ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע אמש (יום ב') כי ממשלתו מתכוונת נכון לעכשיו לדבוק בתוכניתה להסיר ב-19 ביולי, בעוד שבועיים, את הגבלות הקורונה הנותרות – אף שברקע נמשכת ההתפשטות המדאיגה של הווריאנט ההודי ("זן דלתא") של הנגיף. "נצטרך ללמוד לחיות עם הווירוס ולהתמודד איתו", אמר ג'ונסון, והכריז כי במקום הטלת הגבלות משפטיות על הציבור תישען ההתמודדות של בריטניה עם הנגיף על "אחריות אישית" של האזרחים.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון. "ללמוד לחיות עם הנגיף"
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
משתזפים בפארק בלונדון. המסכות יורדות?
משתזפים בפארק בלונדון. המסכות יורדות?
משתזפים בפארק בלונדון. המסכות יורדות?
(צילום: EPA)
הסבב האחרון של הסרת הגבלות קורונה של ממשלת בריטניה אמור היה להתבצע כבר בחודש שעבר, אבל בצל העלייה במספר הנדבקים דחתה אותו הממשלה ל-19 ביולי. אמש אמר ג'ונסון כי החלטה סופית על ההסרה תתקבל בשבוע הבא, אבל אותת כי סביר שהיא תצא לפועל. ממשלת בריטניה, נזכיר, אחראית לקבוע מהן הגבלות הקורונה החלות על אנגליה, אבל בשאר חלקי הממלכה – סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – הרשויות המקומיות הן שמכתיבות את המדיניות.
במסגרת הסרת ההגבלות האנגלים לא יידרשו עוד לשמור על ריחוק חברתי ולעבוד מהבית, למועדונים יותר לפתוח את שעריהם לראשונה זה 16 חודשים, ולא תהיה עוד הגבלה על גודל הקהל באירועי בידור. האנגלים גם לא יחויבו עוד על-ידי ממשלתם לעטות מסכות במקומות ציבוריים, אם כי בתי עסק וחברות תחבורה ציבורית יוכלו לחייב אותם בעצמם לעטות מסכות.
10 צפייה בגלריה
בירה בפאב באנגליה. המועדונים חוזרים לפעול, לא תהיה הגבלת קהל
בירה בפאב באנגליה. המועדונים חוזרים לפעול, לא תהיה הגבלת קהל
בירה בפאב באנגליה. המועדונים חוזרים לפעול, לא תהיה הגבלת קהל
(צילום: EPA)
"אנחנו חייבים להיות כנים עם עצמנו – אם לא נוכל לחזור לחיים בתוך כמה שבועות, כשהקיץ והחופש הגדול באים לעזרתנו, אז מתי נוכל לחזור לשגרה?", הסביר ג'ונסון את המהלך במסיבת עיתונאים. "נזנח את ההגבלות שהטלנו על הציבור בחוק, ונאפשר לאנשים לקבל בעצמם החלטות מושכלות בנוגע לשאלה כיצד להתמודד עם הנגיף".

ג'ונסון: "יהיו עוד מתים, צריך להשלים עם זה"

בבריטניה, נזכיר, מתו מקורונה מאז תחילת המגפה יותר מ-128 אלף בני אדם – המספר הגבוה ביותר במערב אירופה. בשבועות האחרונים, אחרי דעיכה של המגפה בממלכה הודות למבצע החיסונים היעיל שלה, חלה עלייה עקבית במספר הנדבקים החדשים בגלל הווריאנט ההודי, ואם רק לפני כמה שבועות עמד המספר היומי על כ-2,000 נדבקים, בשבוע האחרון הוא כבר עומד על כ-25 אלף נדבקים ביום. עם זאת, מספר המתים היומי נותר בעיקרו יציב – פחות מ-20.
ג'ונסון תולה תקוות גדולות במבצע החיסונים המוצלח של ארצו: 86% מהאוכלוסייה הבוגרת בבריטניה כבר קיבלו מנה אחת של חיסון נגד קורונה, ו-64% מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלו שתי מנות. הערב אמר כי אף שהוא מאמין שזה הזמן הנכון להסיר את ההגבלות, הציבור צריך להמשיך לגלות זהירות, וכי אם יהיה צורך ייתכן שההגבלות יוחזרו. "אנחנו עוד רחוקים מאוד מסוף ההתמודדות עם הנגיף הזה", אמר. "מובן שאם נגלה וריאנט חדש שהחיסונים אינם יעילים נגדו – נצטרך לנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי להגן על הציבור".
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
האופוזיציה: "מעשה פזיז". ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון וחיסון לקורונה
(צילום: AP)
ג'ונסון הכריז על הכוונה להסיר את ההגבלות אף כי הודה שסביר להניח ששיעור הנדבקים, המאמיר גם כך, רק יגדל בעקבות זאת. הוא אף הודה כי עד ל-19 ביולי, היום שבו אמורות ההגבלות להיות מוסרות, עלול מספר הנדבקים היומי להגיע ל-50 אלף, לעומת כ-25 אלף ליום בשבוע האחרון. "אנחנו חייבים להשלים, לצערי, עם העובדה שיהיו עוד מתים מקורונה", אמר. "נצטרך ללמוד לחיות עם הנגיף".
מנהיג מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, קיר סטרמר, מתח ביקורת על תוכניתו של ג'ונסון, ואמר כי כמה מהחובות המשפטיות שחלות כעת על תושבי אנגליה, בהן הדרישה לעטות מסכות בתחבורה הציבורית, חייבות להישאר על כנן. "פשוט להסיר את כל ההגבלות כששיעור הנדבקים רק עולה – זה מעשה פזיז", אמר סטרמר לתקשורת הבריטית.

לוקסמבורג: החמרה במצבו של רה"מ

קודם לכן היום נמסר כי מצבו של ראש ממשלת לוקסמבורג, קסבייה בטל, שבשבוע שעבר נודע כי נדבק בקורונה, מוגדר כעת קשה אך יציב. בטל אושפז שלשום בשל החרפה במצבו, שכללה סטורציה נמוכה ותסמינים עקביים כגון חום, שיעול וכאבי ראש. הוא צפוי להישאר באשפוז בארבעת הימים הקרובים. בהודעתה של ממשלת לוקסמבורג נמסר כי בטל ימשיך לבצע את עבודתו מרחוק, אם כי שר האוצר שלו יסייע לו בכך.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לוקסמבורג קסאבייה בטל קסאביה בטל נדבק ב קורונה התברר אחרי פסגת מנהיגי האיחוד האירופי
ראש ממשלת לוקסמבורג קסאבייה בטל קסאביה בטל נדבק ב קורונה התברר אחרי פסגת מנהיגי האיחוד האירופי
יישאר בבית החולים כארבעה ימים. ר"מ לוקסמבורג בטל בפסגה האירופית לפני שבוע וחצי
(צילום: AP)
מחלתו של בטל, בן 48, עוררה דאגה מיוחדת בשל העובדה שהוא אובחן כנשא זמן קצר אחרי פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שנערכה לפני שבוע וחצי בבריסל, ושנמשכה יומיים. בוועידה ההיא נפגש בטל עם הבכירים שבמנהיגי היבשת, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת איטליה מריו דראגי. בטל, הומו מוצהר, ניצל את הפסגה ההיא בין השאר כדי להפציר בראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן לבטל את "חוק ההומואים" שנחקק בארצו ושעורר סערה באירופה ובעולם.
בטל הספיק לקבל מנה ראשונה של חיסון "אסטרה-זניקה" נגד קורונה בחודש מאי, והוא אמור היה לקבל את מנת החיסון השנייה ב-1 ביולי, אבל בתווך התברר כי נדבק וחלה. תחילה סבל בטל מתסמינים קלים בלבד, אבל בהמשך הם החריפו, ושלשום הוא נאלץ להתאשפז בבית חולים. מארגני הפסגה האירופית הדגישו כי הם בטוחים שנקטו את כל אמצעי הזהירות הנחוצים. עד כה איש מהמנהיגים שהשתתפו בפסגה לא הודיע כי אובחן אחריה כנשא מלבד בטל.
10 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית פון דר ליין. "תנוח, מקווה לראות אותך בריא בקרוב"
(צילום: AP)
נשיאת הנציבות האירופית איחלה אתמול לבטל החלמה מהירה: "אני מקווה לראות אותך בריא בקרוב", כתבה בטוויטר. "בינתיים, תנוח וטפל בעצמך היטב".

לאינדונזיה נגמר החמצן, עשרות מתו

ארגון הבריאות העולמי, נזכיר, קבע כי הווריאנט ההודי של הנגיף, שקיבל לאחרונה את השם הרשמי "זן דלתא", נעשה בהדרגה לזן הנפוץ ביותר של הקורונה בעולם. אף שהחיסונים המערביים הקיימים הוכחו כיעילים מאוד נגדו, יעילותם מולו פחותה מעט מיעילותם מול הזן המקורי, ועובדה זו מעוררת דאגה. נראה גם כי סיכוייו של זן דלתא לגרום למחלה קשה בקרב הנשאים גבוהים יותר, וכי הוא פוגע יותר גם בילדים.
מדינות באירופה שוקלות כעת בכובד ראש את צעדיהן לנוכח התפשטות זן דלתא. נורבגיה אמנם הודיעה אתמול על הסרה של כמה הגבלות, אבל באותה נשימה הכריזה כי היא דוחה לסוף החודש את השלב האחרון של פתיחת הכלכלה שלה בשל החשש מהווריאנט. בין ההגבלות שיישארו לפי שעה בתוקף – ושממשלת נורבגיה קיוותה במקור להסירן אתמול – אלה האוסרות על ברים ומסעדות לשרת את מי שאינו יושב בשולחן ואלה הקובעות כי אסורה התכנסות של יותר מ-20 איש בבתים פרטיים. גם הגבלות על ספורט למטרות בידור יישארו בתוקף.
10 צפייה בגלריה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
מטפלים בחולי קורונה במוסקבה. הרוסים לא מתחסנים
(צילום: AP)
התפרצות חמורה של הזן ההודי נמשכת ברוסיה: ביממה האחרונה התגלו בה עוד 24,353 נדבקים חדשים, בהם 6,577 במוסקבה, מוקד ההתפרצות. עוד 654 נשאים של הנגיף מתו ביממה האחרונה, ובכך הגיע מספר המתים ברוסיה מתחילת המגפה ליותר מ-138 אלף. אף שרוסיה התגאתה בהיותה המדינה הראשונה בעולם שפיתחה חיסון נגד הקורונה, "ספוטניק V", עד כה רק אחוז זעום מתושביה נאות לגשת ולהתחסן, ובשבועות האחרונים מגבירות הרשויות את הלחץ על הציבור לעשות זאת, בין השאר באמצעות איומים בפיטורים. אתמול הצטרפה ללחץ הכנסייה האורתודוקסית רבת-העוצמה של רוסיה: היא קבעה כי מי שמסרבים להתחסן הם חוטאים שיצטרכו לכפר על חטאם למשך כל שארית חייהם.

יומיים קריטיים בסידני

בינתיים מכה הנגיף בעוצמה בכמה מדינות באסיה, בהן כאלה שאינן מצוידות באמצעים הדרושים כדי להפחית את התמותה. אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם מבחינת מספר התושבים, סובלת ממחסור חמור בחמצן בצל העלייה במספרם של החולים קשה, ובאחד מבתי החולים שלה מתו לפחות 33 בני אדם כתוצאה מהפסקת זרם החמצן שם. תופעה דומה נרשמה בחודשים מרץ ואפריל בהודו, וגם באינדונזיה מבקשות כעת הרשויות מחברות מסחריות להגביר את ייצור החמצן ולתרום מכלים העומדים לרשותן. מתחילת המגפה התגלו באינדונזיה יותר מ-2.3 מיליון נשאים של הנגיף, ויותר מ-61 אלף מתו ממנו.
10 צפייה בגלריה
אוסטרליה סגר קורונה סידני כביש שבדרך כלל עמוס
אוסטרליה סגר קורונה סידני כביש שבדרך כלל עמוס
הסגר בסידני. ההצלחה היחסית לא מונעת הגבלות קורונה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
בדיקה לנגיף בסידני. עוד 35 נדבקים ביממה
(צילום: EPA)
בנגלדש, אף היא מדינת ענק מוסלמית, נאלצה להכריז אתמול על הארכת הסגר הנוקשה שלה עד 14 ביולי בצל התפשטות הווריאנט ההודי. אתמול דיווחה המדינה על עוד 164 נשאים שמתו מהנגיף ביממה החולפת – המספר הגבוה ביותר שלה מתחילת המגפה. עוד 9,964 נשאים התגלו בפרק הזמן הזה. בתי החולים בבנגלדש מוצפים בחולי קורונה, במיוחד באזורים הסמוכים לגבול עם הודו, המדינה שבה זוהה לראשונה זן דלתא. בנגלדש סגרה באפריל את הגבול שלה עם הודו לתנועת נוסעים, אבל הסחר בין המדינות נמשך.
בווייטנאם, אף היא באסיה, נרשם אתמול שיא נדבקים יומי: 1,102 נשאים חדשים. זו הפעם הראשונה מאז תחילת המגפה שבווייטנאם מאובחנים יותר מ-1,000 נשאים חדשים ביום אחד.
10 צפייה בגלריה
קורונה אוסטרליה סידני מתחם בדיקות
קורונה אוסטרליה סידני מתחם בדיקות
300 נדבקים מתחילת ההתפרצות. בדיקות בסידני
(צילום: AP)
באוסטרליה, המנסה למגר התפרצות של הווריאנט ההודי בסידני, אמרו אתמול הרשויות כי היומיים הקרובים קריטיים למדי לקבלת ההחלטה אם להאריך את הסגר שהוטל שם עד למעבר ל-9 ביולי. מאז תחילת ההתפרצות בסידני ב-16 ביוני התגלו יותר מ-300 נדבקים שם, ולרשויות המקומיות היה די בכך כדי להכריז על הגבלות נוקשות. אתמול דיווחה אוסטרליה על 35 נדבקים חדשים ביממה האחרונה – המספר הגבוה ביותר שלה מתחילת השנה.
בסך הכול נחשב הטיפול של אוסטרליה במגפה לסיפור הצלחה: אף שגרים בה כ-25 מיליון תושבים, מאז תחילת המגפה נרשמו בה רק מעט יותר מ-30 אלף נדבקים ו-910 מתים שהיו נשאי קורונה. מדובר בנתונים טובים בהרבה משל רוב מדינות המערב.
פורסם לראשונה: 21:27, 05.07.21