אחד המתווכים שהשתתף בניסיון להביא לריכוך של הצעת החוק לביטול עילת הסבירות הוא יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שנפגש אתמול (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - ושמע ממנו בפגישה על הקושי לשנות באופן מהותי את החוק בגלל הבייס.
1 צפייה בגלריה
(צילום: קובי קונקאס, יונתן זינדל, מוטי קמחי)
מיד לאחר הפגישה, פנה בר-דוד לגורמים במחנה הממלכתי, ואף ליו"ר המפלגה בני גנץ וניסה להבין לאיזו גרסה של עילת הסבירות יהיה מוכנים להסכים במחנה הממלכתי. אלא שבמחנה הממלכתי הבהירו לבר-דוד שאין מה לדבר על תוכן, מאחר שיש צורך להגיע להסכמות קודם כל על כללי המשחק.
המשמעות של המסר שהעבירו במחנה הממלכתי לגנץ היא שעל נתניהו להתחייב לגנוז את יתר החקיקה. במפלגה לא מסכימים למצב שבו בכל חודשיים יובא להצבעה סעיף חדש בחקיקה.
דברים ברוח זו השמיע שלשום גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שאמר בהצהרה שנשא בכנסת כי יהיה מוכן לדון בנוסח מוסכם לעילת הסבירות בתנאי שראש הממשלה בנימין נתניהו יתחייב במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג שאם יהיו הסכמות - מעתה והלאה מהלכים משפטיים ייעשו בהסכמה רחבה. "לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה", אמר גנץ.

בליכוד הגיבו לגנץ באומרם כי הוא דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ו"פוצץ את השיחות ללא סיבה". במפלגה טענו אתמול כי קיוו לשמוע ממנו "הצעה רצינית", אבל קיבלו "עוד תכתיב". בהודעת המפלגה נאמר עוד כי "אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".
בינתיים, בליכוד ערים למאמצים של נתניהו לשנות את נוסח החוק עוד לפני הקריאה השנייה והשלישית. ראש הממשלה ערך התייעצויות עם עורכי דין ומשפטנים, אבל אמש הופעלו לחצים כבדים מצד פעילי ליכוד. במסרים שהועברו אליו הבהירו אותם פעילים כי אם ישנה אפילו פסיק בהצעת החוק - הם לא יתמכו בו יותר.
גם בקואליציה מצופפים שורות, וגם שם מנסים למנוע מנתניהו לערוך שינויים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך אמש את נתניהו על נאומו, אמר כי הוא העביר "מסר ברור לכל העם", וגם קרא לאופוזיציה "להתקדם בהסכמה במושב הבא של הכנסת, יחד".
הדיון שקודם להצבעה בקריאה שנייה ושלישית על ביטול עילת הסבירות במליאת הכנסת ייפתח באופן חריג ביום ראשון בשעה 10:00. הוא צפוי לארוך 26 שעות, ובהן האופוזיציה תוכל לנמק 140 הסתייגויות להצעת החוק. את הדיון יסכמו יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין. אז יחלו ההצבעות. הצפי לאישור הצעת החוק הוא שעות אחר הצהריים ביום שני.
פורסם לראשונה: 23:42, 20.07.23