המשטרה פרסמה הערב (יום ה') תיעוד דרמטי מרגעי הפיגוע הקטלני בכביש 1, ליד מעלה אדומים, ובו נראה שוטר מסתער על אחד משלושת המחבלים שפתחו באש לעבר הנהגים והנוסעים שהיו תקועים בפקק בשעות הבוקר העמוסות. מהמשטרה נמסר כי השוטר, רס"מ כ', נסע ברכבו בסמוך לזירה וכאשר זיהה את שהתרחש, "חתר למגע במקצועיות, הסתער ורץ לעבר רכב המחבלים, ניהל לחימה – ונטרל את אחד מהם בירי".

4 צפייה בגלריה
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח ז"ל וזירת הפיגוע בכביש 1 הבוקר
(צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
בפיגוע הירי נרצח מתן אלמליח, בן 26 ממעלה אדומים. מלבד אלמליח, בפיגוע נפצעו שישה בני אדם נוספים – בהם עדי זוהר (30), אישה בהיריון שמצבה מוגדר קשה; לפי בית החולים שערי צדק שאליו פונתה, העובר שלה לא נפגע – אבל קשה לומר כעת מה יהיה מצבו. לשערי צדק פונו גם שני חולים במצב בינוני ועוד שניים במצב קל.
בפיגוע נפצע גם חנניה בן שמעון (23), שהשתחרר משירות מילואים ברצועת עזה רק בשבוע שעבר. בן שמעון, שהיה במכונית עם אימו כשהחל הפיגוע, הסתער לעבר אחד המחבלים וסייע בחיסולו – אך נפצע במהלך חילופי האש בבטנו וברגלו. הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם עבר ניתוח ומצבו מוגדר כעת יציב.
הערב, שעות אחרי הפיגוע, הוא כבר פרסם תמונת סלפי בחשבון האינסטגרם שלו ובה הוא נראה שוכב במיטת בית החולים עם צינור חמצן שמחובר לפיו. לצד התמונה כתב: "אני אהיה בסדר, אני עייף מאוד וכאוב מאוד. יהיה תהליך שיקום ארוך לרגל, אבל גם זה יעבור. תודה על הדאגה, אני אוהב את כולכם". לחנניה יש גם חשבון ברשת X (טוויטר לשעבר), ובו פרסם תמונה נוספת שלו ממיטת בית החולים – ובה הוא נראה מחויך, לצד אחות שככל הנראה טיפלה בו. "מה שמעתי, להיפצע בפיגוע זה מתכון ללייקים?", כתב בהלצה – בציוץ שקיבל בתוך כשעה יותר מ-2,600 לייקים.
4 צפייה בגלריה
חנניה בן שמעון בסטורי באינסטגרם
חנניה בן שמעון בסטורי באינסטגרם
הסלפי שפרסם חנניה בן שמעון, שהסתער על אחד המחבלים ונפצע

בהמשך התראיין בן שמעון ממיטת החולים, ושחזר את רגעי הדרמה. הוא סיפר כי נסע מוקדם לעבודתו כמאבטח טיולים, וכיוון שהוקפץ מוקדם בבוקר הוא עוד נמנם ברכב שבו היה לצד אימו. "התעוררתי לקול צרור. בתור מישהו שהיה בעזה ושומע את הצרורות האלה הרבה - אז אני יודע בדיוק מה קורה. ראיתי מצד ימין שלי שני רכבים מקדימה, את המחבל יוצא עם M-16 ואת אמא שלי צורחת את השם שלי".
הוא הוסיף כי את הירי של הכדור הראשון לעבר המחבלים ביצע עוד מתוך הרכב: "לתת איזושהי מכת אש קלה. אני קצת מתחרט על זה כי זה לא היה אפקטיבי מספיק, כדור שקצת הלך לאיבוד. פרקתי מהרכב ויריתי עוד 4-3 כדורים לעבר המחבל שהיה עם הגב אליי. הוא נפל, הייתי בטוח שהוא נהרג, והלכתי והגפתי אותו משמאל - ואז ראיתי עוד מחבל יוצא".
בשלב זה, סיפר, הצטרף אליו אדם נוסף שסייע בחיסול, אותו תיאר כגיבור של ממש. הוא ציין כי המחבל הנוסף זיהה את השניים וירה לעברם צרור קליעים שפגע בהם. "כנראה היה לו מעצור כי הספקתי להחזיר לו אש, בערך עשרה כדורים. הוא נפל, נהרג - ואני נשכבתי. אמרתי 'אוקיי, זהו נגמר האירוע'. שני הרוגים, לא ראיתי עוד אחד, ואז ברגע שאני מתיישב ככה בכאבים - אני פתאום קולט את המחבל הנוסף שהורדתי בהתחלה".

בשלב זה, המשיך, האדם הנוסף שסייע בחיסול ושנפצע בידו וירה לעבר אותו מחבל מטווח קרוב. "הייתי בשוק שנייה, לא הבנתי איך הוא לא מת. נגמרו לי הכדורים באקדח, למזלי זה אקדח של אבטחת טיולים אז אני מחויב להסתובב עם מחסנית נוספת עליי. התחלתי למלא מחסנית, יריתי עוד שני כדורים - ואז הגיע שוטר שהתחיל לרדוף אחריו וחיסל אותו בעצמו".
בהמשך, סיפר בן שמעון, האמבולנסים כבר הגיעו לזירה והוא פונה לבית החולים. "כואב לי שלא הצלחתי להגיב עוד יותר מהר, למנוע את הרצח של מי שנהרג, אלמליח. אני מאחל לכל הפצועים החלמה מהירה - ולי החלמה מהירה, כי יש לי טיול לאיסלנד, שאני צריך להספיק אותו. קצת טרקים", אמר חנניה - והביע תקווה שרגלו תשתקם ושהוא יוכל לצאת לטיול המתוכנן.
הפיגוע הקטלני התרחש הבוקר בסביבות השעה 7 וחצי בבוקר, כשלפי המשטרה שני מחבלים יצאו מרכב אחד ומחבל שלישי מרכב נוסף. שלושת המחבלים ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום א-זעיים שבאזור מעלה אדומים – וירו מנשק אוטומטי לעבר המכוניות בכביש העמוס. שניים מהמחבלים חוסלו, והשלישי נפצע ופונה לבית החולים.
4 צפייה בגלריה
המחבל בזירת פיגוע הירי במחסום א-זעים
המחבל בזירת פיגוע הירי במחסום א-זעים
אחד המחבלים שתועד עם נשק שלוף בין המכוניות. ניצלו את הפקק - וירו על הנהגים והנוסעים, שלא היה להם לאן לברוח
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
אחד הרובים של המחבלים מוטל על הכביש, הבוקר
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
המחבלים הינם תושבי בית לחם והסביבה, ושעות לאחר הפיגוע הגיעו כוחות משטרה, צה"ל, שב"כ ומג"ב לכפר זעתרה שממנו יצאו לביצוע הפיגוע. "כוחות צה"ל מתגברים את המרחב, פרוסים וערוכים ברחבי יהודה ושומרון לסיכול פעילויות טרור והגנה על אזרחי מדינת ישראל וימשיכו לעשות כן כל העת", נמסר בהודעת הצבא.
הפיגוע התרחש בציר המרכזי שמוביל לירושלים, שעמוס ופקוק במיוחד בבקרים, ונוסעים בו גם ישראלים וגם פלסטינים. בהתנחלויות הזהירו כי האזור הזה, וצירים פקוקים נוספים ביהודה ושומרון, הם בבחינת "מלכודת מוות", שכן אם מחבלים יפתחו באש לעבר כלי הרכב – כפי שקרה הבוקר – לא יהיה לנהגים לאן לברוח.
הפיגוע מתרחש כשבועיים לפני תחילת הרמדאן, ובצל כוננות גדולה של משטרת ירושלים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת – בעקבות המלחמה ברצועת עזה. גורמי ביטחון אף העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני, שלפיה סוגיית מסגד אל-אקצא עלולה לאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק ובמזרח התיכון כולו.