יותר מחצי יממה חלפה מאז שבוגר לימודי הרפואה מחורה נורה למוות בעיר העתיקה בירושלים, וסימני השאלה סביב המקרה עדיין בעינם. במשטרה חוזרים ואומרים כי מדובר בפיגוע, ואחר הצהריים (שבת) פרסמו עדויות של שוטרים שאמרו כי מוחמד אלעסיבי חטף נשק וירה לעבר לוחמות. המפכ"ל קובי שבתאי אמר כי "התמונה מאוד ברורה, אין לי ספק שמדובר בפיגוע". מנגד, בחורה אמרו כי מדובר ביד קלה על ההדק, ועל דברים אלו חזרו גם חברי כנסת ערבים.
המשטרה פרסמה את תיעוד תנועת אלעסיבי בהר הבית לפני המקרה, אבל הירי עצמו - אמרו במשטרה - לא נקלט במצלמות האבטחה כיוון שהתרחש בשטח מת. בנוסף תועד המקרה מכיוון שער השלשלת הסגור, שם נראים אנשים שומעים את הירי ונמלטים מהמקום. בעקבות הירי, הכריזה ועדת המעקב העליונה בחברה הערבית על שביתה כללית מחר, שתכלול את השירותים הציבוריים, העסקים ובתי הספר - פרט לחינוך המיוחד.
5 צפייה בגלריה
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות אבטחה בשער השלשלת
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
5 צפייה בגלריה
מצלמות אבטחה בשער השלשלת בירושלים מתיעוד שהעלתה המשטרה לאחר הפיגוע
מצלמות אבטחה בשער השלשלת בירושלים מתיעוד שהעלתה המשטרה לאחר הפיגוע
מצלמות אבטחה בשער השלשלת בירושלים מתיעוד שהעלתה המשטרה לאחר הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
אנשים שומעים את הירי ובורחים מהמקום
אנשים שומעים את הירי ובורחים מהמקום
האנשים שהיו בסמוך לשער השלשלת נמלטים לאחר ששמעו את הירי
(צילום: דוברות המשטרה)
שוטר מרחב דוד אמר כי נאבק באלעסיבי לאחר שלדבריו הוא חטף את נשקו. "בזמן שפעלתי עם שוטר נוסף ולוחמות מג"ב שהיו באזור מבוא שער השלשלת, בדקתי את החשוד, שאלתי אותו מהיכן הוא וביקשתי שייצא מהמקום כי זו הייתה שעה שהאזור סגור", אמר השוטר מ'. "הוא התווכח וליוויתי אותו ליציאה. בשלב מסוים, המחבל הסתובב אלי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח והצליח להוציא אותו מהנרתיק וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות. הצלחתי בשניות להשתלט עליו להוציא את כלי הנשק מידיו ונטרלתי אותו יחד עם השוטר הנוסף שהיה איתי. הייתי בטוח שהוא מתכוון לירות בכל השוטרים שפעלו במקום כי הוא כיוון לעבר הלוחמות וירה לעברן אבל למזלנו הוא לא פגע באף אחד".
י', שוטר נוסף שהיה במקום, אמר: "האזור כבר היה סגור, ביקשנו מהחשוד לצאת מהמקום ובשלב מסוים הוא שלף את הנשק מהנרתיק של השותף שלי וביצע מספר יריות לכיוון לוחמות מג"ב. השותף שלי הצליח להשתלט עליו ומנע ממנו לכוון את כלי הנשק לעבר השוטרות. ניסיתי להוציא מידו את כלי הנשק של השותף שלי ואז שלפתי את כלי הנשק שלי וביצעתי ירי לעברו עד לנטרולו. הרגשתי סכנה ממשית לחיים של כולנו, אם לא הייתי חותר למגע ויורה בו ומנטרל אותו, הוא היה יורה בי, בשותף שלי ובלוחמות מג"ב".
לוחמת מג"ב שתגברה במקום שחזרה: "אני והלוחמת הנוספת שהייתה איתי ראינו את השוטרים בודקים את החשוד", סיפרה הלוחמת ל'. "בשלב מסוים ראיתי שהמפגע דחף את השוטר ואז ראיתי שהוא מחזיק בכלי נשק, השוטרים ניסו להוריד לו את כלי הנשק מהיד כשבזמן הזה, המפגע כיוון לעבר הראש שלי את כלי הנשק והסתכלתי ממש לתוך האקדח שהיה מכוון לראשי.

5 צפייה בגלריה
כינוס ועדת המעקב העליונה
כינוס ועדת המעקב העליונה
ועדת המעקב העליונה שהחליטה על שביתה כללית מחר בעקבות הירי
5 צפייה בגלריה
זירת הירי בעיר העתיקה
זירת הירי בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה, הלילה
(צילום: AFP)
"בשלב הזה הצלחתי לזוז לעבר עמוד בטון שהיה במקום יחד עם הלוחמת הנוספת והוא ביצע ירי שלא פגע בנו. דרכתי את כלי הנשק שהיה ברשותי ובאותו הרגע השוטרים הצליחו לנטרל את המפגע וצעקו 'חדל'. באותו הרגע, חשתי סכנה מוחשית לחיי. זו הייתה המשמרת הראשונה שלי במקום. באותו הרגע לא ממש עיכלתי שהיה מכוון אקדח לראשי ושהשוטרים הכחולים הצליחו להשתלט על המפגע ולהזיז לו את היד על מנת שלא יפגע בי".
לוחמת המג"ב מ' שהייתה עמה, הוסיפה: "ראיתי כלי נשק בידיים של המחבל והוא כיוון אותו לעברי ולעבר הלוחמת שהייתה איתי. מיד רצנו לתפוס מחסה תוך כדי שהמחבל יורה לכיוון שלנו. השוטר הצליח להשתלט עליו והמחבל נוטרל. הרגשתי סכנה לחיי, כי זה היה נראה שהמחבל רצה לפגוע במישהו שזו הייתה המטרה שלו. אם השוטר לא היה יורה ומנטרל אותו, לא היינו פה היום".
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ציין לאחר הפיגוע: "אני מגבה את השוטרים והלוחמות שלנו, שפעלו כפי שמצופה מהם במצב של סכנת חיים. חטיפת נשק משוטר וביצוע ירי לעבר שוטרים, לצד כל הממצאים והעדויות שבידנו עד כאן, מעלים כי נשקפה סכנה ממשית ומיידית לחייהם, ותגובתם המהירה היא שמנעה מצב של שוטר פצוע או הרוג חלילה. החקירה נמשכת ואנו נמשיך להגיב בנחישות לכל איום על חיי שוטרים או אזרחים".
ח"כ אחמד טיבי מתע"ל ביקר באוהל ניחום האבלים של אלעסיבי בחורה, ואמר: "בוועדת המעקב החלטנו על שביתה כללית מחר. מוחמד אלעסיבי הוא בוגר בית ספר לרפואה שבא להתפלל. יש לו חלומות, הם נגדעו ונקטעו על ידי כדורי שוטרים עם יד קלה על ההדק שחושבים שחייו של ערבי פלסטיני הם הפקר. השיטה היא אותה שיטה, דה ז'ה וו. יעקוב אבו-אלקיען, איאד אלחלאק, גם הורגים פעמיים - פעם על ידי כדורים ופעם על ידי הכפשה שהוא מחבל. המחבל הוא מי שמחבל בחיי המתפללים שבאים להתפלל ולשוב הביתה אם אפשר לחודש רמדאן".
משפחת אלעסיבי פנתה באמצעות ח"כ יוסף אלעטואנה למרכז מוסאוא, שטען כי מבדיקה שערך עלה כי השוטר היורה וחבריו תודרכו משפטית לפני שמסרו גרסה ראשונית לחוקרי מח"ש. לטענתם, הזירה גם לא נסגרה כנדרש בחקירה פלילית. הגופה תועבר לנתיחה בצאת השבת במכון אבו כביר לרפואה משפטית ולבקשת המשפחה תבוצע נתיחה משפטית. מרכז מוסאוא הנחה את המשפחה לצרף רופא מטעמה לנתיחה, ופניה בנושא הועברה למח"ש, למשטרה ולאבו כביר.
עטא אבו מדיעם, ראש העיר רהט וממובילי השביתה הכללית במגזר הערבי, אמר כי הוא "אינו מוכן שייהרג רופא בדואי ורק הבדואים ישביתו. לכן הובלתי שביתה בכל הרשויות הערביות בכדי להדגיש את חומרת המעשה שהיה במסגד אל-אקצא, ובכדי לבלום מיד את מסע השקרים של המשטרה והתקשורת"..