השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי לאשר את המלצת מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לקדם את רפ"ק מאיר סויסה, שנחקר בעבר במח"ש בעקבות זריקת רימון הלם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב לפני כשנה.

3 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה
(צילום: מאיר תורג'מן)
3 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה באחת ההפגנות
(צילום: מאיר תורג'מן)
המינוי כבר אושר במשטרה - ואם השר יאשר אותו גם כן סויסה יקודם לדרגת סנ"צ, וימונה למפקד תחנת דרום תל אביב. כמו כן, בימים האחרונים פנו במשטרה למח"ש כמתחייב לפני קידומים בדרגים בכירים, שם נאמר להם שההחלטה בעניינו של סויסה תתקבל בימים הקרובים.
במח"ש כאמור "נתנו אור ירוק" למינוי, לאחר שמפקד המחוז ניצב פרץ עמר המליץ על הקידום, שהועבר מהמפכ"ל אל בן גביר. בתוך כך, במשטרה מתכוננים לסבב קידומים לקראת יום העצמאות, במסגרתו צפויים לקדם מספר קצינים בדרגת רפ"ק.
בעקבות הפרסום אמר גורם בכיר במחוז תל אביב כי "סויסה הוא קצין איכותי ומקצועי. אפשר להתווכח על האופן שבו הוא מנהל דברים, אבל הוא בן אדם כריזמתי שפקודיו הולכים אחרים. הוא הכי ראוי והקידום שלו היה צפוי".
נזכיר כי לאחר שזומן לחקירה, גיבה השר בן גביר את רפ"ק סויסה, ואמר כי זימונו לחקירה "מעביר מסר גרוע מאוד של חוסר גיבוי לשוטרים. בהחלטה זו מח"ש הופך את עצמו לגוף פוליטי. אם היה מדובר בהפגנה של חרדים או יוצאי אתיופיה, לא היינו שומעים על זה".
בנוסף, השר התבטא בעבר בעניינו של הקצין, ואמר בריאיון כי "יש לי שיטות קידום של אנשים שאני בוחן ובודק, זה א'-ב'. אחת האינדיקציות שלי לדעת שמישהו טוב זה שעושים עליו שיימינג, שה"הארץ" כותבים נגדו. אני תמיד אומר לאנשי המשטרה, 'אם יש נגדכם כתבה תגיעו אליי ונתחיל לבחון את האופציה לקידום'".

3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
גיבה את השר לאחר זימונו לחקירה - וצפוי לאשר את המינוי. בן גביר
(צילום: שלו שלום)
לאחר המקרה במרץ 2023 רפ"ק סויסה זומן לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים. בחקירתו אמר אז הקצין: "ראיתי שהמצב יוצא משליטה. הייתה הנחיה שניתן להשתמש ברימוני הלם, זרקתי 3-2 רימונים ווידאתי שאני זורק את הרימון לשטח פתוח. ראיתי שהרימון לא פגע באף מפגין. הייתי רגוע והרגעתי. המטרה הייתה לסיים את האירוע ללא נפגעים".
בתיעוד מ"יום השיבוש" נראה רפ"ק סויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, כורז "פרשים, להתקדם" - ואז משליך רימון הלם. אחר כך קרא: "קדימה, לפזר, לפזר, להעיף קיבינימט". הוא תועד משליך רימונים נוספים וכורז באחד המקרים: "לא להתרכז בבודדים, להדוף במסות". במקרה אחר אף נראה דוחף באלימות מפגין. כל זאת, בזמן שהמוחים צעקו לעברו בין היתר: "איפה היית בחווארה?".
כחודש לאחר שנחקר במח"ש הוענקה לרפ"ק סוויסה תעודת הצטיינות על ידי מפקד תחנת לב תל אביב. גם בן גביר תמך בהענקת התעודה, ואמר כי הוא "גאה ברב-פקד מאיר סויסה ובכל עשרות השוטרים המצטיינים. גאה בשוטרים שעושים עבודת קודש ומביא להם את כל הכלים וכל הגיבוי להמשיך לפעול לאכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי".
עורכי הדין של רפ"ק סויסה, משה אלון ודיאנה שומסקי, אמרו: "מדובר בהחלטה ראויה ביותר לקדם קצין מצוין. אנו מצדיעים לכבוד השר על ההחלטה שנותנת רוח גבית לכל שוטר וקצין שפועלים בתנאים קשים וחשופים לתלונות שווא בכל יום ויום".
עו"ד דניאל חקלאי, המייצג מפגינים, הגיב לקידום הצפוי של הקצין: "מדובר בחדשה מדהימה בחומרתה, ובלתי נסבלת מנקודת ראותם של אזרחי מדינת ישראל שחרדים למשטר הדמוקרטי. אני מייצג שבעה אזרחים שומרי חוק שהפגינו נגד ההפיכה, נגד כינון דיקטטורה - וכולם נפגעו מרימוני הלם שהשליך סויסה. לאחד מהם אף נכרתה האוזן. המחשבה על כך שאדם כמו סויסה, החשוד בתקיפה כה חמורה ובפציעתם של מפגינים בניגוד לחוק, יועלה בדרגה ויתמנה לתפקיד מפקד תחנה היא מחשבה מבעיתה. מדובר בפשיטת רגל ערכית ומקצועית של משטרת ישראל. זוהי יריקה בפרצופם של אזרחים שומרי חוק שנאבקים למען מדינתם", אמר.