בתום הערכת מצב ביטחונית הוחלט הערב כי החל ממחר (שלישי) תחודש כניסת פועלים וסוחרים מעזה לישראל דרך מעבר ארז. מטעמו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "פתיחת המעבר לתנועת סוחרים ופועלים ויתר הצעדים האזרחיים כלפי רצועת עזה מותנים בהמשך השמירה על היציבות הביטחונית באזור".
על סגירת המעבר, נזכיר, הוחלט בסוף השבוע בעקבות המשך ירי הרקטות בלילה שבין שישי לשבת, והיא נעשתה כתחליף לתקיפת תגובה של צה"ל ברצועה – באופן שלפי הערכות יפגע באופן משמעותי בכלכלת עזה.
בחמאס מיהרו להתרברב ולהכריז על "ניצחון". בכיר הארגון חליל אל-חיה אמר: "מי שמבקש מאתנו רגיעה חייב להחזיר לנו את זכויותינו הגנובות ולהפסיק את ההתקפות על עמנו ועל קדושותינו. גבורתם של המוראביטון במסגד אל-אקצא ואיומי ההתנגדות הכשילו את התוכניות הישראלית להקריב קורבנות במתחם אל-אקצא ומנעו ממשתתפי צעדת הדגלים להגיע לשער שכם".
2 צפייה בגלריה
יירוט כיפת ברזל
יירוט כיפת ברזל
שיגור מיירטים בעקבות ירי מקלעים מעזה בסוף השבוע
(צילום: רפי ששון)
שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול אחרי הערכת מצב בפיקוד דרום: "נמשיך לגלות נדיבות אזרחית וכלכלית רק אם תישמר היציבות הביטחונית. ארגוני הטרור ומחוללי ההסתה צריכים לזכור: מי שמצבו הכלכלי, האזרחי והצבאי לא יציב – הוא שייפגע קשות מכל טלטלה. לישראל יש את היכולת והיא תמשיך להפעיל את העוצמה ומגוון האמצעים שברשותה באופן שתראה לנכון".
גנץ הדגיש בדבריו, כפי שעושה דובר צה"ל כל העת, כי האחריות לירי הרקטות מרצועת עזה היא של חמאס – גם אם לפי ההערכות חלק מהשיגורים האחרונים נעשו על ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי. בהתייחסות למהומות שנמשכו במהלך סוף השבוע בהר הבית, הוסיף גנץ: "הרמדאן אמור להיות חג של תפילה והתכנסות משפחתית. לצערי, יש מי שמחזיקים בידיהם אבנים ובקבוקי תבערה במקום ספרי קודש. ישראל פועלת מולם, ובמקביל, מאפשרת את חופש הפולחן".
שר הביטחון הבטיח עוד: "כוחות הביטחון ממשיכים בפריסה ובפעילות בכלל הגזרות בכדי להגן על אזרחי ישראל". בהערכת המצב שקיים השתתפו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד הדרום ובכירים נוספים. מדובר צה"ל נמסר כי לפני כן גנץ נפגש גם עם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', ודן עמו באתגרים השונים של האזור וקידום התהליך של הורדת אמ"ן לנגב.
הערב אכל גנץ ארוחת איפטר עם שגרירי המדינות החברות בהסכמי אברהם – מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות. אל הארוחה הצטרפו סגן שגריר ארה"ב בישראל והשגריר המצרי בישראל. לשכת שר הביטחון מסרה כי גנץ עדכן על הכוונה לפתוח את מעבר ארז, ועל הפעולות שעושה ישראל בהר הבית. "כפי שהבהרנו והראינו, ישראל רואה בחופש הפולחן ערך חשוב וקריטי", אמר גנץ. "אתם מכירים את המציאות בשטח וחשוב שתעבירו אותה. לכולנו יש אינטרס משותף ליציבות, בעיקר מול התוקפנות האיראנית".

בצה"ל ובדרג המדיני הסבירו כי ההחלטה להעדיף סנקציה אזרחית ולא צבאית על הירי הכפול בסוף השבוע לשטחים פתוחים בעוטף עזה, באזור הקיבוצים סופה וכפר עזה, נבעה מהמשמעות הציבורית הכבדה של המהלך: אלפי פועלים עזתים החלו להתרגל בחודשים האחרונים, לראשונה מאז הטלת המצור הישראלי על עזה ב-2007 בעקבות השתלטות חמאס על הרצועה, לצאת לישראל ולהתפרנס במשכורת יומית של 300-600 שקלים, בבנייה או בחקלאות, לעומת 60 שקלים ליום בממוצע, אם מצאו עבודה בעזה מוכת האבטלה.