אחרי האזהרה הפומבית לממשלה על קידום המהפכה המשפטית, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הבהיר הערב (יום א') כי הוא אינו מעוניין להתערב ב"איך ישראל תחבר את שופטי העליון", ולדבריו רק הציע לנסות לבנות הסכמה רחבה סביב המהפכה המשפטית. בוועידת הנשיאים ה-48 בירושלים הוא אמר: "ישראל היא דמוקרטיה תוססת. 72% מהישראלים הראו את זה לפני חודשיים וחצי בפעם החמישית תוך שלוש שנים". אחרי שירד מהבמה עלה לנאום בוועידה ראש הממשלה בנימין נתניהו. ynet העביר את נאומו של נתניהו ואת דבריו של ניידס בשידור חי.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו וניידס. "לא מפקפק ברצונו לדמוקרטיה תוססת"
(צילום: עמית שאבי )
ניידס התייחס להפגנות הענק ברחבי הארץ בשבועות האחרונים ואמר כי "זו דמוקרטיה שבה לאנשים אכפת, בגלל זה אנחנו רואים גם המונים שיוצאים בכל שבת". הוא הסביר את המסרים שמגיעים מהממשל האמריקני והוסיף: "מה שהנשיא (ביידן) ומזכיר המדינה (בלינקן) אמרו הוא שמה שמחבר בינינו זו האהבה לדמוקרטיה ולמוסדות. זו הדרך שלנו להגן על ישראל באו"ם שוב ושוב, ואנחנו נמשיך לעשות זאת שוב ושוב".
השגריר האמריקני אמר בשיחה בפודקאסט The Axe Files כי "ממשל ביידן ייעץ לשים ברקס" למהפכה המשפטית. הערב הוא הבהיר: "המדינות ביחסי ידידות מאוד מאוד טובים. מה שאמרתי, לפני כמה ימים, רק הצעתי לייצר קונצזוס, בדומה להצעת הנשיא הרצוג. 'ללחוץ על הברקס', להאט". לדבריו, "אני לא מפקפק ברצון של נתניהו או הקואליציה לדמוקרטיה תוססת".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
"ישראל תישאר דמוקרטיה". נתניהו
(צילום: עמית שאבי )
נתניהו הגיב על הביקורת ואמר בנאומו בוועידה: "ישראל באמצע ויכוח, אם לא שמתם לב". הוא התייחס למגבלות שמוטלות עליו בשל הסדר ניגוד העניינים עימו - שמונע ממנו לעסוק במהפכה המשפטית: "ארצה לדבר איתכם על זה בהרחבה ולספר לכם למה אתם לא צריכים לדאוג, אבל אני מנוע מלעשות זאת, כי זה מה שביקשו ממני. מי אני? אני רק ראש הממשלה. זה מגוחך".
הוא טען: "ישראל היא דמוקרטיה ותישאר דמוקרטיה, עם זכויות. כל דמוקרטיה צריכה לכבד החלטות של דמוקרטיות אחרות, כמו שאנחנו עושים. אני רוצה לאכזב את אויבנו. לא תהיה מלחמת אזרחים ולא תהיה שפיכת דמים, אני מקווה. במשך 75 שנים עמדנו זה לצד זה כדי לבנות מדינה אחת ויחידה. נמשיך לעבוד כדי להבטיח את שזה ימשיך לקרות גם בדורות הבאים".

באותו שיחה בפודקאסט אמר ניידס כי "הנשיא ביידן הבהיר שאכפת לו מאוד מהיחסים עם ישראל אבל אנחנו לא נזוז הצידה או נתעלם מפעולות שאנחנו חושבים שנוגדות את הערכים שלנו". הוא ציין כי "ארה"ב לא יושבת פה ואומרת לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון ומה לעשות ברפורמה. אבל אנו מאמינים בערכים דמוקרטיים ובמוסדות דמוקרטיים - זה קריטי למערכת היחסים בינינו".
נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה במרומז לדברי השגריר האמריקני ניידס בסוגיית המהפכה המשפטית. "אני רוצה להרגיע את ידידינו: ישראל הייתה ותישאר דמוקרטיה חזקה ותוססת", אמר.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שצפוי לבקר בארה"ב בחודש הבא, התייחס אף הוא לסערת דבריו של השגריר האמריקני ואמר: "אני מאוד מעריך את הידידות עם ארצות הברית. הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן אני מצפה מהם לא להתערב בעניינים פנימיים שלנו כמו רפורמה משפטית".
סמוטריץ' ייצא בחודש הבא לביקור ראשון בארה"ב מאז נכנס לתפקיד. הוא צפוי להשתתף בכנס השנתי של הבונדס, שפועל בארה"ב לגיוס כספים מיהדות התפוצות. הבונדס, חברה ממשלתית בחסות האוצר, יקיים בחודש הבא את כינוס המנהיגות שלו בוושינגטון בסימן 75 שנה למדינה - וסמוטריץ' צפוי להגיע לארה"ב ב-12 במרץ. עדיין לא ברור האם סמוטריץ' או מי מסביבתו יבקש לתאם פגישות עם גורמים בממשל האמריקני.