הסלמה משמעותית אירעה היום (שני) בחזית הצפונית: הפלת כטב"ם הזיק הישראלי באמצעות טיל קרקע-אוויר של החיזבאללה, חיסולו של חסן סלאמה, אחראי הגזרה המזרחית של הארגון, התקיפה באזור בעלבכ שבבקעת הלבנון על ידי חיל האוויר הישראלי ומטח של יותר מ-40 טילים ורקטות של חיזבאללה לעבר שורת יישובים ברמת הגולן.
כל אלה הם סממנים קלאסיים לשרשרת אירועים שגם אם אף אחד מהצדדים לא התכוון לכך, עלולים להידרדר להסלמה רבתי. הסלמה גדולה בשל הידרדרות למיס-קלקולציה, חישוב מוטעה או שיקול מוטעה של אחד הצדדים, עלולה להביא למלחמה באווירה הנפיצה כיום בזירה הצפונית.

לכאורה מדובר באירועים שכבר היינו עדים לכשכמותם בתקופה האחרונה. כטב"ם סיור ותקיפה של חיל האוויר שטס בשמי לבנון הותקף על ידי חיזבאללה בטיל קצר טווח, כנראה מתוצרת איראן, שנועד להפילו. סוללת "קלע דוד" באזור הגליל יירטה את טיל הנ"מ ששיגר חיזבאללה, אבל ארגון הטרור לא ויתר, שיגר טיל נוסף במהירות והצליח להפיל את הכטב"ם הישראלי, שנשא אמצעי צילום והיה חמוש כנראה גם בטילים.
מבחינת ישראל, הפלה כזאת היא אירוע המחייב תגובה מיוחדת, מפני שיש בו כדי לשמש תקדים לניסיונות חיזבאללה להגביל את חופש הפעולה האווירי של צה"ל בשמי לבנון. לכן, למעשה, התגובה הישראלית הייתה גם היא חריגה.
חיל האוויר תקף את מתקני ההתרעה והבקרה של מערך היירוט שיש לחיזבאללה בלבנון, הכולל גם טילי קרקע-אוויר מדגמים SA6, SA8 ואחרים מתוצרת סובייטית, שסוריה נתנה לחיזבאללה, אבל המיקום של המטרה הוא העיקר: בעלבכ היא הבירה של אזור העיירות והכפרים השיעיים בבקעת הלבנון, ואף שהפגיעה הייתה במטרה צבאית ולא אזרחית, נהרגו בה פעילי הארגון. הפגיעה מעבירה מסר לעדה השיעית שבמקרה של הסלמה מצד חיזבאללה, גם מעוז העדה, שאנשיה הם כעת הרוב הדמוגרפי בלבנון, אינם חסינים מפני פגיעת ישראל. אם תהיה הסלמה, ישראל לא תהסס לפגוע גם בלב האזרחי של העדה השיעית, שאנשי חיזבאללה נמנים עימה ונחשבים למגיניה.
לכן לא מפליא שתגובת חיזבאללה על התקיפה בלב המחוז השיעי בבקעת הלבנון, כ-100 ק"מ מצפון למטולה, הייתה מטח של יותר מ-40 רקטות וטילים לעבר יישובים ברמת הגולן. הבחירה ברמת הגולן נעשתה כנראה משום שיישוביה לא פונו, והיה סביר שאם מטח הרקטות של חיזבאללה יפגע באחד מהם, יהיו גם בישראל אבידות בנפש בקרב אזרחים.
1 צפייה בגלריה
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
המטח החריג לגולן
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
חיזבאללה עדיין דבק במשחק המשוואות. מאחר שבימים האחרונים נהרגו רבים מפעיליו - והארגון הלבנוני לעומת זאת לא הצליח לפגוע בישראלים, חיילים או אזרחים - הוא ניסה את מזלו במטחים כבדים לרמת הגולן. כאמור, גם אם אנחנו מסוגלים להבין ולהעריך את ההיגיון שבכל אחד משרשרת האירועים שהיו היום בזירה הצפונית, ואף שלא מדובר במספרים חריגים של נפגעים בקרב אנשי חיזבאללה, השתלשלות אירועים כזאת מותחת עוד קצת את החבל שכבר מתוח ממילא, והיא עלולה להביא להסלמה שאינה רצויה במהלך המשא ומתן המתנהל כעת על עסקה לשחרור חטופים.
גורמי מודיעין מצביעים זמן רב על סכנת המיס-קלקולציה הקיימת בזירה הצפונית, והאירוע של היום - גם אם לא יתפתח להסלמה - ממחיש את הסכנה הזאת.