ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף הבוקר (שלישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע התנהלותו סביב עסקה אפשרית לשחרור החטופים המוחזקים על ידי חמאס ברצועת עזה. בריאיון לאולפן ynet אמר לפיד: "נתניהו אומר לישראלים 'בעד מי אתם? בעד החטופים או בעד הניצחון?'. זו המומחיות של נתניהו, לייצר קו הפרדה בחברה הישראלית שיגרום לכולנו לכעוס אחד על השני. זה כמובן עיוות גמור מפני שלא יהיה ניצחון על חמאס בלי להחזיר את החטופים". הריאיון המלא:

אתמול קיים לפיד כראש האופוזיציה פגישת עדכון עם ראש הממשלה, ולדבריו "אמרתי לו שהתכוונתי ברצינות שאני אתן לו כל רשת ביטחון שצריך בשביל לעשות את עסקת החטופים ולהוציא את הקיצוניים שעוצרים אותה. אמרתי לו: לא תנצח במלחמה הזאת בלי להחזיר את החטופים. היו 1,200 נרצחים ואת זה לא נוכל כבר לתקן, אבל הופר חוזה עם 136 חטופים במנהרות בעזה, אנשים אחרי גיל פנסיה, נערות שאנחנו לא רוצים לחשוב מה קורה להן. אנחנו צריכים להחזיר אותם. אני בעד לנצח את חמאס, להרוג את יחיא סינוואר ואת מוחמד דף ואת מרואן עיסא, אבל אם בתוך זה מקדישים זמן ומאמץ להחזרת החטופים".
לדעתך הוא מכניס אלמנטים פוליטיים לתוך עסקת חטופים פוטנציאלית? "בוודאי שכן. כל העיסוק הוא בפוליטיקה. כשאתה שותף של אנשים שצורחים אחד על השני ועל הרמטכ"ל בישיבות קבינט, ומרקדים בתביעה להתיישב בעזה באמצע מלחמה, אז אתה בן ערובה שלהם והשיקול הוא פוליטי".
על המלחמה עצמה הוסיף לפיד: "נתניהו מנהל את זה רע. במשמרת שלו התרחש האסון הכי גדול לעם היהודי מאז השואה, והוא אפילו לא מסוגל להכיר באשמתו מול הציבור הישראלי. אין לו את האמון של מערכת הביטחון. אם היינו זקוקים להוכחה לעובדה שהממשלה הזאת עוסקת רק בפוליטיקה, הגיע התקציב המביש הזה. בזמן שהלוחמים שלנו שוכבים בבוץ בעזה, הם נותנים 35 מיליון שקל לעמותות שמעודדות השתמטות מצה"ל. הם לא כשירים".
מה אפשר היה לעשות אחרת בניהול המלחמה? הלחץ הצבאי הדוק כרגע בחאן יונס ובצד השני יש יוזמה לעסקת חטופים שהונחה מהצד הישראלי. "לאיזו יוזמה את מתכוונת?".
יוזמת פריז. ישראל הניחה הצעה לעסקה ולמעשה מחכים לתשובת חמאס. אפשר היה לנהוג בדרך אחרת? "לא אחרת, טובה יותר. דבר ראשון, ישראל לא הניחה שום יוזמה. יש איחוד של הציר הקטארי והציר המצרי. התנהל מו"מ בפריז ועכשיו מדינה שלמה יושבת ומחכה לתשובתו של רב מרצחים שנתניהו שחרר. כן, אפשר לנהל את זה יותר טוב. למערכה צבאית אתה יוצא רק עם תכלית אסטרטגית ליום שאחרי".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
ארכיון. בנימין נתניהו ויאיר לפיד. "לא ניהלתי איתו מו"מ"
התייחסת לרב-מרצחים שנתניהו שחרר. להביע עכשיו הסתייגויות מעסקה פוטנציאלית כזאת היא לא דעה לגיטימית? "עסקת שליט לא הייתה אותו דבר. זה לא אותו דבר כשחייל שנלקח מהטנק שלו מול 136 אזרחים ישראלים שהופקרו על ידי ממשלתם ושהצבא לא הגיע להציל אותם. מה שקורה עם החטופים עכשיו זו ההפרה הגדולה ביותר בתולדות המדינה של החוזה האזרחי והאתוס הישראלי. אנחנו צריכים להחזיר אותם במחירים יקרים".
גם אם המשמעות היא שחרור רבי-מרצחים? "ודאי שזו עסקה קשה, לכן אמרתי שאסור להציב את זה כ'ביטחון מול חטופים'. החזרת החטופים היא חלק מהביטחון הישראלי מפני שאנחנו לא יכולים להפקיר אותם. בגלל זה אמרתי לו שאני מציע לו רשת ביטחון".
בוא נדבר על המושג "רשת ביטחון". אם ראש הממשלה הולך על עסקה כזאת, אתה נכנס לממשלה. ותקן אותי אם אני טועה, התנאי שלך הוא שאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בחוץ. לכמה זמן אתה מציע את רשת הביטחון הזאת? לחודשים בודדים? "לא ניהלתי עם נתניהו על זה מו"מ ואני גם לא אנהל את זה עם התקשורת, אבל כולנו מבינים את האילוצים הפוליטיים. הבעיה הגדולה היא שכל עוד סמוטריץ' ובן גביר בפנים - אי-אפשר לעשות עסקה. אני לא מבקש שום תפקידים, רק צריך שיעשו את העסקה כי אנחנו לא יכולים להשאיר ככה את המשפחות והחטופים. ברגע שהוא ירצה, נדבר גם על איך לעשות את זה כדי לתת רשת ביטחון אמיתית".
אז לא הגבלת את משך הזמן וגם לא ביקשת תיק למרות הדיווח של מורן אזולאי על כך שיריב לוין אולי יתבקש לפנות את תיק המשפטים. "לא יודע מאיפה זה בא. זה לא נכון".
על השר לביטחון לאומי בן גביר אמר לפיד: "הוא ליצן מסוכן. האנשים האלה לא כשירים לנהל מדינה. בעוד חודש מתחיל הרמדאן, והאיש הזה שכרגע גם מבייש את ישראל וגם מסכן את ביטחונה, יהיה אחראי על הר הבית ומזרח ירושלים. בואו נתפלל כולנו יחד לאל עליון שלא יישרף כל המזרח התיכון. מי שנתן לו להיות השר לביטחון לאומי יצא מדעתו. זה חסר אחריות, זה מופקר".
ברקע ההתבטאויות של בן גביר נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב"וול סטריט ג'ורנל", אמר לפיד: "אנשים יושבים בקבינט ורואים מה אנחנו מקבלים מהאמריקנים ברמה הביטחונית והמדינית. מעולם לא היה נשיא ידידותי יותר לישראל מאשר ביידן. הוא עוזר לנו באלף צורות שהציבור הישראלי לא יודע ולעולם לא ידע. אבל בן גביר כן יודע, כי הם למרבה הזוועה הוא יושב בקבינט, ואז הולך ומלכלך עליו בתקשורת האמריקנית בשנת בחירות. זה חוסר אחריות שלא יתואר ואין מי שיקרא אותם לסדר מפני שראש הממשלה שבוי בידיהם".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר. "מי שנתן לו להיות השר לביטחון לאומי יצא מדעתו"
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
אתה עדיין חושב שישראל צריכה ללכת לבחירות עכשיו, למרות הסיטואציה הקשה? "אני חושב שזו אפשרות לא טובה אבל הכי פחות גרועה. אני מאמין שאנחנו בתוך מהלך ארוך עד שתהיה הסדרה בעזה, עד שנסדיר את לבנון, עד שנחזיר את המסלול הסעודי. זה מהלך של 5-4 שנים שצריך להתחיל בהחזרת החטופים. כשחושבים במושגים של 5-4 שנים וארכיטקטורה חדשה מזרח תיכונית, אז אפשר לקחת באמצע חודש וחצי ולעשות בחירות".
אתה מעורב בניסיונות לייצר אי-אמון קונסטרוקטיבי, שבו ייתכן שהממשלה תישאר במתכונתה אבל הראש שלה יהיה אחר? דובר על כך שהמחנה הממלכתי עוסק בזה. עד כמה אתה מעורב ומצוי בדברים? "אני אעשה כל מה שצריך בשביל שיהיה למדינת ישראל ראש ממשלה שכשיר לנהל אותנו, את הכלכלה שלנו ואת הביטחון שלנו. היות שאני חושב שנתניהו לא כשיר, אני אעזור ועוזר לכל ניסיון להחליף".
פנו אליך מהמחנה הממלכתי? כי הם לא הכחישו. "מבחינתי לא אני צריך להיות מי שמחליף את נתניהו, אף שאני ראש המפלגה השנייה בגודלה. זה יכול להיות בני גנץ, גדי איזנקוט, יולי אדלשטיין".
יש גורמים בכירים אחרים חוץ מיולי אדלשטיין שמעורבים באירוע הזה? "אני לא אהפוך את זה לתחרות בשמות".
בלי שמות, האם בכירים בליכוד מעורבים באירוע הזה? "תפקידי כראש אופוזיציה לדבר עם כל מי שכמוני מודאג מאוד ממצבה של המדינה ומההנהגה הנוכחית שלה. יש אנשים כאלה גם בליכוד".
בליכוד הגיבו לדברי לפיד: "רק המשך הלחץ הצבאי וניצחון מוחלט על חמאס יחזירו גם את הביטחון לתושבי ישראל וגם את החטופים הביתה. כולם כבר מבינים שאלו יעדים שלובים זה בזה. יאיר לפיד רוצה לסיים מיידית את המלחמה, בעוד ראש הממשלה נתניהו פועל וימשיך לפעול לניצחון מוחלט".