פיגוע דריסה בגוש עציון במהלך הרמדאן - ויממה לאחר הירי בעיר העתיקה: שלושה לוחמי גבעתי נפצעו הערב (שבת) בפיגוע ליד בית אומר, בהם אחד שמצבו קשה. המחבל הפלסטיני, מוחמד בראדעיה (23) מהכפר צוריף, נורה ונהרג. הפיגוע בגוש עציון אירע פחות מיממה לאחר הירי הלילה במוחמד אלעסיבי בעיר העתיקה, שלפי המשטרה היה פיגוע ירי.
הדיווח על הפיגוע על כביש 60, מעט אחרי צומת גוש עציון לכיוון דרום, התקבל בשעה 20:21 במוקד מד"א במרחב ירושלים. על פי החשד המחבל האיץ ופגע בלוחמים שהיו במקום ועסקו במשימה של אבטחת צירים כדי למנוע יידוי אבנים וירי מהכפר בית אומר, דרכו עובר כביש 60. לוחם אחר ירה והרג את המחבל, קצין במנגנוני הביטחון.
אחד הפצועים בפיגוע בגוש עציון נפצע באורח קשה, אחר נפצע בינוני והשלישי נפצע באורח קל. פרמדיקים במד"א אריאל רבי ואלי גרטנר סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו שלושה צעירים כבני 20 שוכבים כשהם בהכרה מלאה וסובלים מחבלות בגפיים. הענקנו להם טיפול רפואי מהיר בשטח שכלל חבישות ומתן תרופות ופינינו אותם בשיתוף כוח רפואה של צה"ל לבתי החולים כשמצבם קשה, בינוני וקל".
4 צפייה בגלריה
מחמד בראדעיה
מחמד בראדעיה
המחבל שחוסל, קצין במנגנוני הביטחון
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
כוח צה"ל בזירת הפיגוע
(צילום: AFP)
ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר בתגובה לפיגוע הדריסה בגוש עציון: "האויב שוב מרים ראש ומנסה לרצוח יהודים באשר הם יהודים ולהזכיר לנו מה האיומים המוחשיים נגדנו. קשה לראות איך חג דתי הופך לחג הפיגועים. כנראה שאנו היהודים לעולם לא נבין זאת. נמשיך לבנות, לפתח ולנוע בכבישי ישראל ללא פחד".
ועדת המעקב של החברה הערבית הכריזה על שביתה כללית מחר לאחר הירי באלעסיבי, בוגר לימודי רפואה מחורה שבנגב, אבל במשטרה חזרו פעם אחר פעם על כך שמדובר בפיגוע - אף שתיעוד למקרה לא פורסם.
"נבדקו כל מצלמות האבטחה באזור, אבל לצערנו האירוע לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים, שבאותן שניות נאבקו במפגע ופעלו לנטרולו תחת סכנת חיים", נמסר לשרים ממערך ההסברה.

המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, קיים הערב הערכת מצב בנקודת המשטרה בכותל המערבי, ובה התייחס למקרה הלילה בשער השלשלת. "לאחר ששמעתי את מפקד המחוז ושנחשפתי לכל הנתונים לגבי האירוע, אין לי ספק שמדובר פה בפיגוע פח"ע", אמר שבתאי. "התמונה פה היא מאוד ברורה, מדובר בפיגוע שבוצע נגד שוטרים שפעלו בשער של הר הבית, על מנת לאפשר את חופש הפולחן ולשמור על הסדר וביטחון הציבור".
"האירוע עצמו נמצא בבדיקה של מח"ש ולא ניתן להתייחס לכל הפרטים", אמר שבתאי, אף שלפני כן פרסמה המשטרה את עדויותיהם המפורטות של השוטרים ולוחמות מג"ב שהיו במקום. לדבריהם, אלעסיבי חטף את הנשק מאחד מהם, ואז ירה שני כדורים, בניסיון לפגוע בלוחמות. "אנחנו מגבים גיבוי מלא את השוטרים והמפקדים שפעלו. אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מאוד רגישה, ואסור שהאירוע החריג הזה יעיב על המשך הרמדאן, ועל מאות האלפים שבאים לחגוג בירושלים", הוסיף המפכ"ל.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג׳מן, אמר: "בפתח הדברים ההערכה לשוטרים והלוחמים שפעלו בנחישות רבה, נטרלו את הפיגוע ומנעו פגיעה בחיי אדם נוספים. את הפיגוע שמענו מהחדר הזה מהחפ"ק, שמענו את הירי וצמצמנו מיד למקום. באותו הזמן הר הבית היה ריק ברחבות והשערים היו סגורים. בשלב זה מתקדם לעבר השוטרים שמוצבים בשלשלת חשוד, והשוטר מתשאל אותו. תוך כדי השיח המחבל מסתער לעבר השוטר, שנאבק בידיים חשופות אל מול המחבל.
"המחבל מצליח לשלוף את נשקו של השוטר ולירות לעבר שתי שוטרות מג"ב. השוטרים נאבקים בחשוד, מחזירים את הנשק ומנטרלים את המחבל. האזור הזה לא מכוסה בשטח כשהשער סגור. יש מספר צירי עבודה שאנחנו מטפלים בהם גם בציר המבצעי, גם בציר החקירתי וגם בציר המודיעיני. אנחנו ממשיכים על פי התוכנית לאפשר את חופש הפולחן לצד פעילות נחושה אל מול כל הפרת סדר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר עם צאת השבת כי הוא "מגבה את השוטרים בירושלים, ומחזק אותם. תגובתם המהירה של השוטרים מנעה פגיעה בחיי אדם ואני מברך ומחזק אותם".
פורסם לראשונה: 20:29, 01.04.23