4 צפייה בגלריה
נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
שיא האירוע הגיע בנאומה. נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה
על אף המתיחות עם האיחוד האירופי סביב ביטול האירוע בהשתתפות המתוכננת של השר בן גביר, ישראל רשמה מפגן כוח מרשים מאוד בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 שהתקיימה בבריסל. באירוע, שאותו ארגנו שגרירות ישראל בבלגיה ושגרירות ישראל למוסדות האיחוד האירופי בסוף השבוע, השתתפו 700 בני אדם, בהם נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה שבדרך כלל לא נוהגת להגיע לקבלות פנים מהסוג הזה. בנוסף, הגיעו לאירוע עשרות שגרירים, פקידים בכירים בנציבות האיחוד האירופי, יותר מ-40 חברי הפרלמנט האירופי וראשי הקהילה היהודית בבלגיה.
בין נציגי המדינות הזרות שנכחו באירוע, היה ניתן לראות לראשונה גם נציגים ערבים מחמש מדינות - מצרים, ירדן, איחוד האמירויות מרוקו ובחריין. אותם נציגים בלטו מאוד באירוע, ואף זכו למחיאות כפיים מהנוכחים.
על אף ההצלחה, מאחורי הקלעים התרחשה דרמה כשכמה חברי הפרלמנט האירופי המשתייכים למפלגות שמאל ניסו לקדם במקביל לקבלת הפנים הצעת החלטה המגנה את הישראל - לאחר שהבינו שחברי פרלמנט פרו-ישראלים רבים ישתתפו באירוע ולא יהיו נוכחים כדי להצביע נגד ההצעה. המשלחת הישראלית לאיחוד קיבלה מידע מוקדם על התוכניות של חברי הפרלמנט, והשגריר חיים רגב עצר את ההכנות לאירוע והקפיץ את צוות הפרלמנט האירופי כדי לסכל את היוזמה - שאכן סוכלה לבסוף.
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באיחוד האירופי חיים רגב בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
שגריר ישראל באיחוד האירופי חיים רגב בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
שגריר ישראל באיחוד האירופי חיים רגב. התבדח על האירווזיון: "נקווה שבשנה הבאה התמיכה תהיה רחבה יותר, ונגיע למקום הראשון"
4 צפייה בגלריה
שגרירת ישראל  בבלגיה עידית רוזצוויג אבו בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
שגרירת ישראל  בבלגיה עידית רוזצוויג אבו בקבלת הפנים לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בבריסל בלגיה
שגרירת ישראל בבלגיה עידית רוזצוויג אבו. דיברה על ההישגים הטכנולוגיים הישראליים
גם במהלך האירוע עצמו נרשם סיכוי לפרובוקציה, כשחברת פרלמנט אירופי שידועה כעוינת לישראל ניסתה להיכנס לקבלת הפנים. אולם, קצין הביטחון הודיע לה שמאחר שהיא אינה ברשימת המוזמנים היא לא תוכל להיכנס.
שיא האירוע הגיע במהלך נאומה של מטסולה, שהכריזה כי תתמוך בהקמת אגודת ידידות להסכמי אברהם בפרלמנט האירופי. הנאום של נשיאת הפרלמנט היה נאום התמיכה השני של ראשי האיחוד בשבועות האחרונים, כשלפניו נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין שלחה ברכה מוקלטת ליום העצמאות - צעד שעורר ביקורת פלסטינית. "למרות מה שחושבים, מצבה של ישראל באיחוד האירופי טוב. היא מוערכת וחזקה גם אם יש ביקורת עליה", ציינו דיפלומטים ישראלים המשרתים בבריסל.
שגרירת ישראל בבלגיה עידית רוזנצוויג-אבו נאמה בקבלת הפנים ודיברה על ההישגים הטכנולוגיים הישראליים בשנים האחרונות ועל הדרך שבה ישראל הפכה למדינה משגשגת וחזקה. רגב, שגריר ישראל לאיחוד האירופי, הודה באירוע על הידידות של אירופה וציין כי היחסים עם האיחוד נמצאים היום בשיאם. רגב גם הודה לאירופים על התמיכה בשיר של ישראל באירוויזיון, והוסיף בבדיחות הדעת: "נקווה שבשנה הבאה התמיכה תהיה רחבה יותר, ונגיע למקום הראשון".

לפני כחודש נרשמה מבוכה דיפלומטית בין ישראל לאיחוד האירופי - דווקא סביב אירוע שהאיחוד תכנן לקיים בישראל. האיחוד האירופי בבריסל החליט אז לבטל את קבלת הפנים לרגל "יום אירופה" - כדי למנוע את השתתפותו באירוע בתל אביב של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות שקיימו השגרירים האירופים ושירות החוץ האירופי בבריסל. בכיר במשרד החוץ אמר בתגובה: "זו סטירת לחי לממשלת ישראל".
בהודעה שפרסמה משלחת האיחוד האירופי בישראל נאמר: "אנו מצפים לחגוג את 'יום אירופה' ב-9 במאי כמדי שנה. למרבה הצער, השנה החלטנו לבטל את קבלת הפנים הדיפלומטית מכיוון שאיננו רוצים לתת במה למי שדעותיו סותרות את הערכים שהאיחוד האירופי מייצג. עם זאת, אירוע התרבות של 'יום אירופה' יתקיים כדי לחגוג עם חברינו ושותפינו בישראל את מערכת היחסים הדו-צדדית החזקה והקונסטרוקטיבית".
השר בן גביר מסר בתגובה: "חבל שהאיחוד האירופי המתיימר לייצג את ערכי הדמוקרטיה והרב תרבותיות, נוהג בסתימת פיות לא דיפלומטית. זהו כבוד וזכות עבורי לייצג את ממשלת ישראל, את חיילי צה"ל הגיבורים ועם ישראל בכל פורום, ידידים יודעים להשמיע גם דברי ביקורת וידידי אמת יודעים גם לשמוע כזאת".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
אורבן ודגל האיחוד האירופי. נציגים של הונגריה וצ'כיה בלמו את אימוץ הדוח הביקורתי בטענה כי הוא לוחמני מדי
(צילום: רויטרס)
שלשום התפרסם שלב נוסף ביחסים המתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי, בדמות דוח סודי שחיברו 21 ראשי הנציגויות האירופיות ברשות הפלסטינית ובמזרח ירושלים. לפי הדוח, "האיחוד האירופי צריך להתנגד באופן חד משמעי לתוכניות וליוזמות המשפטיות של ממשלת ישראל לשנות באופן חד צדדי את מעמדה וגבולותיה של ירושלים, ולפיהן, ישראל האיצה דרסטית את הלחץ על האוכלוסייה הפלסטינית בשנה האחרונה". הדוח, המפורסם מדי שנה ומאומץ לרוב על ידי האיחוד האירופי, נבלם על ידי הנציגים של הונגריה וצ'כיה בטענה כי הוא לוחמני מדי והפך למסמך מקומי בלבד.
על פי נספח ההמלצות של הדוח, אחד הצעדים שיש לשקול הוא הרחקת "מתנחלים אלימים ידועים וכאלה שקוראים למעשי אלימות" משטח האיחוד האירופי ויישום עיקרון ההדדיות כשמתמודדים עם "פרקטיקות מפלות ישראליות עם אשרות המגבילות את חופש התנועה של אזרחי האיחוד האירופי".