5 צפייה בגלריה
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
"ייתכנו חוסרים נקודתיים". מדף בדיקות ביתיות ריק ברשת Be בדיזנגוף סנטר
(צילום: סיון חילאי)
רשתות הפארם דיווחו אמש (שישי) כי בעקבות כניסת מתווה הבדיקות החדש לתוקף - מלאי בדיקות הקורונה הביתיות מתרוקן במהירות שיא. גם חברת השליחויות וולט מדווחת על ביקוש עצום: "בכל 5 שניות מוזמנת בדיקת קורונה". מחסור משמעותי לא נרשם בינתיים, אך אחד הרוקחים המליץ: "תצטיידו מבעוד מועד".
המתווה החדש, ולפיו רק בני 60 ומעלה או אוכלוסיות בסיכון נדרשים לבדיקת PCR (מטוש), נכנס לתוקף אתמול בבוקר. בלא מעט מתחמי בדיקות ברחבי הארץ נרשמו אתמול תורים מצומצמים מאוד בעקבות המתווה, שמאפשר לאזרחים רבים להסתפק בבדיקות אנטיגן בלבד. לא מעט אנשים שניסו להשיג ערכות אנטיגן ביתיות דיווחו על מחסור מסוים, אך בחנויות אומרים כי מה שהצטמצם הוא בעיקר המגוון - ולא הכמות עצמה. גם במתחמי בדיקות האנטיגן המפוקחות נרשמו אתמול תורים דלילים.
ברשתות הפארם, לעומת זאת, דיווחו לקוחות על תורים ארוכים. לקוחות שהגיעו למשל לסניף סופר פארם בקניון עזריאלי בהוד השרון מצאו כי נותר על המדפים רק מותג אחד של ערכות בדיקה ביתית. ללקוחות נאמר כי כל שאר המותגים אזלו לעת עתה.
גם בסניף סופר פארם באור עקיבא חיפשו הלקוחות בדיקות קורונה. "כל אחד כאן קונה כמה ערכות ביתיות, כי ישראלים הרי מתלהבים, חושדים שאולי יגמרו הערכות. למרות שהבנתי שיש מלאי אספקה גדול והמחירים אולי אף ירדו", אמר הלקוח צביקה ארדיטי.
5 צפייה בגלריה
בדיקות אנטיגן בחנויות
בדיקות אנטיגן בחנויות
בדיקות אנטיגן בחנויות
(צילום: איתן גליקמן)
5 צפייה בגלריה
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
פריקת משלוח של בדיקות ביתיות
(צילום: סיון חילאי)
בהנהלת הרשת, עם זאת, מוסרים כי המלאי מתחדש כל הזמן. עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר פארם אמר כי "אין ספק שהביקוש לבדיקות עלה בשבוע האחרון בסדרי גודל משמעותיים לנוכח עליית התחלואה. נכון לעכשיו, אנו לא רואים מחסור רוחבי בבדיקות הנמכרות בסניפים, אך ייתכנו חוסרים נקודתיים. לאור הביקוש הרב, אנו פועלים לחדש את הסחורה באופן תדיר, וזאת על מנת להמשיך ולתת ללקוחותינו מענה מהיר ואיכותי".
גם ברשת Be דיווחו על ביקוש שהולך ועולה מיום ליום - וציינו כי יש מספיק מלאי בשלב זה בכל הסניפים וגם להזמנות באונליין. כך גם באתר "עזריאלי.קום", ובחנויות הנוחות yellow, מנטה ו-SoGood.
בסניף של רשת Be בדיזנגוף סנטר בתל אביב, כבר משלשום נאלצים העובדים למלא שוב ושוב את המדף שמתרוקן במהירות. "אנחנו מרגישים כמו מפעל, כל לקוח שמגיע שואל אם יש בדיקה ביתית", סיפרה מנהלת הסניף אסיה מילר.
בחברת השליחויות וולט אומרים כי לפי שעה, בדיקות קורונה ביתיות הן המוצר הנמכר ביותר בקטגוריית ה"חנויות" - יותר מחלב, עגבניות ומלפפונים. על פי נתוני וולט, מדובר בזינוק של יותר מ-300 אחוזים בביקוש לבדיקות קורונה ביתיות - ולצד זאת נרשמה גם עלייה של 20 אחוז בכמות הבקשות להשאיר את המשלוח מחוץ לדלת: "לאור העלייה החדה במספר המבודדים והחשש מהידבקות", מסביר דור גביזון, מנהל מכירות ריטייל בוולט ישראל.
גביזון מוסיף כי "עם ההכרזה על מתווה הבדיקות החדש והעלייה בתחלואה, אנחנו רואים ביקוש עצום לבדיקות קורונה ביתיות. לקוחות קיימים וחדשים, מבודדים וכאלה שמעדיפים להישאר בבית, נעזרים בוולט כדי להזמין בדיקות קורונה מרשת Be - ואנחנו עושים מאמצים כבירים כדי לעמוד בביקושים - מבחינת מלאי, שליחים ושירות הלקוחות".

למרות שמתווה הבדיקות החדש כבר בתוקף - מתברר שהוא עדיין אינו מיושם, וצעירים שהגיעו למתחמי הבדיקות נבדקו ב-PCR ללא כל בעיה. במענה לפניית ynet, משרד הבריאות הסביר: "בדיקת PCR לא נדרשת לאוכלוסיות שאינן בסיכון, אבל אנחנו מבינים שייקח כמה ימים עד להטמעת ההנחיות".
ישראלים רבים שצפו מראש שהמתווה לא ייאכף, או כאלה שכלל לא הכירו אותו, הגיעו להיבדק ונהנו אתמול מהתורים הקצרים. מתחם בדיקות ה-PCR בשוק העירוני בבאר שבע, למשל, היה כמעט ריק ממבקרים. "בימים האחרונים היה פה ההיפך הגמור", אמר אחד הדוגמים. "בימי שישי אנחנו רואים כאן בדרך כלל תור ארוך. המתווה החדש הוא אמנם לבני 60 ומעלה, אבל אנחנו לא אוכפים את זה. אנחנו בודקים כל מי שמגיע".

אב לילד קטן שהגיע לבדוק אותו הסביר כי לא הבין שהוא פטור מבדיקת PCR. "אני כבר לא יודע מה ההנחיות", אמר. "אני מבולבל. אמא שלו מאומתת. אין לי מושג מה מתווה הבדיקות החדש".
גם במתחם בדיקות הדרייב-אין בירושלים בדקו את כולם, ללא הבדלי גיל. נופר ונועם מרימונים סיפרו כי הגיעו להיבדק בגלל הוראות שקיבלו מצה"ל: "לא כל כך הבנו את הנהלים. חשבנו שזה רק בני 60 ומעלה, אבל בתכלס כשבאנו לכאן לאף אחד לא היה אכפת. אז בניגוד להנחיות מי שרוצה נבדק".
אחד הבודקים בירושלים אמר: "דיברו על זה שרק אנשים בני 60 ומעלה יוכלו להיבדק, אבל אני לא יודע אם זה קורה. מי שמגיע לפה נכנס, אין כמעט תור אז למה לא?".
5 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה PCR בבית אריאלה תל אביב
מתחם בדיקות קורונה PCR בבית אריאלה תל אביב
"אין כמעט תור, אז למה לא?". מתחם הבדיקות בתל אביב
(צילום: ליאור אוחנה)
5 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות PCR בבאר שבע
מתחם בדיקות PCR בבאר שבע
ריק. מתחם בדיקות PCR בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)
גם במתחם הבדיקות בקיסריה סיפרו הדוגמים על מצב דומה - ההנחיה לא הועברה אליהם, והם ממשיכים לבדוק את כולם כרגיל. במקום, שהיה עמוס לאחרונה לעייפה, היה תור דליל במיוחד של נבדקים. מנהל המתחם אמר כי "ילדים, משפחות, צעירים - כולם יכולים להיבדק כאן". חגית שהגיעה להיבדק מפרדס חנה אמרה כי "חברה שלי צלצלה אליי, אמרה שאין תור - אז באתי. זו בדיקה חשובה ונפלא שאין פה בכלל תורים".
במתחם בדיקות ה-PCR בבית אריאלה בתל אביב אמר השומר כי "אני מכניס כל מי שרוצה, אין לי הוראה להכניס רק בני 60 ומעלה. אין הרבה תור אז בודקים את כולם, מה אפשר לעשות? הרגשתי באמת שהתמעטה כמות האנשים, זה מצחיק. בדרך כלל בשעות האלה עמוס פה". רותם, בן 27, אמר כי "שמעתי בחדשות שהשתנה המתווה, אבל הכל כל הזמן משתנה. מי מקשיב כבר להוראות? פשוט באים ונכנסים. הנה, אין אפילו תור".
פורסם לראשונה: 22:03, 07.01.22