רב-פקד מאיר סויסה, קצין המשטרה שתועד משליך רימוני הלם לעבר מפגינים במחאות "יום השיבוש הלאומי" לפני שבוע וחצי, זומן לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים. מלבדו חמישה שוטרים נוספים זומנו לחקירה. גם החשד נגדם הוא שהשליכו רימוני הלם באופן מסוכן ובניגוד לנהלים, וגרמו לפציעתם של מפגינים בתל אביב.
בחקירתו היום אמר סויסה: "ראיתי שהמצב יוצא משליטה. הייתה הנחיה שניתן להשתמש ברימוני הלם, זרקתי 3-2 רימונים ווידאתי שאני זורק את הרימון לשטח פתוח. ראיתי שהרימון לא פגע באף מפגין. הייתי רגוע והרגעתי. המטרה הייתה לסיים את האירוע ללא נפגעים".
רק אתמול ניצב סויסה לצד מפקד מחוז תל אביב המודח עמי אשד, בתדרוך לפני ההפגנה ברחוב קפלן. הדחתו של אשד הוקפאה על ידי היועצת המשפטית לממשלה, והמפכ"ל קובי שבתאי התייחס בנאומו לכך ואמר כי טעה "בשיקול הדעת, בדרך ובעיתוי".


באותו נאום, במהלך ערב ההפגנות, העביר שבתאי מסר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שגיבה את סויסה והחליט על עיתוי הדחת אשד - ואמר כי "למשטרה יש מפכ"ל אחד. ההנחיות לשוטרים ברורות – אנחנו לא רוצים דם ברחובות. אנחנו לא רוצים רימוני הלם ולא מראות של אישה בת 70 אזוקה".
בתיעוד מ"יום השיבוש" נראה רפ"ק סויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, כורז "פרשים, להתקדם" - ואז משליך רימון הלם. אחר כך קרא: "קדימה, לפזר, לפזר, להעיף קיבינימט". הוא תועד משליך רימונים נוספים וכורז באחד המקרים: "לא להתרכז בבודדים, להדוף במסות". במקרה אחר אף נראה דוחף באלימות מפגין. כל זאת, בזמן שהמוחים צעקו לעברו בין היתר: "איפה היית בחווארה?".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אבי חי)
2 צפייה בגלריה
מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, מקבל תדרוך לקראת ההפגנה בקפלן
מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, מקבל תדרוך לקראת ההפגנה בקפלן
רפ"ק סויסה ליד אשד, אתמול
(צילום: לירן לוי)
השר בן גביר גיבה היום שוב את רפ"ק סויסה ואמר כי זימונו לחקירה של הקצין ושל שוטרים נוספים "מעביר מסר גרוע מאוד של חוסר גיבוי לשוטרים. בהחלטה זו מח"ש הופך את עצמו לגוף פוליטי. כשהיה מדובר באהוביה סנדק הם מסמסו את התיק, וכשמדובר במפגינים אנרכיסטים שחוסמים עורקי תנועה ראשיים ופורצים גדרות - מזמנים שוטרים לחקירה. אם היה מדובר בהפגנה של חרדים או יוצאי אתיופיה, לא היינו שומעים על זה אפילו אזכור".
באותו יום הפגנות הושלכו עשרות רימוני הלם בהפגנה בצומת השלום, שבמהלכה המשטרה איבדה שליטה על האירוע, והשתמשה בכוח רב במטרה למנוע את חסימת נתיבי איילון. מאחד מרימוני ההלם נפגע מפגין באוזנו ודימם מראשו. הוא סיפר כי "התחיל כאן בלגן. הלכתי אחורה וחטפתי מכה באוזן. פתאום שמעתי בום. הם ירו בכינון ישיר, קיבלתי את זה ישר באוזן".
פורסם לראשונה: 17:00, 12.03.23