2 צפייה בגלריה
(צילום: שאול גולן, עמית שאבי, מארק ישראל סלם, משה מזרחי, AFP, אלעד מלכה)
הם הצביעו בעד ביטול עילת הסבירות, בנוסח ה"נוקשה" של ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן, אבל בימים האחרונים יצאו נגד המשך החקיקה החד-צדדית של הקואליציה. האמירות של חברי הליכוד, בהם שרים וחברי כנסת, עשויות לשנות את המפה במפלגה לקראת הכנס הבא בכנסת. מהשרים שדוחפים לממשלת אחדות במקום עם סמוטריץ' ובן גביר, דרך אלה שדורשים התייעצות איתם - ועד זה שמסרב לכל חקיקה חד-צדדית עתידית: זה מה שאמרו בימים האחרונים מי שעשויים להיות מסומנים בתור ה"מורדים" בליכוד.

יולי אדלשטיין

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שנותר מחוץ לממשלה הנוכחית אחרי שכיהן בעבר בתפקידים בכירים כמו יו"ר הכנסת ושר הבריאות, לא הסתיר לרגע את הביקורת שלו על קידום המהפכה המשפטית. גם בסבב החקיקה הקודם הוא קרא לעצור ולשבת עם האופוזיציה כדי להגיע לפשרות. היום, אמר שאינו מבטיח תמיכה בהצבעות על המשך החקיקה בכנסת.
ההסבר שלו, כך נראה, קשור בכך שלא שותף באופן מלא בחקיקה. "הודעתי דבר אחד פשוט למי שצריך לדעת: בפעם הבאה הם יצטרכו לתאם ולדבר איתי מא' ועד ת' על כל החוקים שקשורים ברפורמה. איך יעלה, מתי ובאיזה נוסח", אמר אדלשטיין אמש בשיחה עם ynet. "רק אז אחליט אם אני תומך או לא. אני רוצה לדעת בדיוק מה יעלה ואז אחליט".

דוד ביטן

חבר כנסת ותיק נוסף מהליכוד שנשאר מחוץ לממשלה ולא פעם תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר המשפטים יריב לוין הוא דוד ביטן. הוא האשים את לוין בין השאר במשברים בקואליציה, והביע כעס לא אחת על כך שהליכוד לא מתכנס מספיק כדי לדון בחקיקה.

ביום רביעי האחרון, שיגר ביטן עוד מסר ברמז לראש הממשלה ולשר המשפטים, כשאמר כי "אנחנו כן נתערב בשלבים הבאים. לא נאפשר יותר בליכוד שבן אדם אחד יקבע את מה שקורה". ביטן גם רמז כי המאמצים שהושקעו בחקיקת ביטול עילת הסבירות לא בהכרח היו שווים את ההשלכות. "הנושא של עילת הסבירות זה לא המלחמה החשובה, אין בזה שום דבר. בית המשפט ימצא דרך לעקוף את עילת הסבירות", הוא אמר.

אלי דלל

חבר הכנסת הדי אנונימי העביר בימים האחרונים מסרים נגד המהלכים של שר המשפטים לוין, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. אתמול, הוא יצא לאור בתור הראשון שמודיע שלא ייתן עוד יד למהלכים חד-צדדיים מצד הקואליציה. "אני מודיע שאתן את ידי רק למהלכים אשר יושגו בהסכמה לאומית רחבה", אמר דלל, שאמר כי הרקע לכך הוא בין השאר תשעה באב.
עדות להסתייגותו מהמהלכים ניכרה גם בתגובתו לשר לביטחון לאומי בן גביר, על ציוץ "בר הסלטים פתוח": "עם ישראל נמצא במחלוקת מורכבת. המוני אזרחים מודאגים. משרתי ציבור צריכים להרגיע".

יואב גלנט

שר הביטחון התרוצץ הלוך ושוב במליאת הכנסת ביום שני האחרון, בזמן הדיונים וההצבעות על ביטול עילת הסבירות. אחרי שקרא לעצור את המהפכה המשפטית בסבב החקיקה הקודם, גלנט הצביע אמנם בעד - אבל דוחף כעת לממשלת אחדות, שעשויה לקטוע את הציר של בן גביר, לוין ורוטמן. בחזונו, רואה גלנט ממשלה בלי בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ועם בני גנץ ויאיר לפיד.

בטור של נחום ברנע ב"מוסף לשבת" צוין גלנט יחתור לצעד כזה גם אם יידרש לוותר על תפקיד שר הביטחון. בבוקר ההצבעה, כשיצא אל "הפרסה" בכנסת, אמר גלנט ללוין, שישב עם דודי אמסלם, בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן ואחרים, שכל החלטה שתתקבל גרועה. המדינה אמורה להתמודד עם איראן, סעודיה, המצב הכלכלי, והדבר הכי חשוב, הכי דחוף, הוא ביטול עילת הסבירות?, תהה גלנט בפני לוין.

אבי דיכטר

שר החקלאות פרסם אתמול פוסט נגד "חקיקה קיצונית", וטען כי "שפויים משני הצדדים" הם "הרוב המוחץ" שיכריע את "מיעוט הבריונים שרוצה לפוצץ". דבריו של דיכטר מתפרשים בתור מסר לראש הממשלה, שר המשפטים וגם לשמחה רוטמן ואיתמר בן גביר.
"בדיוק כמו ביום הכיפורים של שנת 1973, בריונים של קונספציה, סיכנו מאוד את המדינה מבחינה ביטחונית וצבאית. כך היום, ישנם 'בריונים' המסכנים את המדינה בגרירה לחקיקה קיצונית, או בסחיפה למחאה קיצונית ואלימה", כתב דיכטר בפוסט שבו תקף את המחאה, ואת ה"בריונים", שאת שמותיהם לא ציין. הוא גם לא הגדיר מהם החוקים שמוגדרים בעיניו "קיצוניים", אבל כן טען שאותם בריונים "שורפים את אסמי המזון, ואותם צריך לרסן בכל דרך".

גילה גמליאל

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, השרה גילה גמליאל דוחפת גם היא לממשלת אחדות רחבה - בלי בן גביר. את הצעד הזה, הגדירה גמליאל בשיחות סגורות, בתור "הפתרון הנכון בעת הזו".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בן גביר, נתניהו ולוין במליאה. הציר של שר המשפטים והשר לביטחון לאומי סומן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
גם גמליאל סימנה את הציר שנוצר בין השר לביטחון לאומי בן גביר לבין שר המשפטים לוין, אותו האשימה ש"מכר את הליכוד בהסכמים הקואליציוניים - ועכשיו מקבל גיבוי מבן גביר אוטומטית, ומאיים קבוע בפירוק הממשלה". לדבריה, "האיומים שלו נגד נתניהו מחייבים לקדם ממשלת אחדות רחבה".

אופיר אקוניס

שר המדע אופיר אקוניס נמנה בסבב הקודם עם השרים המתונים בליכוד שדחפו להגיע לפשרה, וחשב שההתנהלות של הליכוד הייתה לא נכונה בכל הנוגע לאופן שבו הוצגה החקיקה. אתמול, השמיע בקולו לראשונה ביקורת על שר המשפטים לוין כשאמר ש"אין סיבה שהוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס להכרעות בערכאות של בתי משפט השלום והמחוזיים". בכך, חשף פומבית את הביקורת החריפה שלו על לוין.
לגבי החקיקה, ציין אקוניס בריאיון לתוכנית "הנבחרים" כי המשך החקיקה צריך להיות תוך רצון להסכמות רחבות. "על דעת ראש הממשלה אני אומר את זה", הבהיר שר המדע. "אבל לזה צריך תמיד גם צד שני".
למעט השמות שעלו, עוד ושרים וח"כים בליכוד מתבטאים בצורה דומה נגד החקיקה ואומרים כי הציר לוין-רוטמן-בן-גביר השתלט על הקואליציה וגרם נזק כבד לליכוד. לפי שעה, הם עדיין לא נחשפו.
פורסם לראשונה: 22:32, 28.07.23