מול חופי העיר. פוגל הותיר אחריו הורים, אירית וירון, ושני אחים - שחר (21) ומתן (16).


6 צפייה בגלריה
חן פוגל
חן פוגל
רס"ן חן פוגל
6 צפייה בגלריה
קברו של סרן חן פוגל ז"ל
קברו של סרן חן פוגל ז"ל
קברו של סרן חן פוגל
(צילום: נחום סגל )
6 צפייה בגלריה
ירון פוגל
ירון פוגל
"תמיד התחמק מלהחזיק נשק". ירון פוגל
(צילום: נחום סגל)
מנהלת החטיבה העליונה במרכז החינוך ליאו באק שבו למד פוגל, דפנה יעקובוביץ, סיפרה כי "הוא היה נער משכמו ומעלה, תלמיד שאף פעם לא שוכחים. היה תלמיד מצטיין, מתמטיקה 5 יחידות, פיזיקה 5 יחידות, כימיה 5 יחידות - הכל מאיות. אבל הדבר שהכי משמעותי אצלו היה הערכיות שבו. מדובר בנער שהיה מרכז בית הספר במועצת תלמידים, ופעיל בחברת התלמידים. הוא היה בחוג סיירות של החברה להגנת הטבע. אני חושבת שסולם הערכים הגבוה שלו זו מילת המפתח".
לדבריה, "זו אבדה עצומה. אנחנו ממש שבורים בבית הספר. הוא היה דוגמה ומופת לכל התלמידים. נער מיוחד, מאוד מיוחד. צנוע ומוכשר בצורה בלתי רגילה. חברים כתבו כמה הוא תרם לחברה. הוא היה מוכן לתת את כל כולו למען החברה".
אביו של פוגל, ירון, אמר היום כי "הוא תמיד התחמק מלהחזיק נשק ביד שלו, הוא הצליח להיות במסוקים של חיל הים כך שהוא לא יצטרך לעשות שום פעולות התקפיות. הוא היה ילד אינטליגנטי, נבון, חכם וחברותי. הוא גדל פה בחיפה, אחר כך נסענו לשנתיים לקנדה, הוא כל כך התגעגע לארץ שאחרי שנה חזר לישראל. למרות שאשתי קיבלה הצעה להישאר בקנדה, הוא אמר לנו שהוא כל כך אוהב את הארץ, שהוא רוצה לחזור, אבל שאם נחליט להישאר - הוא יישאר איתנו כי הוא אוהב אותנו. זה בעצם מה שהחזיר אותנו".

6 צפייה בגלריה
חן פוגל בסרטון של חיל האוויר
חן פוגל בסרטון של חיל האוויר
מתוך הסרטון של חיל האוויר
(מתוך היוטיוב של חה''א)
בסרטון שפורסם בערוץ היוטיוב של חיל האוויר בדצמבר 2019 נראה חן פוגל מסביר על מסוק העטלף, שעמו התרסק אתמול, ועל הקשר עם חיל הים. "לעטלף יש יכולת של בניית תמונה ימית", הוא אומר בסרטון. "אנחנו עוזרים לחיל הים להבין מה נמצא מסביב לספינות שלו ואיזה כלים אחרים נמצאים שם, ולנהל את התמונה הימית בצורה טובה יותר".
חן נשאל בסרטון איך מתבטא הקשר עם חיל הים, והשיב: "הקשר מול חיל הים הוא מאוד הדוק. בסוף 99% מהפעילות המבצעית שלנו היא יחד איתם. אנחנו מפליגים איתם על הספינות, ויש גם חובלים שטסים איתנו במסוקים ועוזרים לנו לבצע את המשימה".
האם ואיך מתגברים על הפערים? "ההתגברות על הפערים מול חיל הים נעשית בעקבות עבודה משותפת בינינו לביניהם במהלך עבודות משותפות ובכל פעם שאנשי חיל הים טסים איתנו במסוקים".
6 צפייה בגלריה
זירת התרסקות המסוק בחיפה
זירת התרסקות המסוק בחיפה
זירת התרסקות המסוק בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
במה שונה שיתוף הפעולה הזה בישראל מבשאר העולם? "בשאר העולם יש מספר חילות בתוך הצבא כמו בישראל וכמו בצה"ל, חיל הים וחיל האוויר, רק ששם לחיל הים יש גם כלים אוויריים משלו ובעצם הכל קורה בתוך חיל אחד. פה בצה"ל יש הפרדה בין הכלים הימיים ששייכים לחיל הים והכלים האוויריים ששייכים לחייל האוויר".
איך ההרגשה לקחת חלק בפעילות מבצעית שנמשכת כמה ימים רצופים? "ההרגשה היא הרגשה מאוד שונה ממה שמתרגלים אותך במהלך הקורס ומה שאתה לומד לפני שאתה מגיע לפה לטייסת. זה בעצם עולם חדש שאתה מגלה אותו, ובסוף עושים פעילויות במקומות מאוד רחוקים. אלה פעולות מאוד משמעותיות".

מסוק העטלף שהתרסק, מטייסת 193, יצא אמש מבסיס רמת דוד של חיל האוויר לטיסת אימון מול חופי חיפה. מסיבה שעדיין לא ברורה, המסוק התרסק לים בדרכו חזרה לבסיס. אחרי כשעה אותרו ללא רוח חיים רס"ן פוגל וסגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד סגן-אלוף ארז שחייני (38) ז"ל. קצין סיור מחיל הים בדרגת סרן, שהיה גם הוא על המסוק, זינק למים וחולץ על ידי השיטור הימי. הוא אושפז בבית החולים רמב"ם ומצבו יציב. היום הוא שוחרר ממחלקת טיפול נמרץ כללי כשהוא במצב טוב, והועבר להמשך טיפול במחלקה האורטופדית.
קצין הסיור ששרד את ההתרסקות הספיק להעביר דיווח ראשוני לבסיס היחידה שלו באמצעות הטלפון הנייד, וסיפק עדכון על האירוע כדי להקפיץ כוחות לאזור ולכוון אותם לזירה. כך עלה מפרטי החקירה שמנסה להתחקות אחר השתלשלות האירועים שקדמו לאסון.
6 צפייה בגלריה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
שברי המסוק שהתרסק מול חופי חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
הקצין הצליח לעדכן את הצבא, ועשה זאת במקביל לחילוץ העצמי שלו מהמסוק עד שחבר, בשחייה, אל כוח השיטור הימי שהעביר אותו לאמבולנס בחוף. מצבו השתפר משמעותית מאז שנכנס לטיפול במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים.
בשעות הבוקר המשיכו החיילים לחפש שברים נוספים מהמסוק, כדי להצליח להרכיב את התמונה המלאה של התקרית שבה נהרגו שני הטייסים. במסגרת הסריקות, עשרות חיילים נעים על רצועת החוף. במהלך הלילה, מפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורדין, חתם על צו שמונע כניסת אזרחים למרחב החוף בחיפה שבו התרסק המסוק.
הלווייתו של סא"ל ארז שחייני תיערך בשעה 19:00 בבית העלמין במשגב.