חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד, שכיהן בממשלה הקודמת כסגן שר הבריאות, טוען בריאיון לאולפן ynet כי ההגבלות שבהן נקטה הממשלה כדי למנוע התפרצות של זן האומיקרון התקבלו מאוחר מדי – אף שישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שהודיעה על הגבלות על הטיסות מדרום יבשת אפריקה, האזור שבו התגלה הזן החדש של הקורונה, והטילה בתוך ימים אחדים הגבלות מחמירות נוספות על השבים מחו"ל.
לטענת קיש, הפעולות הנוכחיות של ממשלת בנט-לפיד נכונות – אחרי שלדבריו "הם הבינו שההתנהגות הרשלנית שלהם בגל הרביעי שגרמה למאות מתים מיותרים הייתה טעות קשה" – אך הוא הוסיף כאמור שמדובר בצעדים שהתקבלו באיחור. "הם ידעו שהאומיקרון מגיע, הם היו צריכים לעשות את זה שבועיים קודם ואז גם לא היינו נמצאים באירוע שהוא נמצא עכשיו כשהוא כבר פרץ, זה כאילו לרדת להגנה אחרי שחטפו גול", אמר.
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
ח"כ יואב קיש. "התנהגות רשלנית שהביאה למאות מתים בגל הרביעי"
(צילום: אבי מועלם )
הוא הוסיף: "בגל הרביעי בכלל חטפנו גולים על ימין ושמאל והם לא עשו כלום, פשוט חדלי אישים לא עשו דבר. גם היום, המנהיגות היא חלשה, הם פועלים מאוחר, אנחנו רואים שהם לא מצליחים אפילו להשיג את הרוב הקואליציוני כדי לעשות את הדברים שהם מאמינים בהם. אז בסופו של דבר אני יכול לומר שזה יותר טוב מאיך שהם התנהלו בגל הרביעי, של הפקרות מוחלטת. האם היה צריך לעשות את זה יותר מוקדם? התשובה היא כן, והיינו יכולים להיות בתוצאות יותר טובות".
בניגוד לדבריו של קיש, לפני שבועיים על הזן החדש כלל לא דווח עדיין: דרום אפריקה שבה התגלה הזן החדש דיווחה עליו לארגון הבריאות העולמי רק ב-24 בנובמבר, כלומר ביום רביעי לפני שבוע. כבר ביום חמישי בערב הודיעה לשכתו של בנט כי בדיונים שקיים אז הוחלט לצרף שבע מדינות בדרום יבשת אפריקה לרשימת המדינות האדומות, שאסורות לטיסה. שעות ספורות אחר כך הודיעה גם בריטניה על הגבלת הטיסות מדרום היבשת, ובימים הבאים עשו זאת מדינות רבות בעולם. ישראל גם הייתה הראשונה בעולם שעצרה בהמשך את כניסת כל הזרים לשטחה, ובהמשך עשו זאת בעקבותיה מרוקו ויפן.
אלא שקיש טוען אחרת. בלי שסיפק ראיות לדבריו, הוא הוסיף: "ידעו על כניסת האומיקרון, ידעו שיש וריאנט מסוכן, לא ידעו את המשמעות אבל את אותה התנהלות בדיוק היה צריך לעשות שבוע קודם ואני מבטיח לך שהדבר הזה כבר עלה. חיכו שייכנס הראשון. בעיניי טעות".
4 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים בנתב"ג. ישראל הראשונה בעולם שהודיעה על הגבלת טיסות לדרום יבשת אפריקה
(צילום: יריב כץ)
קיש נשאל בריאיון על עמדתו של חברו לסיעה, ח"כ יובל שטייניץ, שבריאיון השבוע לאולפן ynet קרא לחייב את הישראלים להתחסן נגד קורונה – והשיב כי הוא מתנגד להצעה הזו. "אני מאמין שזכותו של אדם על גופו. גם כשהייתי בתפקידי וכשהאתגר שלנו היה לחסן כמה שיותר אנשים שיהיו עמידים, מעולם לא חשבנו ולא ביקשנו את חובת החיסון. אני אתנגד לכך, אני מניח שאם זה יגיע בצורה כזו או אחרת לכנסת יהיה דיון בסיעה, תתקבל החלטה סיעתית".
הוא הדגיש כי הוא מגנה את האיומים שספג שטייניץ לאחר שקרא לחובת חיסונים: "אני מגנה בכל לשון את האיומים, תמיד, נגד כל חברי הכנסת מכל הזירה הפוליטית, בוודאי כשזה גם נגד חבר סיעתי. הדבר הזה לא ראוי וחייב להיפסק".
ביקורת חריפה על הממשלה הייתה לקיש גם בכל הנוגע לאיכוני שב"כ, כלי שאת השימוש בו היא אישרה על מנת לאתר מגעים קרובים של נשאי הזן החדש – אף שכמה מחבריה היו כאלו שהתנגדו נחרצות לכלי הזה כשהיו באופוזיציה, בממשלה הקודמת. "איזה מצחיק, הרי איכוני השב"כ, המלוניות, נתב"ג, כל זה הוגדר על ידי לפיד כ'שימוש באמצעים להשאיר את נתניהו בשלטון'. עכשיו לפיד והורוביץ אומרים 'ככה נלחמים בקורונה'. אנחנו היינו בעולם בלי חיסונים, בחוסר ודאות ובאמת במיעוט של כלים ועשינו את מה שהיינו צריכים לעשות בהנהגה, והם היו הכי פופוליסטיים שיש", אמר קיש.
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים על הקורונה והזן החדש אומיקרון בסורוקה, באר שבע
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים על הקורונה והזן החדש אומיקרון בסורוקה, באר שבע
קיש על הורוביץ ולפיד: "היו הכי פופוליסטיים שיש"
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדבריו, "אנחנו רואים כמה צביעות ושקרים מהאופוזיציה אז, שהיום יושבת בכיסא של האחריות. איך הדברים מתחלפים, וזה קרע את השקרים מעל הפנים שלהם". הוא הוסיף כי הוא ממשיך לתמוך גם עתה באיכוני שב"כ, אך כאשר נשאל אם יתמוך בחקיקה בכנסת שתאפשר את המהלך, מעבר לתקנה הנוכחית שמוגבלת בזמן, ענה: "אני אעשה את מה שהסיעה תעשה ומה שתהיה המשמעת האופוזיציונית".
-אבל יכול להיות שתסכנו משהו שלדעתך חיוני להצלת חיי אדם? "כל פעם ששואלים אותי את זה, אני אומר 'חבר'ה, אתם קצת התבלבלתם'. יש פה ממשלה, יש פה קואליציה, הם אחראים על מדיניות. אנחנו חושבים שהם עושים נזק קשה למדינת ישראל, אנחנו נפיל אותם בכל מה שאנחנו יכולים. זה לא רלוונטי האופוזיציה, אנחנו לא אישיו בעניין. הם קואליציה, הם עכשיו".
-כן, אבל זה לא כמו חוק האזרחות וזו לא סוגיה פוליטית, זו סוגיה בריאותית של חיים ומוות, שאתה תומך בה בפומבי. "נכון, ואני אומר לך עוד פעם, אני גם מניח שאם הם יבואו ויגידו לנו בצורה ברורה את האמת, כמו שהם צריכים להגיד לאזרחי ישראל, 'אנחנו עושים תקנות חירום, אנחנו מאמינים שזה פיקוח נפש, יש לנו בעיה עם הקואליציה, הקואליציה שלנו לא מבינה את זה, חלקה פועל משיקולים פרוגרסיביים, קיצוניים, הזויים, אנחנו צריכים את עזרתכם'. יגידו את זה – יקבלו. אם הם לא יגידו את זה, וינסו להשתמש בגב שלנו סתם מול הקיצוניים ההזויים אצלם בקואליציה, למה שאני אצטרך להיות במקום שאני כל פעם פותר להם את הבעיות? אני מסכים איתך, זה פיקוח נפש, אני מבקש מבנט לבוא ולומר על הפודיום 'אופוזיציה יקרה זה פיקוח נפש, יש לי בעיה בקואליציה שלי, אני צריך כתף' – יקבל".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"שיגיד שהוא צריך כתף". קיש על בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)
קיש נשאל גם על המצב בנגב ועל השלכות האבנים שעליהן מתלוננים נהגי אוטובוס באזור, והודה כי "בעיית המשילות" שם אינה חדשה, ושהחלה כבר עוד לפני שנים רבות – אך לדבריו בחצי השנה האחרונה "אנחנו רואים עליית מדרגה והתפרעות מוחלטת בדרום". הסיבה, לדבריו, היא "רוח גבית" שמרגישים אותם פורעים. הוא נשאל מאיפה בדיוק מגיעה אותה רוח גבית, וענה: "כשהם רואים שהממשלה הזו נכנעת צעד אחרי צעד לתנועה האיסלאמית ושהתנועה האיסלאמית מנהלת את הממשלה, זה נותן להם רוח גבית. זה ב-1,001 דברים, אני יכול לתת לך דוגמאות אם את רוצה, אבל בסופו של דבר רואים את זה בשטח, זה מחלחל למטה ובעניין הזה אנחנו את ההתנהלות הזאת חייבים להפסיק".