לאחר ש-78 סוחרי נשק מהחברה הערבית הופללו במבצע חסר התקדים, החלה העבודה הקשה של השמירה על העבריין שחצה את הקווים והפליל אותם: במסגרת ההסכם שחתם הוא יועבר לרשות להגנת עדים, יחד עם קרובת משפחתו. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראית בדיקת הנשק במהלך מכירתו לסוכן המשטרתי - ירי לאוויר ובקרקע.
לצד זאת, הערב קיימו ראש הממשלה נפתלי בנט, השר לביטחון פנים עמר בר-לב ובכירי המשטרה מסיבת עיתונאים בתום סקירת כלי הנשק שנתפסו במסגרת המבצע. בנט אמר כי מדובר באחד המבצעים המתוחכמים והנועזים, כלשונו. "השימוש המופקר בנשק בחברה הערבית גובה חיי אדם. במשך שנים נבנה כאן אחד ממצבורי הנשק הבלתי-חוקיים הגדולים במזרח התיכון, ואת זה אנחנו נפרק. צריך להבין - אלה לא חיילים זוטרים, אלה סוחרי נשק", הוא הוסיף.

השר לביטחון פנים עמר בר-לב סיפר כי בנט הגדיר בפניו את הפשיעה בחברה הערבית כאחת משלוש המשימות המרכזיות של הממשלה. "המבצע היום מהווה עליית מדרגה בפעילות השוטפת של משטרת ישראל. זו עוד עליית מדרגה חשובה, אבל הדרך היא עוד ארוכה. החשיבות של המבצע עצומה. הוא מראה לאזרחי ישראל הערבים שאנחנו עושים ולא מדברים. כשאנחנו מסמנים מטרה ומפעילים יוזמה, נחישות והתמדה - אנחנו נצליח".
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר שכל כלי נשק שנתפס עלול היה לשמש לפגיעה באוכלוסייה. "חשפנו למעלה מ-16 פרשיות שבהן הופעלו סוכנים אמיצים. המגמה היא לפגוע יותר ויותר בארגוני הפשיעה בחברה הערבית. 521 עבריינים נעצרו בתקופה האחרונה, ומספר תיקי האמל"ח זינק פי ארבעה. מרבית שוטרי ישראל פועלים כעת בצורה כזו או אחרת למיגור הפשיעה בחברה הערבית".
5 צפייה בגלריה
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
בנט ובר-לב בסקירת כלי הנשק שנתפסו, הערב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"הפעלת הסוכן אושן לאורך השנה האחרונה הייתה מורכבת. התפיסה הייתה להגיע כמה שיותר גבוה, לטופ של הפירמידה. לייבש את הביצה, לפגוע בראשי הנחש, באלה שהיקף פעילותם משפיעה באופן משמעותי על תחושת הביטחון", אמר ניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני של המשטרה. "בהפעלת הסוכן נחשפנו ביתר שאת לעולם הסחר באמל"ח בחברה הערבית, והעולם הזה יצא מכלל
5 צפייה בגלריה
מבצע "אושן" לתפיסת נשק ואמל"ח בחברה הערבית
מבצע "אושן" לתפיסת נשק ואמל"ח בחברה הערבית
מתוך התיעוד: ספירת כסף ברכב
5 צפייה בגלריה
מבצע "אושן" לתפיסת נשק ואמל"ח בחברה הערבית
מבצע "אושן" לתפיסת נשק ואמל"ח בחברה הערבית
מבצע "אושן" לתפיסת נשק ואמל"ח בחברה הערבית
הסוכן הסמוי שהביא להפללת סוחרי הנשק ישהה בימים הקרובים בחזקת ימ"ר צפון ובליווי אנשי הרשות להגנת עדים, עד לסיום העימותים עם החשודים. מיד לאחר מכן ימריא הסוכן מ"מבצע אושן" למדינה אחרת, ורק לקראת המשפט שיתחיל בעוד כמה חודשים הוא יחזור להעיד בבית המשפט.
הסוכן, עבריין נשק בצפון, נעצר באחת מתחנות המשטרה בצפון וחיפש דרך לצאת מעולם הפשע. אחד ממפעילי הסוכנים בימ"ר צפון, שהוקפץ לדבר איתו, שכנע אותו שדרך הפללת חבריו היא הדרך הנכונה שבה כדאי לבחור.

כבר בשלב המוקדם הוכנס בסוד העניינים ראש הרשות להגנת עדים אבי נוימן, שנפגש עם העבריין והבטיח לו את החסות של הרשות. אנשי הרשות כבר נפגשו עם החשוד והכינו לו את סיפור הכיסוי לפרק החיים החדש אליו הוא הולך.
תת ניצב אבי נוימןראש הרשות להגנת עדים אבי נוימןצילום: מאיר אוחיון
למדינת היעד תצטרף אליו עוד קרובת משפחה אחת, לאחר שמרבית ממשפחתו היו בנתק ממנו. העובדה שמדובר בעד מדינה שהוא עבריין מהחברה הערבית הפכה את ההכנות מבחינת אנשי הרשות למסובכות מעט יותר.
לבתי משפט השלום בנצרת ובטבריה הובאו 60 מבין החשודים שנעצרו הבוקר. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם, ולפי שעה הוארך מעצרם של 28 חשודים בשבוע.
במבצע ששיאו הגיע הבוקר פשטו מאות שוטרים מהמחוז הצפוני על בתיהם של עשרות סוחרי נשק, שנחשבים מהגדולים בישראל. למבצע, כאמור, קדם גיוס של סוכן סמוי - עבריין שחצה את הקווים, שבמשך שנה ביצע עשרות עסקאות עם 78 סוחרים. במסגרת הפשיטה נתפסו רובים, אקדחים ואמצעי לחימה אחרים - כמו מאגים ומקלעי בראונינג - שכל אחד מהם נמכר בעשרות אלפי שקלים. בין היישובים מהם נעצרו החשודים: טמרה, שפרעם, עוספיה, נצרת וכאבול - שם אותרו אב ושלושת בניו, שפתחו עסק משפחתי לסחר בנשק בלתי חוקי.
אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הכתבה