3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בלבנון
תקיפת צה"ל בלבנון
תקיפת צה"ל בלבנון, היום
(צילום: דובר צה"ל )
יממה לאחר חיסולו של סאלח אל-עארורי על אדמת לבנון, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איים אתמול (יום רביעי) ש"מי שחושב על מלחמה איתנו יתחרט", הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר שהצבא "במוכנות שיא" - ובינתיים בגבול הצפון נרשמו "עסקים כרגיל" עם עוד יום קרב, שבסיומו חוסל מפקד מקומי של חיזבאללה בא-נאקורה שבדרום לבנון.
חיזבאללה קיבל אחריות אתמול על 11 מקרי ירי לעבר ישראל, והודיע על חמישה הרוגים משורותיו בעקבות תקיפות ישראליות. בנוסף דווח על ארבעה פעילי חיזבאללה נוספים שנהרגו, כך שבסך הכול נהרגו במהלך היום תשעה פעילים של ארגון הטרור השיעי - ובכך עלה מניין ההרוגים בשורותיו מפרוץ המלחמה ל-147.
בסביבות השעה 14:00 שוגר טיל נ"ט או פצמ"ר לעבר מושב דוב"ב בגליל העליון. נפילה זוהתה שם ליד לול - אך לא היו נפגעים או נזק. ברשת "אל-מנאר" של חיזבאללה דווח שישראל תקפה בתגובה בבא-לבונה וא-נאקורה בדרום לבנון.


לאחר כחצי שעה טיל נ"ט שוגר לאזור שלומי שבגליל המערבי. הדיווח על הירי הגיע מעט אחרי שחיזבאללה קיבל אחריות על שתי מתקפות שביצעו לדבריו מחבלי הארגון בגבול: לטענתו הם ירו בסביבות 13:15 לכיוון זרעית ולכיוון מוצב נוסף בשטח ישראל. בתגובה ישראל תקפה בית בכפר מרכבא שבדרום לבנון, לפי רשת "אל-ג'זירה".
מעט לאחר מכן חיזבאללה הודיע על עוד שני הרוגים בשורותיו, וכינה אותם "שהידים בדרך לירושלים" - תיאור שבו משתמש ארגון הטרור הלבנוני עבור מחבלים שנהרגים בקרבות עם ישראל בגבול הצפוני מתחילת המלחמה. השניים שנהרגו לפי חיזבאללה הם עבאס חסן ג'מול מהעיירה דיר א-זהראני שבדרום לבנון, ומוחמד האדי מאלכ עביד מבעלבכ שבבקעת הלבנון.
בהמשך צה"ל אישר את הדיווחים על התקיפות בדרום לבנון, ומסר כי תקף שם חוליית מחבלים. בנוסף, כך נמסר, מטוס קרב של חיל האוויר תקף "תשתית טרור" של חיזבאללה בשטח לבנון. דובר צה"ל ציין כי התקיפות אירעו לאחר שזוהו כמה שיגורים משטח לבנון לשטח ישראל. "צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי", נמסר.
3 צפייה בגלריה
תקיפה של ישראל ב א-לבונה בדרום לבנון
תקיפה של ישראל ב א-לבונה בדרום לבנון
עשן אחרי התקיפה הישראלית שדווחה בא-לבונה, בדרום לבנון

בסביבות השעה 16:20 טיל שוגר לאזור מלכיה שבגליל העליון, ונזק נגרם לתשתיות חשמל. זמן קצר אחרי הירי קיבל עליו אחריות חיזבאללה, וטען כי שיגר במתקפה רקטת בורקאן לעבר מלכיה. כרבע שעה לאחר מכן אזעקה המתריעה על ירי טילים או רקטות הופעלה במושב דוב"ב שבגליל העליון בשל טיל נ"ט שפגע ליד המושב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
לאחר כחצי שעה חיזבאללה טען כי ביצע ירי לעבר שני מוצבים באזור הר דב, בסביבות השעה 16:00. במקביל, רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה המשיכה לדווח על מתקפות ישראליות בכמה מוקדים בדרום לבנון, בהם בכפר עיתא א-שעב. בסמוך לכך הופעלו אזעקות הופעלו ביישובים חניתה, בצת, ראש הנקרה, שלומי ומצובה שבגליל המערבי.
בהמשך עדכן צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כמה מטרות של חיזבאללה באזור לבונה בשטח לבנון, בהן תשתיות טרור ומבנה צבאי. עוד נמסר כי טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים שזוהתה בשטח לבנון לאחר ששזוהו מספר שיגורים מלבנון לישראל. לא היו נפגעים, וכוחות צה"ל תקפו בארטילריה את אזורי מקורות הירי. חיזבאללה הודיע על שני הרוגים נוספים משורותיו: עבאס חוסין זאהר מכפר רמאן וחסן עלי דקיק ממרכבא שבדרום לבנון.

בסביבות השעה 20:30 חיזבאללה קיבל אחריות בפעם העשירית על ירי לישראל, הפעם לעבר בירנית שבגליל המערבי, וכעבור כשעה הודיע על על הרוג נוסף משורותיו, חעלי אחמד סעד מחמד אכרם חמד מא-נבטיה שבדרום לבנון. כעבור שעה נוספת ארגון הטרור קיבל אחריות על ירי לעבר "מוצב ישראלי" - לקיחת האחריות ה-11 שלו אתמול.
בשעה 23:30 בסוכנות הידיעות רויטרס דווח מפי שני מקורות ביטחוניים כי ארבעה פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפה ישראלית בא-נאקורה שבדרום לבנון. בתקיפה הזו חוסל מפקד מקומי של חיזבאללה בעיירה, חוסיין יזבכ. במקביל, צה"ל עדכן כי תקף חוליית מחבלים שפעלה באזור הכפר יארון שבדרום לבנון, כמו גם אמצעי תצפית ותשתית צבאית שבה שהו פעילים של חיזבאללה. עוד ציין דובר צה"ל כי זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים באזור מושב גורן שבגליל המערבי.
בתוך כך, יום אחרי החיסול המשמעותי ביותר במלחמה - של בכיר חמאס בלב ביירות - מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא נאום שתוכנן מראש, ביום השנה לחיסול קאסם סולימאני, והזהיר: "ההתנקשות בסאלח אל-עארורי היא פשע מסוכן ולא תישאר ללא תגובה".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"אם ישראל תפתח במלחמה על לבנון - הלחימה שלנו תהיה ללא מגבלות וכללים". נאום נסראללה היום
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
נסראללה פירט בנאומו את הסיבות מדוע לא להיכנס למלחמה, וטען שישראל היא שמנסה לגרור לכך. "אם ישראל תפתח במלחמה על לבנון, הלחימה שלנו תהיה ללא מגבלות וכללים. מי שחושב על מלחמה איתנו יתחרט כי מלחמה איתנו תעלה ביוקר", אמר, והסביר כי "עד עכשיו אנחנו נלחמים בחזית בצורה מחושבת ולכן משלמים מחיר יקר".
בשלב מוקדם יותר בנאומו, מזכ"ל חיזבאללה חזר ל-7 באוקטובר ואמר ש"כשההתנגדות בלבנון פתחה את החזית הזאת היא לא נרתעה, והיום היא יותר נועזת ומוכנה לפעולה. פלסטין מהים ועד הנהר שייכת אך ורק לעם הפלסטיני. מה שקרה בעזה הוכיח שמוסדות בינלאומיים, הקהילה הבינלאומית והמשפט הבינלאומי לא יכולים להגן על אף אחד. הניסיון של עזה מראה שאם אתה חזק, אתה כופה את הכבוד שלך על העולם. הכניסה המהירה של חזית לבנון לקרב גרמה לאויב הישראלי לאבד את אלמנט ההפתעה".

מעט לפני דברי נסראללה, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בגבול הצפון עם מפקד הפיקוד, אלוף אורי גורדין, ומפקד אוגדה 210, תת-אלוף ציון רצון. "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון. המוכנות בשיאה", אמר הרמטכ"ל.
"יש בקיאות רבה מאוד, יש יכולת טובה ויש רוח גבוהה. אנחנו במוכנות טובה מאוד בכל הגזרות ואנחנו כרגע מתמקדים בלחימה בחמאס. המלחמה הזו התחילה בנקודה קשה, אבל היא גם מייצרת בנסיבות המאוד קשות האלה איזושהי הזדמנות לשנות את המצב בצורה מאוד משמעותית. גם בדרום, גם בצפון, גם בכלל ביציבה האזורית.
"קודם כל אנחנו מסתכלים קדימה, אנחנו הולכים לשנות את ההגנה בשגרה, אנחנו הולכים להחזיק לפחות בשנה הקרובה הרבה יותר סד"כ בגבולות, ונגיע למשהו שהוא הרבה יותר חזק. כי האירוע הזה, כמה שהוא קשה, לא יכול לחזור על עצמו - זה בטוח", אמר הרמטכ"ל.
פורסם לראשונה: 23:59, 03.01.24