3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, ארכיון
(צילום: AP)
במקביל למבצע "בית וגן" בג'נין, ואחרי פיליבסטר לילי ארוך של האופוזיציה שנמשך עד לשעות הבוקר המוקדמות, הצעת החוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית אושרה סופית הבוקר (יום שלישי) במליאת הכנסת. במהלך הדיון ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) מתח ביקורת על דחיית הבחירות, והזהיר: "מה יגיד האדם שנזקק לשירותי הרבנות? שגם מעל המוסד הזה יש צבע פוליטי". בהמשך היום צפויה לעבור גם הצעת החוק לתיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות כך שיו"ר ועדה קרואה יוכל להתמודד ללא תקופת צינון - וכן תעלה בוועדת החוקה סוגיית צמצום עילת הסבירות.
לפי הצעת החוק, כהונתם של הרבנים הראשיים תוארך עד אפריל 2024 והבחירות, שהיו אמורות להתקיים בעוד חודשיים, ידחו בחצי שנה. ההצעה אושרה סופית ברוב של 52 ח"כים אל מול 29 מתנגדים.
בישראל שני רבנים ראשיים, אחד ספרדי ואחד אשכנזי, אשר הבחירה בהם ובחברי המועצה הנבחרים נעשית, בהתאם להוראות החוק, באמצעות אסיפה בוחרת אשר מונה, בין השאר, 70 נציגי ציבור שמתוכם 25 הם ראשי הערים הגדולות. לכן, בש"ס מבקשים לדחות את הבחירות לרבנות לאחרי הבחירות המקומיות - שם מקווה היו"ר דרעי להשיג את תמיכת רוב חברי האסיפה באחיו, המתמודד לתפקיד הרב הראשי הספרדי.
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
דרעי מקווה כי דחיית הבחירות תסייע לו להשיג רוב לתמיכה במועמדות אחיו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הדבר מעורר מורכבות מאחר שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, נמצאים לקראת תום כהונתם וחלקם עשוי להתחלף במערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות, כאמור. החוק המוצע מחיל, הלכה למעשה, תיקון גם על סבבי הבחירות הבאים לרבנים הראשיים ולחברי המועצה הנבחרים ומונע את סמיכות הזמנים בין הבחירות כאמור לבין הבחירות לרשויות המקומיות שנוצרה כמפורט לעיל".
כאמור, אחת הסיבות המרכזיות לדחייה היא שאחד משני המועמדים המובילים לתפקיד הרב הראשי הספרדי הוא אחיו של ח"כ דרעי, הרב הראשי של באר שבע יהודה דרעי, ומולו בנו של הרב עובדיה יוסף, דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס. דחיית הבחירות נועדה לקנות לדרעי עוד זמן כדי להגיע לפשרה, כשהמטרה שלו היא מינוי אחיו לרב הספרדי הראשי ואת יוסף לרב הראשי של ירושלים.
כאמור, במהלך הדיון במליאה אמר ח"כ סגלוביץ כי "יש חשש שככל שבחירת הרבנים מתקשרת לבחירות, יהיו דילים כאלה ואחרים. אינני אדם דתי, אך אני כן מכבד אנשי דת ובוודאי את הרבנים הראשיים, ולשים סימן שאלה על היושרה של תהליך הבחירה שלהם זו עננה שלא אנחנו שמנו אותה, זה נמצא בדיון הציבורי. התהליך הזה לא נכון למוסד הרבנות הראשית שאמור לשרת את כל הציבור בישראל. מה יגיד האדם הדתי או החילוני שנזקק לשירותים האלה? שגם מעל הדבר הזה יש צבע פוליטי?".

בהמשך היום צפויה ועדת הפנים לאשר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי לתיקון סעיף הבחירות ברשויות המקומיות. אתמול חברי האופוזיציה טענו לנושאים חדשים בהסתייגויות, ורק היום צפויה ההצעה להיות מאושרת בתום הצבעה על כל מאות ההסתייגויות והרביזיות שהוגשו. בקואליציה נחושים להביא את הצעת החוק להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית בשעות אחר הצהריים.
הצעת החוק תבטל את האיסור בחוק שראש ועדה קרואה לא יכול להתמודד בבחירות לעיר שאליה מונה ללא תקופת צינון ותאפשר לבועז יוסף - מקורבו של אריה דרעי - להתמודד על ראשות עיריית טבריה, חרף היותו ראש הוועדה הקרואה בעיר - ראש העיר בפועל בשלוש השנים האחרונות. בדיון בוועדת הפנים של הכנסת על החוק שנערך אתמול, האשימה המועמדת שני אילוז את הליכוד בניסיון להשפיע על המירוץ וטענה כי שלושה ח"כים פנו אליה בקריאה לפרוש בתמורה לתפקידים בכירים או סיוע בפריימריז המפלגה.
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), חברת ועדת הפנים אמרה: "זה שחוק טבריה הוא חוק מושחת ופרסונלי כולם יודעים, כולל חברי הקואליציה, אבל אחרי מה שנחשף בדיון אתמול אני קוראת לשני אילוז להגיש תלונה למשטרה כי זה שוחד פר אקסלנס. הם כבר לא עוסקים רק בשחיתות ובהרצת מועמד יחיד, הם מנסים להוריד את כל המכשולים באמצעות שוחד. ממשלה של עבריינים".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן
(צילום: שלו שלום)
כאמור, היום יעלה להצבעה בוועדת החוקה של הכנסת צמצום עילת הסבירות - החוק היחיד מתוך חוקי המהפכה המשפטית שיקודם בכנס הנוכחי. ההצעה תובא ללא ריכוך בינתיים. לפי נוסח ההצעה, "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם".
עם זאת, ב-ynet נחשף כי לקראת האישור הסופי, שצפוי החודש במליאה, ככל הנראה תרוכך ההצעה, ובג"ץ לא יוכל להתערב בסבירות החלטותיהם של ראש הממשלה והשרים, אך כן בסבירות החלטות ראשי ערים.