3 צפייה בגלריה
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן
(צילום: שאול גולן )
בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (ראשון) את העבריין גולן אביטן בסיוע לרצח בעקבות מעורבותו בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב בשנת 2003, שבו נהרגו שלושה חפים מפשע במסגרת ניסיון לחסל את העבריין זאב רוזנשטיין. מלבד זאת, אביטן הורשע גם באספקת אמצעים לפיצוץ שאירע בכיכר פלומר באותה השנה.
אביטן הואשם במעורבות בפיגוע הפלילי במסגרת "פרשה 512", שבמרכזה ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל. נגד אביטן, שמזוהה עם ארגונו של אברג'יל, נטען באישום כי קנה את השלטים עבור מטען החבלה שהתפוצץ בפיגוע הפלילי. ב-2018 ביקש התובע כי אביטן ירצה שמונה שנות מאסר. אביטן סירב להצעה, והמשפט המשיך להתנהל בעניינו - עד שנמלט למרוקו וגורש לארץ אחרי עונש מאסר שם.
הרכב השופטים בראשות השופטת גיליה רביד הרשיע את אביטן בעבירות מתן אמצעים לביצוע פשע, סיוע לרצח במסגרת ארגון פשיעה, סיוע לחבלה מחמירה במסגרת פשיעה, סיוע לגרם חבלה מחמירה במסגרת ארגון פשיעה, סיוע לפציעה שלא כדין, במסגרת ארגון פשיעה וכן סיוע לגרם חבלה של ממש במסגרת ארגון פשיעה. באוגוסט האחרון הורשע אביטן בעבירה של בריחה ממשמורת חוקית ושיבוש הליכי משפט - בשל בריחתו למרוקו.
עם זאת, אביטן זוכה מניסיון רצח בנוגע לניסיון חיסול רוזנשטיין בגני התערוכה, והורשע במתן אמצעים לביצוע הפשע בלבד. הוא זוכה גם משלושת אישומי הרצח בפיצוץ ברחוב יהודה הלוי, שם נרצחו שלושה אזרחים, והורשע רק בסיוע לרצח. עו"ד מירי פרידמן מייצגת את גולן עם ירון ברזילי ויניב שגב.
3 צפייה בגלריה
"הפיגוע הפלילי" בתל אביב בשנת 2003
"הפיגוע הפלילי" בתל אביב בשנת 2003
הפיגוע הפלילי ב-2003. שלושה חפים מפשע נהרגו
(צילום: מיכאל קרמר)
3 צפייה בגלריה
אביטן ב-2004
אביטן ב-2004
אביטן ב-2004
(צילום: יריב כץ)
הוא הצליח לברוח באופן לא ברור, תוך שהוא מנצל "חלון התאווררות" ממעצרו באיזוק. למפקח עליו אמר כי הוא צריך להגיע לטיפול שיניים, ולאחר מכן נעלמו עקבותיו - עד שב-2019 דווח כי הוא נעצר במרוקו, ובהמשך נכלא לשלוש שנים בגין עבירות זיוף ומרמה. עם סיום ריצוי עונש המאסר שלו במרוקו, גורש אביטן לישראל, ועם הגעתו לארץ נעצר, הואשם ואף הורשע.
בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי ב-2003, שמטרתו הייתה לחסל את זאב רוזנשטיין בחנות המרת כספים שאליה הגיע לא פעם, נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו עשרות עוברי אורח תמימים. ביוני בשנה שעברה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת פרשה 512 שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה על העבריין יצחק אברג'יל, שהורשע בשלושה מעשי רצח, בעבירות סמים בהיקפי ענק, בעמידה בראש ארגון פשיעה ובעבירות נוספות. בנוסף הוטל על אברג'יל לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים. "זה לא היה שונה מפיגועי הטרור של אז", צוין בגזר הדין.