אחרי שישה שבועות של ירידה בתחלואה דיווחה היום יוון על עלייה במספר הנדבקים בקורונה. בעקבות העלייה ייכנסו מחרתיים לתוקף הגבלות חדשות על המסעדות, הפאבים ואירועי התרבות.
10 צפייה בגלריה
תיירים בתור למעבורת נמל פיראוס אתונה יוון
תיירים בתור למעבורת נמל פיראוס אתונה יוון
תיירים בתור למעבורת בנמל פיראוס
(צילום: EPA)
לקראת פתיחת עונת התיירות ביוון, ובמקביל למגמת הירידה בתחלואה, הסירו הרשויות את רוב ההגבלות על הנסיעות ועל מקומות הבילוי ברחבי המדינה. ב-24 ביוני ביטלה יוון את החובה לעטות מסכות בשטחים פתוחים (במקומות סגורים עדיין חלה חובה לעטות מסכה). מומחים במערכת הבריאות היוונית הביעו חשש מהסרת ההגבלות והזהירו שהסכנה טרם חלפה.
כמו במדינות רבות בעולם, גם ביוון מתפשט הווריאנט ההודי ("וריאנט דלתא") - זן מידבק במיוחד של נגיף הקורונה. בימים האחרונים מספר הנדבקים ביוון שוב עולה. אתמול דיווחה יוון על 801 מאומתים. היום חלה עלייה דרמטית: 1,797 נדבקים חדשים ביממה האחרונה.
גורם בממשלת יוון אמר היום שרבים מהמאומתים החדשים הם צעירים, ושמקרי ההדבקה קשורים למקומות בילוי. הרשויות החליטו להטיל בהמשך השבוע הגבלות על כמות הקהל במסעדות, מועדוני הלילה והפאבים ביוון. "החל מ-8 ביולי המסעדות, הפאבים, המועדונים ואירועי התרבות יהיו פתוחים רק לישיבה – ובהתאם לכללי התפוסה המותרת", אמר ניקוס הרדליאס מהמשרד להגנת האזרח.
10 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בייון
בדיקות קורונה בייון
בדיקות קורונה ביוון
(צילום: AP)
יוון הזהירה שמסעדות ופאבים שלא יישמעו להנחיות החדשות – ולא יקפידו על כללי שמירת המרחק – ייסגרו. בעלי העסקים יספגו קנסות כבדים. "צעדי החירום נועדו לבלום את התפשטות הנגיף בקרב צעירים כך שיהיה לנו קיץ חופשי יותר, אבל הכי חשוב - בטוח", אמר הרדליאס. הוא הוסיף: "אנחנו מבינים שהצעירים רוצים 'להוציא קיטור' ולעשות כיף. אנחנו מבקשים מהם שוב, ומעודדים אותם בצורה ידידותית, ללכת להתחסן מיד - בלי קשר לתשוקה שלהם לתרבות".
10 צפייה בגלריה
יוון צעירים בסמוך לאקרופוליס אתונה
יוון צעירים בסמוך לאקרופוליס אתונה
צעירים על רקע האקרופוליס באתונה
(צילום: AFP)
מתחילת המגפה 429,144 איש נדבקו בקורונה ביוון. מניין קורבנות המגפה עומד על 12,754. בנובמבר יוון הטילה סגר שגרם לכלכלה שלה נזק של מיליארדי אירו. הכלכלה שלה תלויה בתיירות, ולקראת הקיץ הודיעה הממשלה שלא תשבית שוב את המשק - רק כדי להגן על ה"מיעוט" שלא מתחסן.
כ-38% מהאוכלוסייה הבוגרת ביוון מחוסנת עד כה בשתי המנות הדרושות. יוון הציעה מענקים כדי לעודד את הצעירים להתחסן, ושואפת שעד הסתיו שיעור המחוסנים באוכלוסייה יגיע ל-70%.
10 צפייה בגלריה
יוון חוף ים פרברי אתונה
יוון חוף ים פרברי אתונה
38% מהאזרחים הבוגרים של יוון מחוסנים בשתי המנות
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
משתזפים בחוף הים ב אתונה יוון הסרת הגבלות קורונה
משתזפים בחוף הים ב אתונה יוון הסרת הגבלות קורונה
(צילום: רויטרס)
הווריאנט ההודי מתפשט גם בבריטניה – שם הממשלה מתכוונת לדבוק בתוכניתה להסיר ב-19 ביולי את הגבלות הקורונה הנותרות. "נצטרך ללמוד לחיות עם הווירוס ולהתמודד איתו", אמר אתמול ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. הוא הודה שמספר הנדבקים עלול להגיע ל-50 אלף ביום - אך הדגיש שבריטניה צריכה להשלים עם העובדה שיהיו מתים נוספים מהנגיף.
"אנחנו חייבים להיות כנים עם עצמנו – אם לא נוכל לחזור לחיים בתוך כמה שבועות, כשהקיץ והחופש הגדול באים לעזרתנו, אז מתי נוכל לחזור לשגרה?", אמר אמש ג'ונסון. ראש הממשלה תולה תקוות במבצע החיסונים המוצלח של בריטניה: נכון ליום שני 86.2% מהאזרחים הבוגרים בממלכה קיבלו מנה אחת של החיסון לקורונה ו-64.3% קיבלו את שתי המנות הדרושות לחיסון.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
"נצטרך ללמוד לחיות עם הווירוס". ג'ונסון
(צילום: AP)
יום אחרי דבריו של ג'ונסון הגיע מספר הנדבקים בבריטניה לשיא של חצי שנה: ביממה האחרונה אובחנו 28,773 מאומתים חדשים - המספר היומי הגבוה מאז 29 בינואר. אתמול עמד מספר הנדבקים על 27,334. ממוצע הנדבקים בימים האחרונים עומד על כ-25 אלף נדבקים. מספר המתים היומי נמוך ויציב, בזכות מבצע החיסונים המוצלח של בריטניה. ביממה האחרונה מתו 37 חולי קורונה בממלכה.