2 צפייה בגלריה
עומר אסעד
עומר אסעד
עמאר אסעד
רצף של אירועים חמורים בגדוד נצח יהודה: התקרית שהסתיימה במותו של עמאר אסעד בן ה-80 מג'לג'ליא פני כשלושה שבועות מצפון לרמאללה - לא הייתה הראשונה וגם לא השנייה בחודשים האחרונים, שכללה דופי ערכי בהתנהגות לוחמי גדוד נצח יהודה. מצ"ח חקרו היום בשנית חלק מהלוחמים בתקרית שהסתיימה במותו של עמאר ועימתו אותם עם גרסת הפלסטינים. המ"פ שהודח בפרשה הוא קצין מצטיין שנפצע, השתקם וסומן לקידום.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, הודיע הערב (שלישי) בהצהרה כי ארה"ב "מצפה לחקירה פלילית יסודית ואחריות מלאה בתיק זה, ואנו מברכים על קבלת מידע נוסף על המאמצים הללו בהקדם האפשרי".
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
האזיקון והפלנלית שנמצאו ליד אסעד.
אחד הלוחמים בגדוד נצח יהודה הודח מתפקידו לפני מספר חודשים בדין משמעתי וגם ננזף, לאחר שהכה פלסטיני במהלך פעילות מבצעית באזור רמאללה. המקרה לא דווח למצ"ח וטופל בתוך חטיבת כפיר. בכך הפך מותו של הקשיש הפלסטיני לפני כשלושה שבועות לתקרית השלישית בתוך חמישה חודשים בלבד, שבו מעורב הגדוד, אחרי שב-ynet נחשפו בנובמבר פרטי ההתעללות האלימה, פיזית ומילולית, של לוחמים מהגדוד כלפי מחבל כפות, שעות לאחר מעצרו באותה הגזרה. פרשה זו הסתיימה בעונשי מאסר בפועל של מספר חודשים נגד המעורבים במסגרת עסקת טיעון.
היום (שני) ערכו חוקרי מצ"ח גל חקירות נוסף של הלוחמים המעורבים בתקרית, בהם קצינים, שעומתו עם גרסאות שנגבו מעדי הראייה הפלסטינים. החוקרים לחצו על הלוחמים אתמול בשאלות כיצד הם לא הבחינו במצבו הרעוע של אסעד. חלקם טענו בפני מקורביהם: "אנחנו לא רופאים. כן ראינו אותו בוודאות נושם ואפילו נוחר. לא היה לו ריח של אלכוהול מהפה אבל הוא נראה תחת השפעה כלשהי".
אמש הוחלט בצה"ל לנזוף במפקד גדוד נצח יהודה ולהדיח מיידית את מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה בגדוד, שפיקדו על 30 הלוחמים בפעולה בכפר ג'לג'ליא. התגלה גם כי אחד הלוחמים נהג במכוניתו של הקשיש, לטווח קצר אמנם של 50-70 מטרים, כאשר קירב אותה מנקודת המחסום הארעי לחצר הבית שאליו הועבר.
בהצהרה שפרסם כאמור הערב דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס הוא הביע דאגה מנסיבות המוות של אסעד שהוא אזרח אמריקני. "רשמנו לפנינו את הודעת צה"ל, חקירת המפקדים והממצאים כולל המסקנה שהתקרית הראתה כישלון בהגנה על חיי אדם", אמר פרייס. "ננקטו צעדים משמעתיים נגד מפקד גדוד נצח יהודה וקצינים אחרים שהיו מעורבים בתקרית. חקירת המשטרה הצבאית של המקרה נמשכת. אנו מצפים לחקירה פלילית מלאה והטלת אחריות מלאה במקרה הזה. אנו מצפים לקבלת הבהרות ויודעים שהחקירה נמשכת - כך שנמשיך לדון על כך עם ישראל".

המ"פ שהודח: קצין מצטיין שנפצע, השתקם וסומן לקידום

לאור הגינויים החריפים והפומביים של בכירי צה"ל אתמול ובעיקר בשל ההדחות המיידיות של מפקדי הפלוגה והמחלקה ונזיפה למג"ד, ייתכן שבפרקליטות הצבאית יסתפקו בסופו של דבר בצעדים אלו וימנעו מהגשת כתבי אישום. באשר ללוחמים מהאירוע, גם היום הם קיבלו ממפקדיהם מסרים של גיבוי ותמיכה, שכן בפיקוד המרכז החליטו בשלב זה שלא להענישם.
יחד עם זאת, הקצינים שהודחו טרם החליטו כיצד להגיב או לערער על ההחלטה הקשה נגדם, שהותירה אותם כאשמים יחידים. לטענתם, הם פעלו לפי התכנון המבצעי שאושר ברמות בכירות יותר, ולא חרגו מאף פקודה.
אחד הקצינים שהודח סומן לגדולות בגדוד החרדי, וסוחב אחריו סיפור אישי שרק הגדיל את התסכול על הדחתו בקרב קצינים בכירים שקידמו אותו. מדובר במפקד הפלוגה, סרן מ', שלמד בישיבה חרדית, רכש כנער השכלה פורמלית חלקית אף הצטיין כלוחם ויצא לקורס קצינים. בצה"ל זיהו את כישוריו ויכולותיו וקידמו אותו בסולם הדרגות והתפקידים, ובחודשים האחרונים אף סימנו לו את הדרך להמשך הקריירה, בתפקידים כמג"ד וסמג"ד.
בתווך הוא נפצע בידו בתקרית בטיחותית במהלך פעילות מבצעית, נותח, השתקם - וחזר לפקד על לוחמיו. מפקדיו בחטיבת כפיר השיגו עבורו מסלול לימודים שתפור לקידומו: יציאה ללימודים הכוללים השלמת בגרויות ותואר ראשון במסגרת אופק שירותו. "עתידו היה לפניו, ובאירוע עצמו הוא בכלל לא היה בזירה עצמה אלה בחפ"ק שבכניסה לכפר. הוא תמיד יזם וחתר למגע, היה תחבולן וזכה להערכה מקצועית גדולה ממפקד חטיבת בנימין בחודשים האחרונים, לאחר שפעולות שהוביל הביאו לצמצום משמעותי באירועי הטרור העממי בגזרה", אמרו אמש גורמים שמעורים בפרטי האירוע.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר