בכיכר העצמאות בנתניה המסעדות ובתי הקפה עמוסים לעייפה, בדרך כלל, מתיירים ותושבים שגודשים את המקום. אלא שאתמול (רביעי) לא נרשמה תפוסה נרחבת ושולחנות רבים נותרו ריקים. גם הרחבה שבכיכר והמזרקה שבה נותרה כמעט שוממת. הסיבה, כך מתברר, היא הרחבת התו הירוק גם לבתי העסק הללו - שמטרתה לצמצם את התפשטות זן הדלתא בישראל, אחרי העלייה המדאיגה במספר החולים בחודשים האחרונים. בעלי עסקים מספרים על קושי להתאקלם להגבלות החדשות, שלדעת מומחי משרד הבריאות הן הכרח בלתי נמנע לאור שיעורי התחלואה.
6 צפייה בגלריה
 קאנטרי קלאב כפר ורדים
 קאנטרי קלאב כפר ורדים
בריכה ריקה באמצע אוגוסט בקאנטרי בכפר ורדים
(צילום: דניאל סלאמה)
בניגוד לעבר, יצוין, התו הירוק הנוכחי נכנס לתוקף במקביל להקמת מערך בדיקות מהירות ארצי, שמאפשרות "תו ירוק יומי" שיוטמע ישירות באפליקציית הרמזור. כך, אנשים שאינם מחוסנים או טרם זכאים לחיסון כמו ילדים, יכולים להיות שותפים לפעילות המשק בחופשיות רבה יותר. עם זאת, אתמול היו עומסים כבדים בתורים לבדיקות המהירות - שהובילו את משרד הבריאות לתגבר את המתחמים במרכז הארץ.
נתן מורה, מנהל משמרת במסעדת "פרוג'ינו" בנתניה, אמר ל-ynet: "קשה להתמודד עם זה כי עדיין קיץ, תיירים שטסו מצרפת לפה רק השיגו את בדיקות הקורונה השליליות והגיעו. יש גם כאלה שהגיעו עם תעודת מתחסן".
הוא מספר כי בדרך כלל, ביולי-אוגוסט, "יש לי פה 80 שולחנות מפוצצים. כרגע אני עסוק בלהכניס ולהוציא אנשים. כשאין לחץ אנחנו משתדלים לשאול אם הכול תקין, אם יש תו ירוק וכו'". לדבריו, העובדה שחלק מהמסעדה ממוקם בחוץ מבלבלת גם כן: "אני לא יודע מה החוקים, אני לא יודע אם זה תקף גם על החוץ וגם על הפנים".
מורה המשיך ואמר כי חלק מהלקוחות מבינים את ההתנהלות החדשה בעקבות ההנחיות, "אבל יש כאלה שמתחילים להתעצבן ולא משנה כמה אתה מסביר לבן אדם שאין מה לעשות - זה פוגע. קשה לי להגיד לבן אדם לקום וללכת".

הבריכה בקאנטרי בכפר ורדים נותרה כמעט ריקה

בצפון, הקאנטרי קלאב שבכפר ורדים נותר אתמול שומם גם כן. למרות שמדובר באמצע אוגוסט ובחופש הגדול - זמן שבו רוב הילדים נמצאים בבתיהם - בכניסה למתחם בודקים תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית לכל מי שמגיע, כולל ילדים. יצוין כי בכפר אין מתחם לבדיקות מהירות, והמתחם הקרוב ביותר נמצא במעלות-תרשיחא - מרחק של כרבע שעה נסיעה.
בקאנטרי מסבירים את התנועה הדלה בשל הרחבת התו הירוק והבדיקות המהירות לילדים - מה שמרחיק מהמקום מבלים שבדרך כלל היו פוקדים את המקום בכל מצב אחר.
6 צפייה בגלריה
אופיר פייבושביץ, מנהלת קבלה קאנטרי כפר ורדים
אופיר פייבושביץ, מנהלת קבלה קאנטרי כפר ורדים
"נאלצים להחזיר אנשים ללא בדיקה הביתה". אופיר פיישוביץ
(צילום: דניאל סלאמה)
אופיר פייבושביץ, מנהלת הקבלה בקאנטרי, סיפרה כי "התנועה הייתה משמעותית פחות ממה שיש בדרך כלל בימים אלו באמצע הקיץ, הפגיעה בעסקים אנושה. הקאנטרי ריק, הבריכה כמעט ריקה. אנשים מגיעים ללא בדיקה ואנחנו נאלצים להחזיר אותם הביתה. מה גם שכאן בכפר אין מתחם בדיקות, וללכת עכשיו לחפש מתחמי בדיקות בסביבה זה סיפור".
נבו שנער מכפר ורדים, שמתגורר בחו"ל וחזר לארץ לתקופה קצרה לפני כמה שבועות, מספר גם הוא על הקושי להיכנס לקאנטרי ולמקומות נוספים: "התחסנתי בחו"ל. אני גר בשיקגו - שם קיבלתי את החיסון - ולכן לא היה לי תו ירוק. אחרי שחזרתי לישראל הייתי צריך לעבור הליך ביורוקרטי מעיק שנמשך כעשרה ימים עד שהכירו בי לאחר הצגת תוצאות בדיקה סרולוגית. באתי לפה לפני שקיבלתי תו ירוק ולא הצלחתי להיכנס, זה היה מאוד מתסכל. הרחבת התו הירוק מעיקה עלינו, במיוחד כשאני מחוסן".
6 צפייה בגלריה
נבו שנער מכפר ורדים, מנוי קאנטרי קלאב, כפר ורדים
נבו שנער מכפר ורדים, מנוי קאנטרי קלאב, כפר ורדים
"הרחבת התו הירוק מעיקה עלינו, במיוחד כשאני מחוסן". נבו שנער
(צילום: דניאל סלאמה)
אנה הגיעה עם בנה בן ה-5 לבריכת השחייה העירונית ברעננה והופתעה לגלות שהוא לא יוכל להיכנס ללא בדיקת קורונה. "לא ידעתי ואני חושבת שאין בזה שום היגיון", היא אמרה בתסכול. "צריך כבר להתחיל לחסן את הילדים, כי אי אפשר לעשות בדיקות לילד בן 5. יותר מזה, אם כבר רוצים בדיקה אז שתהיה אפשרות לעשות אותה פה ולא לנסוע למקום אחר ואז לחזור. מה קורה עם אנשים שמגיעים לפה באוטובוס?".
מאירה עסיס, תושבת רעננה, הביעה גם היא תרעומת על המצב החדש: "יש לי שתי בנות, בנות 4 ו-6, והרעיון הזה מטורף. הבדיקות האלו לא נעימות, אני עשיתי את הבדיקה שלוש פעמים וזה לא היה כיף. אני לא בטוחה שהבת הקטנה שלי תהיה מוכנה לעשות אחת. עשינו מנוי ועכשיו איך נבוא? אני לא יודעת מה הפתרון למצב - אבל לנו תהיה בעיה. זה הכסף והקיץ שלנו שהלכו בגלל זה".
6 צפייה בגלריה
מאירה עסיס
מאירה עסיס
"הכסף והקיץ שלנו הלכו בגלל זה". מאירה עסיס
(צילום: רועי רובינשטיין)

תורים ארוכים ועומס בגן החיות התנ"כי

אמש הודיעה ועדת החוקה בכנסת שהספארי וגני החיות יוחרגו מהתו הירוק, אך לפני כן בשעות הבוקר הגיעו מבקרים רבים לגן החיות התנ"כי בירושלים - ונתקלו שם בתורים ארוכים באוהל הבדיקות המהירות של מד"א שהוצב בסמוך. כעת, לפי ההנחיות החדשות, חובה על כל הפוקדים את המקום להציג תו ירוק, וילדים שאינם מחוסנים צריכים להציג בדיקה שלילית כדי להיכנס.
אלא שהתור לאוהל הבדיקות היה ארוך - ורבים שם חששו שהצפיפות הרבה מהווה סכנה גדולה עוד יותר להדבקה. חן אלהרר, שמתגוררת בשכונת גילה והגיעה לגן החיות, סיפרה על המתנה בת שעתיים לבדיקות: "זה ייבוש. עדיף כבר לעשות בדיקה במקום אחר ולבוא מוכנים. זה מאוד מפחיד, כי גם הילדים וההורים פה בלי מסכות". יצוין כי לא כל מי שהגיע לעמדת הבידוק של מד"א במקום תכנן לבקר בגן החיות - וחלק הגיעו להיבדק כדי להשיג תו ירוק לשם ביקור במקומות אחרים.
6 צפייה בגלריה
התורים בגן החיות התנ"כי תחת מגבלות התו הירוק
התורים בגן החיות התנ"כי תחת מגבלות התו הירוק
"כולם מתלוננים, חלק בוכים". עומס בכניסה לגן החיות התנ"כי בירושלים
(צילום: משה מזרחי)
גם רחל לוק הגיעה לגן החיות וחיכתה 40 דקות עד שנכנסה לבקר במקום. "זה מקום ציבורי ופתוח, לא חשבנו שצריך בדיקות", היא אמרה. "חיכינו פה 40 דקות בתור ובאנו יחסית מוקדם. היה רק בחור אחד שבדק את כולנו. אנחנו מחכים עם שלושה ילדים בחום בלתי נסבל. כולם מתלוננים, חלק בוכים, כמעט התייאשנו ובסוף חיכינו את התור. באנו יחסית מוקדם, אחרינו חיכו שעה וחצי פלוס. היינו עם מסכות בתור אז עוד הרגשנו קצת נוח, אבל כולם מצטופפים, מנסים לחתוך את התור, מתלוננים, זו הרגשה לא טובה בכלל".
אסף סגל, שהגיע מראש העין הגיע גם כן עם ילדיו למקום וחיכה זמן רב בתור. "ביזיון אחד גדול", הוא אמר בזעם. "אפשר להגיד הרבה דברים על נתניהו, אבל אני לא רואה הבדל, אני רואה פה רק כסת"ח של הממשלה מבחינת הפיצויים לבעלי העסקים, כי כרגע אומרים לבעל עסק שהוא יכול להישאר פתוח - אבל לא יכול להכניס את כולם כי הם צריכים בדיקה. אנשים לא יגיעו. אנשים יראו מה קורה ולא יבואו - ובעלי העסקים יפסידו לקוחות. גם לא יפצו אותם, כי יגידו להם שהם נשארו פתוחים, אבל אנשים לא יבואו והם יפסידו כסף".
6 צפייה בגלריה
התורים בגן החיות התנ"כי תחת מגבלות התו הירוק
התורים בגן החיות התנ"כי תחת מגבלות התו הירוק
הכניסה לגן החיות התנכ"י, אתמול
(צילום: משה מזרחי)
מנכ"ל גן החיות התנ"כי זיו איילון אמר אתמול בדיון בוועדה החוקה, שבו אושרו תקנות הקורונה החדשות, כי "בסמוך אלינו יש עמדת בדיקה שמד"א הציבה, יש שם שעה וחצי של תור וצפיפות איומה - ויכול להיות שיש מי שהגיע בריא לבדיקה ייצא ממנה חולה בגלל הצפיפות בשמש ואין שום יכולת לשלוט בזה. מה שקורה זה שיש אנשים שמגיעים, מחכים שעה וחצי בתור ועוד חצי שעה לתוצאות הבדיקה ואחרי שעתיים חוזרים הביתה. הם כבר לא יבקרו בגן החיות".
להצעת ח"כ אורי מקלב, הממשלה מבקשת לבחון כעת את החרגת גני החיות שבהם יצטרכו תו ירוק עבור ילדים רק לחלקים הסגורים שבתוך הגנים.
אמש, אחרי העומסים הכבדים בתורים לבדיקות המהירות לילדים - בעיקר בתחנות של איכילוב במרכז הארץ - משרד הבריאות עדכן שיתגבר את המתחמים במרכז. בהודעת משרד הבריאות נכתב כי "כל תחנות מד"א בכל רחבי מדינת ישראל, יספקו מעתה בדיקות מהירות לילדים בגיל 12-3 ולמנועי חיסון ללא תשלום". רשימת תחנות בידוק מעודכנת תפורסם באתר משרד הבריאות.
ההחלטה התקבלה אחרי שהורים רבים זעמו הבוקר כאשר התברר להם כי יאלצו לשלם עבור בדיקות ילדיהם במוקדי מד"א במרכז הארץ. משרד הבריאות הודיע כי מי ששילמו יקבלו על כך החזר. מתחמי הבדיקות המהירות של מד"א פועלות בחינם לילדים בדרום, בצפון ובאזור ירושלים - וממחר גם במרכז, לצד המתחמים של איכילוב. כאן ניתן לראות את מיקומי המתחמים.
פורסם לראשונה: 23:20, 18.08.21