האווירה במועצה המקומית חורה שבנגב סוערת, פחות מיממה לאחר שתושב המועצה ביצע את הפיגוע הרצחני שבו נגבו חייהם של ארבעה בני אדם בבאר שבע. המחבל, מוחמד אבו אלקיעאן, חוסל במקום על ידי אזרחים שנטרלו אותו בירי. החנויות, בתי הספר נפתחו והחיים אמנם נמשכו כרגיל - אך התושבים זועמים ומגנים בתקיפות את האירוע.
כך לדוגמה, במערכת החינוך בחורה חייב ראש המועצה להקצות שעתיים בכל בתי הספר לשיח על הפיגוע וקריאה ברורה לא להתחקות אחר המחבל, ולא לתמוך בשום פעולת אלימות שהיא.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
המחבל וזירת הפיגוע. משפחתו מגנה וטוענת: "לא ידענו"
(צילום: חיים הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
המאפיה בה עבד המחבל
המאפיה בה עבד המחבל
המאפיה שבה עבד המחבל
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
תלמידים רבים נעדרו מבית הספר אל-סלאם, בשכונה בה מתגורר המחבל, כפי שסיפרו ל-ynet הורים מהשכונה. "האווירה לא פשוטה, והילדים שלנו הושפעו מהאירוע הבלתי צפוי הזה. הם התחילו לשאול שאלות על 'מה הולך להיות', במיוחד אחרי שראו את כוחות המשטרה שהגיעו לשכונה בהמוניהם. העדפנו שלא יילכו לבית הספר", אמרו.
אביהם של שני תלמידים שמתגורר בשכונה אמר כי הופתע מהפיגוע אתמול: "לא ישנו כל הלילה, חשבנו על מה שקרה. אנחנו עדיין בהלם. למוחמד (המחבל) יש משפחה וילדים והוא עבד בשבילם, יש המון דברים מסתוריים - אני מניח שנדע עליהם מאוחר יותר".
מקורבים למשפחה טענו כי "אביו ואמו של המחבל המומים". הוריו אמרו לקרובי המשפחה: "אנחנו לא מאמינים למה שהבן שלנו עשה. איך הוא החליט את זה ומתי, ההתנהגות שלו הייתה תקינה ולא שמענו ממנו שהוא חושב לפגוע במישהו. ואנחנו מגנים ודוחים את מה שהוא ביצע, זו לא הגישה שלנו. אנחנו מכבדים את כולם".

נזכיר כי אמש עצרה המשטרה שניים מאחיו של המחבל, בחשד שראו אותו יוצא עם סכין מהבית. עם זאת, הבוקר ציין דובר המשטרה בריאיון לאולפן ynet כי גם כעת ההערכה במשטרה היא שהמחבל פעל לבדו. "אנחנו מנסים להבין אם מישהו ידע שהוא הולך לפגע", אמר נצ"מ אלי לוי.
בני המשפחה אמרו כי הם עדיין לא יודעים מה יעשו בהלווייתו של המחבל. "עוד אין לנו מועד מתי ימסרו לנו את הגופה. אנחנו יודעים שיהיו תנאים מסוימים ומחכים להבין איך העניין יגמר. עדיף שהגופה תיקבר כמה שיותר מהר כדי לסיים עם העניין, להרגיע את האווירה ולחזור לשגרה".
אחמד, תושב חורה, הבהיר כי הפיגוע "לא מייצג את כולנו". לדבריו, "לא צריכים לדבר על תושבי חורה כאילו כולם עבריינים ורוצחים. הפיגע מייצג רק את מי שעמד מאחוריו. אנחנו רוצים להמשיך את החיים כרגיל". הוא קרא למשטרה שלא "להעניש" את כל היישוב על מעשה של אדם ש"החליט לבד לרצוח אנשים", כלשונו.
4 צפייה בגלריה
חורה היום
חורה היום
"מתביישים". המועצה המקומית חורה, ארכיון
(צילום: רועי עידן)
תושבת אחרת מחורה ציינה כי ישנה "הרגשה לא נעימה" במועצה ביום שאחרי הפיגוע. לדבריה, "היום יצאתי מהבית והחיים הם רגילים, אך יש חשש מתגובות גזעניות כתגובה על הפיגוע. אנחנו לא קשורים אליו". היא ציינה כי בנה וחבריו עובדים בבאר שבע והם פחדו לצאת לעבודתם. "מקווה שכל היהודים יבינו שאנחנו מגנים את הפיגוע ורוצים לשמור על יחסים טובים איתם ולא להגיע לעימותים ומכות".
גם אזרחים בדואים ממספר יישובים אחרים החליטו היום לא לצאת למקומות עבודתם בבאר שבע בשל המתיחות. חלקם שיתפו עם ynet את תחושותיהם: "זה מקרה מזעזע וקשה. חייבים לטפל בזה ולהרגיע את הרוחות לפני שזה יגמר בעוד אסון".
עשרות בדואים שלומדים במכללת ספיר שבשדרות החליטו שלא להגיע ללימודים במכללה. "אנחנו מתביישים שיצא מפגע מהמגזר שלנו, זה יום קשה לכולנו. אנחנו מתנערים ממעשים כאלה". עוד ציינו כי בשל האווירה הציבורית הם חוששים שיפגעו בהם כנקמה על הפיגוע.
ראש מועצת חורה חאבס אלעטאונה הבהיר גם היום כי "אנחנו מגנים את הרצח האכזרי שלא מייצג אף אחד מאיתנו. החיים אצלנו רגילים וממשיכים לפעול במטרה לספק את כל השירות לתושבים היקרים". הוא ביקר בבית משפחת המחבל וסיפר: "ראיתי עד כמה הם המומים ומופתעים ולא מעכלים שבנם רצח אנשים חפים מפשע. לא קל להם להתמודד עם המצב והאווירה".

ראש העיר באר שבע: "המדינה נלחמת על קיומה"

ובינתיים, בבאר שבע עדיין מנסים לקום מהטראומה הטרייה. ראש העיר רוביק דנילוביץ' ביקר את הפצועות מהפיגוע המאושפזות בבית החולים סורוקה בעיר. הוא אמר ל-ynet: "לבי שותת דם. יש לי הרבה מה לומר, אבל אני חושב שביום הזה צריכים לאסוף את כל הכוחות ותעצומות הנפש ולהגיש כל עזרה למשפחות, לילדים, שהפכו ליתומים. אני מעדיף כרגע לעסוק בלחבק את התושבים ולהרכין ראש".

הוא ציין כי יעבוד מול המדינה "שעדיין נלחמת על קיומה, וצריכה לעשות הרבה יותר בכל מה שקשור לביטחון האישי של האזרחים". כשנשאל כיצד מחזירים את תחושת הביטחון יש לפתוח בשיח במערכת החינוך ולהסביר לתלמידים מה קרה: "זה קשה, זה כואב, אבל לא מתעלמים ולא מתחמקים. אין ספק שהפיגוע הזה הוא פיגוע נוראי, זה רצח נפשע של מחבל צמא דם שעשה טבח נוראי, והתפקיד שלי, שלנו, עכשיו, לשוחח עם האזרחים, להיות איפה שצריך להיות".
- זו עיר מעורבת, אתה חושש מפני התלקחות? "אני לא רוצה לעסוק בדברים האלה עכשיו, אני רק קורא לתושבים שלנו שלא לקחת את החוק לידיים, יש את כוחות הביטחון, זה התפקיד שלהם. כך נוהגת מדינה דמוקרטית, אנחנו עושים כל מה שאפשר, שוחחתי אתמול גם עם ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים, סייר כאן המפכ"ל, הם מתגברים כוחות, מעבר לזה אני רוצה שכולם ישמרו על איפוק, כל מי שצריך להיות מטופל, המדינה צריכה לטפל בו באגרוף ברזל, ביד קשה מאוד".

השר רזבוזוב: "יש שינוי דרמטי בשטח, אך זה לא מספיק"

שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) התייחס בבוקר שאחרי הפיגוע לטענות של אנשי האופוזיציה ולפיהם נוכחותה של רע"מ בקואליציה מונעת לבצע שינוי אמיתי בנגב, והגיב בביטול. "זה לא נכון, אני חושב שהקולות של האופוזיציה, גם עכשיו, גם בתקופה הזו, ואנחנו ממש זמן קצר לאחר פיגוע, גם האמירות שלהם הן לא במקום. הם היו שנים בממשלה ולא עשו כלום, לא יכולים לבוא ולהטיף לנו מוסר". לדבריו, "מנסור עבאס לא שולט בבנט. אף אחד לא שולט באף אחד. כמובן שתפקידה של אופוזיציה זה לבוא ולצעוק. אני מבין את הביקורת".

- אתם כבר הרבה זמן בתפקיד, אי אפשר לדבר כל הזמן על הממשלה הקודמת. "אז אני יכול להגיד שישנו סגן שר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ', ניצב בדימוס, הוא מתעסק במיגור הפשע במגזר הערבי. אני שומע מהשטח, כבר מרגישים את השינוי. השינוי הוא דרמטי, אי אפשר לשנות בתשעה חודשים שהממשלה קיימת את הכל, אבל כבר מתחילים להרגיש".
- איזה שינוי דרמטי? "ישנם הרבה שינויים, אני שומע את זה מהשטח, גם במגזר מרגישים את זה, אך עדיין אני מסכים, זה לא מספיק. היום שמעתי שראש מועצת חורה אומר שיש להם רק שוטר אחד במקום, אז צריך לתגבר. כמובן שיש עוד דברים שצריך לעשות. לתגבר, לתקצב, עוד לאכוף, אבל הדברים קורים, כמו שאמרתי, הממשלה הזאת עובדת, ובתשעה חודשים מה שהספקנו לעשות עשינו, ואנחנו עדיין ממשיכים, ישנה תוכנית, יש גם תוכנית של הקצאת משאבים. אז כמובן שיש פה עדיין בעיות פנים מדיניות שאנחנו צריכים לפתור".