המחאה החרדית נגד מאפיות אנג'ל, שהחלה ברשתות החברתיות, צברה תאוצה והובילה כבר לביטולים מצד ישיבות רבות שנחשבות ללקוחות הכבדים של אחת המאפיות התעשייתיות הגדולות בישראל, אבל מנגד נשמעים כעת גם קולות הפוכים, של חילונים, הקוראים לקנות את מוצריה ולחזקה. במקביל, מנכ"ל איגוד מוסדות הפטור, רשת של מאות מוסדות תורה חרדיים, פנה למנהלי הצהרונים של הרשת ודרש מהם להפסיק לרכוש לחמים של אנג'ל "עד לתיקון הפגיעה בכבוד התורה", כלשון המכתב.
5 צפייה בגלריה
לחמים ממאפיית אנג'ל במכולת ביד אליהו
לחמים ממאפיית אנג'ל במכולת ביד אליהו
לחמי אנג'ל במכולת ביד אליהו. החרם החרדי צובר תאוצה
5 צפייה בגלריה
לחמים של מאפיית אנג'ל בביתר עילית
לחמים של מאפיית אנג'ל בביתר עילית
ארגזים מלאים בחלות אנג'ל בביתר עילית. הביקוש יירד?
(צילום: צביקה ניימן)
הקריאות לחרם על אנג'ל, נזכיר, התפשטו אתמול במהירות בעקבות הזעם על כך שמי שמונה רק לפני ימים אחדים בלבד ליו"ר הדירקטוריון שלה, השר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב, השתתף באחת מהפגנות "יום השוויון" אתמול, בדרישה לשוויון בנטל, מול ביתו של מנהיג הציבור הליטאי הרב גרשון אדלשטיין.
בנו של הרב עובדיה יוסף, אברהם יוסף, תקף את בר-לב בשידור ברדיו "קול חי" וקרא לבטל את לאנג'ל את כשרות בד"ץ. "חוצפה שאין דומה לה. אם הטיפש הזה, מפקד סיירת מטכ"ל, מרשה לעצמו להתפרע כמו אחרון השוטים שברחוב, בשל כבוד התורה צריך להרחיק אותו מעלינו ואם לא יפטרו אותו אין לנו חלק איתם. אני מייעץ לבד"ץ להסיר את ההשגחה מהם עד שיפטרו אותו. כי יש כאן כבוד התורה. לא פוליטיקה", הוא אמר.
"אמנם חרמות זה דבר פסול, אבל יש דבר הרבה יותר גרוע וזה לפגוע בכבוד התורה", אמר בשיחה עם ynet עורך הדין ואיש העסקים החרדי יצחק שיינפלד, מתומכי המחאה נגד המאפייה. "הרב אדלשטיין, יהודי בן 100, הוא נשיא הדור, אדם שבאמת רחוק ממחלוקת, רחוק מכל דבר של ויכוח. לבוא ולהפגין מול הבית שלו? למה? נכון, חופש ההפגנה הוא זכות קדושה. אבל לא בכל מקום ולא מול כל אדם. יש גבול. אתה נושא משרה ציבורית? תהיה אחראי לזה. אתה חייב להתפטר, ואם בעלי הבית (המעסיקים) שלך לא חושבים שאתה צריך להתפטר - הם חייבים להיפגע בכיס".
השדרן החרדי מנחם טוקר צייץ אתמול בטוויטר: "מאזין החזיר בשידור חי לחם לאנג'ל וקיבל ממני 500 שקלים לקנות לחם בברמן".
5 צפייה בגלריה
עומר בר לב בהפגנה
עומר בר לב בהפגנה
עמר בר לב בהפגנה אתמול מול בית הרב אדלשטיין. "החרם צריך להימשך עד שיפוטר"
(צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של עומר בר לב)
על אף שההפגנה אתמול נערכה מול ביתו של הרב אדלשטיין, דווקא העיתון המזוהה עמו, "יתד נאמן", לא דיווח הבוקר כלל על המחאה שפרצה בעקבותיה. ככל הנראה הדבר נעשה בהוראת הרב עצמו, שמבקש להימנע ממחלוקות פומביות. עיתון אחר, "המודיע", שמזוהה עם האגף החסידי של יהדות התורה, התייחס לכך בעמוד השער שלו הבוקר: "מחאה ציבורית ספונטנית נגד מאפיית אנג'ל בגין פגיעה בכבוד התורה. ישיבות ועסקים הפסיקו את התקשרותם עם המאפייה", דווח שם. עיתון נוסף, "הדרך" המזוהה עם ש"ס, הדהד את הקריאות למחאה נגד אנג'ל ובין היתר כתב באופן בולט על עמוד השער שלו פסוק ממשלי, שנשמע כאילו הוא קורא בצורה מרומזת לחרם: "אַל תִּלְחַם אֶת לֶחֶם רַע עָיִן".
אחרי שאתמול תקפו את אנג'ל שורה של חברי כנסת חרדים, הבוקר הצטרפה לביקורת שלהם גם חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, שבריאיון לרשת ב' הצהירה כי גם היא תחרים את המאפייה. "לא יכול להיות שמגיע יו"ר דירקטוריון אנג'ל ומפגין מול ביתו של אחד מגדולי הדור. ההתבטאויות של בר-לב הן מאוד בעייתיות, מבטאות איבה, שנאה עמוקה ובורות ביחס לעולם הזה. החרם יסתיים כשעמר בר-לב ייתן את הדין הזה. החרם צריך להימשך עד שיפוטר", היא אמרה.
5 צפייה בגלריה
עיתון ש"ס נגד המפגינים שהפגינו מול ביתו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א
עיתון ש"ס נגד המפגינים שהפגינו מול ביתו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א
עיתון ש"ס הדהד את הקריאות למחאה
בין ראשוני הפוליטיקאים אתמול שתקפו את אנג'ל היה יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שצייץ: "לעמר בר-לב ולאנג'ל אין כבוד לתורה! צריך לשקול ברצינות האם אפשר לסמוך על הכשרות שלהם. בר-לב לא מבין מה זה תורה ומה זה גדול בתורה וכל אחד צריך לעשות חשבון האם אפשר לקנות מהם מוצרי אכילה. אני בז לו!".
גם יו"ר ש"ס אריה דרעי צייץ מחדש את הציוץ של העיתונאי החרדי יעקב ריבלין, שכתב: "למה הוא לא הולך להפגין בירושלים מול בד"ץ העדה החרדית, שגם חבריה לא מתגייסים? כי אז הוא יאבד את ההכשר מחר בבוקר. אני קורא לכל חבריי הליטאים (חסידים גם יכולים להצטרף למרות שלא הפגינו מול אדמו"ר) להחרים את אנג'ל. לא חסרים תחליפים".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן קונה חלות לשבת במאפיית אנג'ל
אביגדור ליברמן קונה חלות לשבת במאפיית אנג'ל
ליברמן קונה חלות לשבת במאפיית אנג'ל. "לא נאפשר לעסקנים החרדים לפגוע בפרנסה של אזרחי ישראל"
(מתוך טוויטר)
אבל יש גם קריאות הפוכות, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תיעד את עצמו אתמול קונה חלות של אנג'ל וכתב בטוויטר: "בדרך חזרה הביתה עצרתי לקנות חלות לשבת במאפיית אנג'ל. למיטב ידיעתי, מדינת ישראל עדיין מוגדרת דמוקרטית ולאנשים מותר להביע את עמדותיהם. לא נאפשר לעסקנים החרדים לפגוע בפרנסה של אזרחי ישראל".
אחד הגולשים, ברוך שרון, כתב על רקע הציוץ של ליברמן: "יום שישי כולנו ליברמן, כולנו מלאכים, אנג'לים. כולנו ממלאים שקיות במוצרי מאפיית אנג'ל. מי שלא צריך, שיקנה ויתרום לנזקקים. בואו נראה לחרדים החצופים שעם ישראל השפוי והליברלי לא מוכן להיכנע לחרמות, לשטויות, להשתמטויות, לתכתיבים ולדרישות שלהם. אנחנו הרוב, חזקים, צודקים, נחושים וננצח".
גם ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד הביע תמיכה במאפייה: "התחלתי את הבוקר בקניית חלה לשבת במאפיית אנג'ל במודיעין. פוליטיקאים רקובים וחצופים, אלה שדורשים להכפיל את תקציב תלמידי הישיבות בתקציב ולהוסיף לא פחות משני מיליארד ששקלים לחינוך שלא מלמד ליבה וגוזר על הילדים החרדים חיים של בורות ועוני - גם מנסים לפגוע בפרנסתם של מאות עובדי אנג'ל". בליאק הוסיף: "לא, אין בזה שום דבר 'מרגש'. זו חרפה, בטח כשמאחורי החרם המחוצף הזה עומד אינטרס פוליטי מושחת. לא ניכנע להם. הכוח הצרכני הציוני ינצח".
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר (הליכוד) יצא נגד הקריאות לחרם: "הפגנות, חרמות, שנאת אחים והסתה. (ותעשו טובה, אל תנסו להסביר לי למה זה מוצדק). ככה אנחנו רוצים להיראות? אנחנו כבר לא זוכרים היכן העם הזה היה? כבר שכחנו מה העם הזה עבר עד שבנינו את המדינה המדהימה הזו? אם לא נתעורר ונשנה כיוון, כולנו נתחרט על זה. כולנו ללא יוצא מהכלל. אחים אנחנו".