יום לאחר שמשרד הבריאות הכריז על מתווה בדיקות הקורונה החדש, צפים החורים והבעיות הנובעים ממנו. חשש מרכזי הוא שאנשים שיימצאו חיוביים בבדיקת האנטיגן הביתית, לא יטרחו לגשת לאחר מכן לבדיקת אנטיגן מפוקחת כפי שמתחייב מהנוהל החדש - וכך מערכת הבריאות לא תעודכן באופן רשמי על כך שהם חולים.
למרות פניות חוזרות ונשנות, משרד הבריאות לא השיב על פניית ynet באשר לאופן הטיפול במקרים מסוג זה. מומחים במערכת הבריאות מזהירים כי מספר המאומתים האמיתי יהיה גבוה יותר מהדיווחים הרשמיים של משרד הבריאות, ואזרחים רבים שיהיו אמורים להיכנס לבידוד לא יעשו זאת.
9 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בתל אביב
בדיקות קורונה בתל אביב
הישראלים יתייצבו? בדיקות אנטיגן מפוקחות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
תורים לבדיקות קורונה בתל אביב
תורים לבדיקות קורונה בתל אביב
שעות לכניסת המתווה לתוקף: תורים במתחם הבדיקות בתל אביב
(צילום: יובל חן)
9 צפייה בגלריה
תורים לבדיקות קורונה בתל אביב
תורים לבדיקות קורונה בתל אביב
תור לבדיקת קורונה בגני יהושע
(צילום: יובל חן)
9 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה בהרצליה
מתחם בדיקות קורונה בהרצליה
מתחם "היבדק וסע" בהרצליה
(צילום: יאיר שגיא)
פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מעריך כי כל מאומת מכניס כעשרה אנשים לבידוד. ואולם, במציאות שבה רבים מהם לא ייבדקו, או יצאו חיוביים בבדיקה ביתית אך לא יעשו את הבדיקה בפיקוח - לא יהיה לכך כל תיעוד. "אני חושב שהמתווה הזה כבר מפספס, והוא הולך לפספס בענק", אומר פרופ' סגל.
אדוה לוטן, יו"ר עמותת "מדעת" הפועלת לקידום בריאות הציבור, מתחה גם היא בוקרת חריפה. "מתווה הבדיקות החדש יוצר בלבול ותחושה של הרמת ידיים וגלגול אחריות על האזרח. הוא מפר כל אחד מהעקרונות החשובים בניהול משבר הקורונה: ביסוס אפדימיולוגי, אכיפה והנגשה לציבור". עמותת "מדעת" העבירה לראש הממשלה נפתלי בנט נייר עמדה המתאר מתווה חלופי, המבוסס על שימוש בבדיקות רוק ואיגום בדיקות, אשר מאפשר להתמודד עם היקפים גדולים של בדיקות.
לפי המתווה החדש, רק בני 60 ומעלה ומי שנמנים עם קבוצת סיכון יהיו זכאים לבדיקת PCR (מטוש) אם נחשפו לחולה או פיתחו תסמינים. לגבי יתר האוכלוסייה, מחוסנים ומחלימים שנחשפו למאומת יבצעו בדיקת אנטיגן בבית או באחד ממוקדי הבדיקה. אם הם נמצאו שליליים הם פטורים מבידוד. אם נמצאו חיוביים יידרשו לשהות בבידוד 10 ימים וישוחררו באישור רופא. מי שנמצא חיובי בבדיקה ביתית יידרש לבצע בדיקת אנטיגן נוספת באחד ממוקדי הבדיקה. בכירי משרד הבריאות הסבירו אתמול כי המטרה היא לפנות את משאבי בדיקות ה-PCR למי שעשויים להידרדר למחלה קשה אם יידבקו.
למעשה עם פרסום המתווה החדש הפכה ישראל לאחת המדינות הבודדות במערב שלא מאפשרות בדיקת PCR לכל מי שנחשף לחולה מאומת או פיתח תסמיני מחלה. אם כי גם במדינות אחרות בעולם מערכי הבדיקות קורסים נוכח ההתפשטות המואצת של וריאנט אומיקרון.

בבריטניה: התושבים עושים בדיקה ביתית ומדווחים באפליקציה

מדינה אחת המיישמת מתווה דומה לזה שהושק בישראל היא בריטניה, שם מסתמכות הרשויות כבר תקופה ארוכה על בדיקות מהירות שנשלחות בדואר לבתי האזרחים. בשונה מישראל, הנבדקים נדרשים לדווח על התוצאה שקיבלו באפליקציה או באינטרנט. הנתונים הללו נכללים במספרי הבדיקות היומיים שמפרסמות הרשויות. באזור אנגליה, למשל, 30% מכלל מספרי הנדבקים שדווחו שם ב-31 בדצמבר (כ-160 אלף) הגיעו מתוצאות של בדיקות מהירות שנערכו באופן פרטי.
9 צפייה בגלריה
הודעה על מחסור בדיקה מהירה בדיקות קורונה במרכז לאיסוף בדיקות ב  ב נורת'וויץ' בריטניה
הודעה על מחסור בדיקה מהירה בדיקות קורונה במרכז לאיסוף בדיקות ב  ב נורת'וויץ' בריטניה
הודעה על מחסור בבדיקות קורונה מהירות במרכז לאיסוף בדיקות בנורת'וויץ', בריטניה
(צילום: רויטרס)
עד כה מי שקיבל תשובה חיובית בבדיקת אנטיגן ביתית הופנה בכל זאת לבדיקת PCR כדי לאשש את התוצאה. אלא שעקב הזינוק הדרמטי בתחלואה בבריטניה - שבה מספר הנדבקים היומי כבר חצה בימים האחרונים את רף ה-200 אלף - העומס הכבד מביא לכך שבריטים רבים מתקשים להזמין ערכות בדיקה דרך האינטרנט, וגם במתחמי הבדיקות הציבוריים יש עומס רב. בניסיון להקל את העומס הזה הרשויות באנגליה הודיעו השבוע כי מי שאובחן כחיובי בבדיקה מהירה לא נדרש עוד להיבדק שוב בבדיקת PCR מנת לאשש את התוצאה.
לפי הרשויות בבריטניה, הבדיקות המהירות יעילות למדי - ברמה של 80% - באיתור נדבקים בשלב שבו בגופם חווה עומס נגיפי, שלב שבו הם מידבקים יותר מכל שלב אחר במחלה.

תורים ארוכים - גם במוקדי הבדיקות וגם ברשתות הפארם

בחזרה אלינו, היום נמשכו העומסים במוקדי הבדיקות, שאליהם הגיעו ישראלים רבים כדי לנצל את בדיקות ה-PCR כל עוד הן ניתנות בחינם - לפני כניסתו לתוקף של המתווה החדש הלילה בחצות. כך למשל בנקודת הבידוק שבאזור התעשייה הצפוני בקיסריה השתרך תור המכוניות עד הכיכר ברחוב גרניט. "ייקח כמה זמן שייקח, באתי עם האישה והילד להיות בטוח בבדיקה אמינה", הסביר קובי עובדיה, "למה שאני אשלם כסף על הבדיקות מרשתות הפארם שלא ממש אמינות? בכלל, הבנתי שיש תורים ארוכים גם ברכישת בדיקות האנטיגן הביתיות, אז עדיף פה לחכות בתור הארוך, להיות בבדיקה בטוחה יותר".
9 צפייה בגלריה
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
מדף בדיקות הקורונה הביתיות ברשת בי בדיזינגוף סנטר התרוקן והגיע משלוח נוסף של בדיקות
המלאי נחטף: מדף בדיקות קורונה בתל אביב
(צילום: סיון חילאי)
9 צפייה בגלריה
בדיקות אנטיגן בחנויות
בדיקות אנטיגן בחנויות
הסל מתרוקן במהירות גם באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן)
ואכן ברשתות הפארם הבדיקות הביתיות נחטפות מהמדפים, אחרי שלאזרחים התברר כי ייתכן שייאלצו להשתמש בהן בקרוב. בסניף של רשת Be בדיזנגוף סנטר בתל אביב העובדים נאלצים למלא שוב ושוב את המדף המתרוקן במהירות. "אנחנו מרגישים כמו מפעל, כל לקוח שמגיע שואל אם יש בדיקה ביתית", סיפרה מנהלת הסניף אסיה מילר. "הביקוש למשלוחים ב'וולט' עלה פי ארבעה בימים האחרונים בכל הסניפים, ובהרבה מהמשלוחים מזמינים בדיקות".
גם בסניף סופר פארם באור עקיבא חיפשו הלקוחות בדיקות קורונה. "כל אחד כאן קונה כמה ערכות ביתיות, כי ישראלים הרי מתלהבים, חושדים שאולי יגמרו הערכות. למרות שהבנתי שיש מלאי אספקה גדול והמחירים אולי אף ירדו", אמר הלקוח צביקה ארדיטי.
ובעוד רבבות ישראלים עומדים שעות בתורים כדי לעבור בדיקות קורונה - משרד ראש הממשלה סידר לעובדיו ולעובדי משרדי הממשלה הסמוכים מסלול מהיר. אגף הביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה בראשות אלון חלווה הודיע לעובדים בקרית הממשלה בירושלים על פתיחת עמדת דיגום בשבוע הבא, שתפעל בימים ראשון עד חמישי בין השעות 8 בבוקר ל-12 בצהריים.