1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
יענו לקריאות לאחדות? גנץ, נתניהו ולפיד
(צילום: שלו שלום, EPA)
אחדות על הפרק? תלוי את מי שואלים: חברי האופוזיציה התייחסו הבוקר (ראשון) לאפשרות שיצטרפו לממשלת אחדות עם הליכוד. בעוד שח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) טען בריאיון ל-ynet Live כי הוא "איש של אחדות" והדגיש כי את הצעד הראשון צריך לעשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) טען כי "אחדות לא על הפרק, קיצונים יש גם בליכוד".
הניו יורק טיימס דיווח הלילה כי בדיונים בין ארצות הברית לסעודיה על האפשרות לנורמליזציה, עלתה האפשרות שמנהיגי האופוזיציה בישראל, שעד כה מסרבים להיכנס לממשלה עם נתניהו, יסכימו להסיר את התנגדותם ולהצטרף לממשלת אחדות לטובת כינון יחסים דיפלומטיים עם הסעודים. בדיווח צוין גם כי ספק גדול מאוד אם הממשלה הנוכחית תאשר ויתורים משמעותיים לפלסטיניים, כאלה שיספקו את הסעודיים, וכי דחיפה להצעה כזו עלולה להוביל לפירוק הממשלה הנוכחית.
על אף שמפלגת יש עתיד התנגדה בעבר באופן נחרץ להצטרף לממשלה שבראשה יעמוד נתניהו, ח"כ שטרן אמר כי הוא ישמח לשקול את העניין. אולם לדבריו, הקריאות כרגע לאחדות אלו ניסיונות לפלג בין חברי האופוזיציה. "אני שומע את הקולות בעם שקוראים לאחדות, אבל הצעד הראשון הוא שראש הממשלה יגיד שהוא רוצה בכך. הרי אך אחד לא מתכוון שהקיצונים בממשלה הנוכחית יקחו בה חלק", הסביר. "ראש הממשלה שממשיך להחזיק אותנו בהדרדרות הכואבת הזו, הוא זה שיכול לעצור. אחרי שנתניהו יגיד את זה, אני קורא לממשלת אחדות".
מנגד חברו למפלגה של ח"כ שטרן, ח"כ ולדימיר בליאק, טען כי המטרה של מפלגתו "היא לא להצטרף לממשלת נתניהו, אלא להחליף אותה. בטח במצב שנוצר כשהממשלה בראשות נתניהו מבצעת את השמדת הערך הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל. זה לא על הפרק".
ח"כ בליאק אמר כי מפלגתו תמשיך להגיע למחאות. "עניין האחדות פשוט לא רלוונטי, אין לזה שום היתכנות. ברגע שנתניהו יפנה את הבמה, תהיה פה את הממשלה הכי טובה למדינת ישראל", טען. "הם צריכים לפנות את הבמה. הממשלה הזאת נכשלה בכל התחומים, אין לנו שום כוונה להצטרף אליהם, יש לנו כוונה להחליף אותם. זה ממש לא פרסונלי בדמות 'רק לא ביבי', זה ערכי, ואנחנו הבטחנו את זה לבוחרים שלנו".

גם ח"כ טרופר, שמפלגתו לקחה חלק בממשלת אחדות עם הליכוד, טען בריאיון ל-ynet Live כי הקריאה לאחדות לא רלוונטית. "הסיטואציה הפוליטית שבה אנחנו נמצאים לא מאפשרת לנו להצטרף. יש להתייחס לבעיות האמון, לזה שקיצונים יש לא רק במפלגות השותפות בקואליציה, אלא גם בתוך הליכוד, ואחדות לא על הפרק בגלל כל המשתנים האלו יחד".
לדבריו, מפלגת המחנה הממלכתי קיבלה בעבר ערבויות להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם נתניהו ולמרות זאת הוא הפר את הבטחותיו. "כשמישהו רוצה להפר משהו הוא יכול להפר אותו. לא נוכל להביא את מה שאנשים מצפים מאיתנו כשאנחנו 12 מנדטים יחד עם 50 או 60 חברי ממשלה קיצונית". ח"כ טרופר ציין כי ישנה אופטימיות זהירה מהקולות בליכוד שקוראים לעצור את החקיקה החד-צדדית, "אבל בסופו של דבר צריך לראות מה יקרה בפועל, כי ברגע האמת, הונפו 64 אצבעות".
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי התייחס ביום חמישי האחרון בריאיון ל-ynet Live לקריאות להקמת ממשלת אחדות מצד מפלגתו יחד עם הליכוד וטען כי "גנץ נתן לנתניהו את ההזדמנות לעבוד ביחד ונתניהו הראה לו שזה לא אפשרי. אני חושב שאחדות היא דבר חשוב ונפלא ואני גם מעריך שככה תיראה הממשלה הבאה אחרי שגנץ ינצח בבחירות".

גם בקואליציה נשמעו הבוקר קולות חלוקים לגבי האפשרות לקיים ממשלת אחדות. ח"כ עמית הלוי מהליכוד טען כי למפלגתו יש מחויבות טבעית לכלל העקרונות של המחנה הלאומי. "כל מי שרוצה להצטרף על בסיס קווי היסוד הללו, אפשר תמיד. ניתן לעשות אי אילו תוספות או שינויים קלים, אבל אנחנו לא נסטה מהעקרונות שבגינם נבחרנו. אני מעדיף נאמנות לבוחרים שלנו".


חברו למפלגה, ח"כ אביחי בוארון, טען כי הוא "בעד ממשלה רחבה, אבל לא ממשלה מדירה חלקים מהאוכלוסייה. רבים בליכוד היו רוצים ליצור ממשלה רחבה, לצרף את בני גנץ וחלקית נוספים ולהקים ממשלת אחדות לאומית רחבה". בוארון ציין כי ממשלה כזו לא תוקם במחיר של הוצאת מפלגות שותפות אחרות. "זה לא הוגן להדיר חלקים מהקואליציה שהיו איתך במדבר הפוליטי, תמכו בך והביעו אמונים. זה לא נכון גם פוליטית, אתה לא רוצה כקואליציה ימנית להיות תלוי במפלגה שתומכת בך מהשמאל או מהמרכז".
ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית), טען כי "כיף לראות דיבורים על אחדות. אבל יש כאן חלקים בציבור שלא מוכנים לקבל שנבחרה ממשלה ממשלת ימין בצורה דמוקרטית, שיש לה 64 מנדטים. שמענו את ח"כ אדלשטיין שאמר אתמול שהוא בעד אחדות ורוצה שהדברים יעברו בהסכמה, יחד עם זאת כשאנשים קיצונים פוגעים בשוטרים ותשתיות אלו ששכנעו אותו להצביע עם הקואליציה אני חושב שזו אחריות של כולנו בטח כפוליטיקאים ונבחרי ציבור בטח בערוצי תקשורת להדהד אחדות וכלנו רוצים את טובתה של מדינת ישראל".