שנת 2023 כבר נמצאת מעבר לפינה, אך בכל הקשור לתחבורה הציבורית נדמה שאנו בקושי מגרדים את תחילת שנות האלפיים. למרות הניסיון של משרד התחבורה תחת השרה היוצאת מרב מיכאלי, "להפוך את הפירמידה" ולתת עדיפות לתחבורה ציבורית על ידי סלילת עוד נתיבים ייעודיים ותוכנית "דרך שווה", יותר ויותר ישראלים מדווחים על מצוקת הגעה מהבית לעבודה בתחבורה ציבורית.
משרד התחבורה חשף לבקשת ynet את נתוני הנסיעות בתחבורה ציבורית מתחילת 2022 עד סוף נובמבר. יותר מ-614 מיליון עליות נוסע נרשמו לאוטובוסים ביותר מ-28 מיליון נסיעות. כ-48 מיליון אנשים עלו על הרכבת שביצעה כ-203 אלף נסיעות. כ-30 מיליון נוסעים עלו לרכבת הקלה בירושלים שנסעה כ-83 אלף נסיעות.
3 צפייה בגלריה
בגלל התקלה ברכבת ישראל עומס בתחנות האוטובוס
בגלל התקלה ברכבת ישראל עומס בתחנות האוטובוס
"תדירות האוטובוסים לא מספקת וגם שהם מגיעים הם מפוצצים ואי אפשר לעלות". נירון מזרחי מיואש מהמצב
(צילום: שאול גולן)
אזרחים מיואשים סיפרו השבוע לאולפן ynet איך התחבורה הציבורית גורמת להם לאיחורים, לחץ ואפילו התפטרות ממקום עבודתם. בלה אלכסנדר נוסעת בכל יום חמש שעות בתחבורה הציבורית ומגדירה את המצב כמתסכל, בטח בשילוב של שעות העבודה והניסיון לבלות קצת זמן עם משפחתה. בלה סיפרה כי היא "יוצאת מפרדס חנה ברכבת, מחליפה בתל אביב לרכבת אחרת לירושלים ושם עולה על אוטובוס. מגיעה למשרד אחרי שעתיים וחצי או שלוש שעות.
"לא דואגים לתשתיות מתאימות או לחניות מספקות סמוך לתחנות הרכבת", אמרה בלה, שהוסיפה כי "אני לא מעוניינת להחליף עבודה ולרוב אין כאן שום היגיון. למה הרכבת האחרונה מתל אביב צפונה נגמרת ב-20:30? מי שסובל מזה בעיקר הם הילדים ובן זוגי".

לפי גורמים במשרד התחבורה, סוגיית פעילות הרכבות בצפון אמורה להיפתר בימים הקרובים ותאריך היעד לשובן החלקי של הרכבות בערב הוא 5 בינואר. זה צפוי לקרות לאחר שלוש שנים שבהן לא היו רכבות מהצפון דרומה ובכיוון ההפוך אחרי השעה 20:30.
גלית בגנו, תושבת זכרון יעקב, סיפרה כי בשנים האחרונות תושבי הצפון מרגישים כלואים, בעיקר בסופי השבוע, ואמרה כי "אמא שלי לא יכולה לבוא אלינו, היא לא עם רכב ואין לנו דרך אחרת. זה מסע של סיוט והתחושה היא שאנחנו פשוט לא נספרים". עוד הוסיפה בגנו כי במרכז יש יותר אפשרויות תחבורה וכי "פניתי למיכאלי אבל אין ישועה באופק. אף אחד לא שומע אותנו בכלל".
3 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת סבידור מרכז בעקבות תקלת איתות
עומסים ברכבת סבידור מרכז בעקבות תקלת איתות
במהלך השנה עלו כ-48 מיליון נוסעים לרכבת שביצעה כ-203 אלף נסיעות
(צילום: אורן רייס)
גם תושבי הדרום מתלוננים על הבעיות בתחבורה הציבורית. שגיא סעדה התפטר מעבודתו לאחר שהחליט לוותר על חמש שעות נסיעה בתחבורה הציבורית בכל יום. סעדה אמר כי "רכבת ישראל יצאה לעבודות תשתית ושינתה את כל מערך התחבורה. הם מתרצים שיש שאטלים ומערך הסעות אבל זה לא יעיל והפריפריה לא מעניינת שם אף אחד.
"המצב האבסורדי הוא שכדי להגיע לעבודה אני צריך להחליף רכבת ולהמתין לבאה בין חצי שעה ל-45 דקות ואפילו יותר כשהיא מתעכבת. זה מה שגרם לי לעזוב את העבודה. איך זה הגיוני שבשנת 2022 מרחק של 74 קילומטרים ברכבת לוקח שעתיים וחצי? בתל אביב יש רכבת כל עשר דקות אבל הדרום מנותק. מדינת עולם שלישי".

ליאור לוי מעוטף עזה סיפרה איך לוקח לה שעתיים להגיע מביתה בעוטף עזה לתל אביב. "יש לי רכבת בשדרות, ממש ליד הבית, אבל זה כמעט לא שימושי כשהיא מגיעה רק פעם בשעה אז אני נוסעת לרכבת אשקלון, שם קשה מאוד למצוא חניה. אני חושבת שאף פעם לא הגעתי בזמן לתחנת השלום בתל אביב שם אני יורדת", אמרה לוי.
אך לא רק תושבי הצפון והדרום מתקשים בנושאי התחבורה הציבורית. לירון לבל זנקו מראשון לציון עובדת בצפון תל אביב וסיפרה איך היא מעבירה שלוש שעות בדרכים. "לאחרונה עברתי לנסוע ברכב כי בתחבורה ציבורית חושלתי היטב. הייתי לוקחת שלושה אוטובוסים או נוסעת מהבית לרכבת 40 דקות", אמרה לבל זנקו.
גם אייל מרעננה מספר איך לאחר כמה חודשי ניסיון בתחבורה ציבורית הוא שב לרכב הפרטי. "אני עובד במרכז תל אביב וניסיתי לעבור לתחבורה הציבורית, עברתי לרכבת ובהתחלה זה היה סביר, אבל ככל שהחודשים חלפו האיחורים החלו. אז ניסיתי באוטובוסים וראיתי שהמצב יותר גרוע אז חזרתי לרכב הפרטי".
נירון מזרחי גר במרכז תל אביב וצריך להגיע למכללה בצפון העיר. "האוטובוסים מגיעים לתחנה פעם בחצי שעה ולרוב הם מפוצצים ואי אפשר להיכנס אליהם", סיפר מזרחי. "יש בעיות קשות וזה לא יכול להימשך ככה, אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית".
תגובת משרד התחבורה: "זמני הנסיעה בקווים ובאשכולות השונים מנותחים על בסיס קבוע באמצעות ה-GPS המותקן בכל אוטובוס. המידע משמש את המפעילים, הממונים המחוזיים, צוותי התכנון ומקבלי ההחלטות. למשל בבחינת הוספת צירי העדפה לתחבורה ציבורית או שינוי מסלול קווים".