השעון המדיני מתקתק: בכירים אמריקנים אמרו כי ארצות הברית לא הציבה דד ליין להמשך הלחימה, אך יש ציפייה שעד סוף השנה האזרחית ישראל תסיים את השלב של מלחמה בקצב ובעצימות גבוהה, ולאחר מכן הלחימה תהיה ממוקדת יותר ובעצימות הרבה יותר נמוכה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשיחות האחרונה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי הפעולה בחאן יונס, שבדרום הרצועה, תימשך בעצימות גבוהה עד סוף השנה האזרחית, אך לאחר מכן ישראל תצטרך עוד כמה שבועות כדי לטהר את השטח ממחבלים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נתניהו בהצהרה מצולמת, הערב
הכותרת
האם אפשר למוטט את חמאס? אתם שאלתם - רון בן ישי ענה
26:51
בהצהרה מצולמת שפרסם הערב אמר נתניהו: "אני מאוד מעריך את העמדה הנכונה שארה"ב נקטה במועצת הביטחון של האו"ם. גם מדינות אחרות צריכות להבין שאי אפשר מצד אחד לתמוך בחיסול של החמאס, ומצד שני לקרוא להפסקת המלחמה שתמנע את חיסול החמאס. ולכן ישראל תמשיך במלחמה הצודקת שלנו לחיסול החמאס ולהשגת שאר מטרות המלחמה שהצבנו".
בכיר אמריקני אמר כי ברור שייקח לישראל עוד זמן לחסל את חמאס, בדיוק כשם שלקח לארה"ב שנים לחסל את דאעש, אך הדגיש כי ישראל לא תוכל להמשיך בקצב התקיפות הנוכחי ובהיקף כזה של תקיפות אוויריות.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר בסוף השבוע, בעקבות דיווחים על דד ליין אמריקני, כי מדובר בפעולות צבאיות ישראליות, והישראלים יחליטו בנוגע לדרכם. "אנו נמשיך לתמוך במאמציה של ישראל להגן על עצמה מפני מחבלי חמאס", אמר הדובר.
אמש מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה להצבעה על הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטרית באופן מיידי, זאת בהמשך לצעד חריג שנקט מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש - שהפעיל לראשונה בכהונתו את סעיף 99 לאמנת האו"ם ביחס למלחמה בעזה. סעיף זה ניתן להפעיל במצב ממנו "נשקפת סכנה לשלום והביטחון העולמיים".
לא פחות מ-100 מדינות החברות באו"ם הצטרפו להצעת איחוד האמירויות להפסקת אש הומניטרית מיידית, לצד קריאה לשחרור מיידי של החטופים ודרישה מהצדדים "לכבד את המחויבויות שלהם לפי הדין הבינלאומי". מבין 15 חברות מועצת הביטחון, 13 תמכו (ובהן צרפת ושווייץ), בריטניה נמנעה וארצות הברית התנגדה. המשמעות היא שההצעה נפלה, עקב הווטו האמריקני.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
רק האמריקנים התנגדו
(צילום: ÜN photo)
עוד קודם לכן ביום חמישי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מתח ביקורת מרומזת על ישראל, ואמר כי ישנו פער בין כוונתה להגן על אזרחים ברצועת עזה לבין התוצאות בשטח. לדבריו, ישראל צריכה לוודא שההפוגות הקצרות בלחימה חלות לא רק על שכונה אחת, אלא על אזור רחב יותר. "אנחנו מכירים בכך שקיים קושי יוצא דופן בכל הנוגע להגנה על אזרחים, אבל לישראל יש חובה לעשות זאת. אנחנו מדברים על הסוגייה הזו עם הישראלים על בסיס קבוע, כולל גם היום", אמר בלינקן.