"ממש לא סומך על רשויות החוק והמשפט במקסיקו, קל וחומר באירוע שבו מעורבת פוליטיקה ונורמות מקסיקניות", אמר ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן על מעצרו של אנדראס רואמר סלומיאנסקי (59), שגריר מקסיקו בעבר לאונסק"ו, שחשוד שאנס כמה נשים במדינה.
3 צפייה בגלריה
שאמה הכהן ורואמר סלומיאנסקי בסוכה, לפני 7 שנים
שאמה הכהן ורואמר סלומיאנסקי בסוכה, לפני 7 שנים
שאמה הכהן ורואמר סלומיאנסקי בסוכה, לפני 7 שנים
"אני סומך באופן מלא על פרקליטות המדינה ועל מערכת המשפט הישראלית שתמצא את בדיקת בקשת ההסגרה", הוסיף שאמה הכהן. "אין לי שום ידיעה לגבי החשדות למעט הכחשתו הנמרצת של אנדראס, אבל כן יש לי ידיעה אישית לגבי תיק אחר שנתפר על ידי ממשלת מקסיקו נגדו, לפיו מסר לי בהיותו שגריר מקסיקו ובהיותי שגריר ישראל מידע סודי - דבר שכמובן לא קרה מעולם ועדיין הוא הורשע והודח מתפקידו. מאחל לאנדראס שינתן לו יומו להוכיח את האמת שלו".
בתגובה לדבריו, חברות מועצת העיר רמת גן קראו לכנס את המועצה לדיון חירום "כדי להתנער מדבריו החמורים של שאמה שנותן תמיכה ציבורית לחשוד בעבירות מין חמורות בכל מקום ומתראיין בשם העיר רמת גן". בהודעה שפרסמו, הן כתבו כי "זה יום שחור למעמד האישה בעולם, בארץ וברמת גן , וכנציגות ציבור אנו מתמלאות ביום זה כעס, בושה, כלימה וצער. זהו גם יום שחור לרשויות החוק כשיש בדבריו של שאמה ניסיון להטות את דעת בית המשפט בישראל, הבוחן את בקשת ההסגרה".
הן הוסיפו כי "בזמן אמת שאלנו מספר פעמים את ראש העיר שאמה על החשדות אך ראש העיר פסל אותן על הסף והתחייב כי הוא מכיר את האיש ומדובר בעלילת שווא בשל תמיכת אנדרס במדינת ישראל. כחברות מועצה שהשמיעו בעבר קול חד וברור נגד ביזוי נשים והשפלת נשים במועצת העיר בתקופת קדנציית שאמה, חשוב לנו ביום זה להשמיע קול ברור וכואב שבעתיים בדבר ההליך המזוהם שהיה במועצת העיר באישור קריאת הרחוב על שם אנדרס ונגד התמיכה הציבורית שמעניק שאמה גם ביום זה. אנחנו קוראות להביע תמיכה אישית בכל נפגעת ומבקשות בתוך כל החושך הזה להדליק קצת אור בקריאה פומבית חזקה נגד מעשים אלו".
3 צפייה בגלריה
השגריר הפרו ישראלי ממקסיקו שעיריית רמת גן קראה רחוב על שמו מצא מקלט בישראל לאחר שהוצא נגדו צו מעצר בגין עשרות תלונות על אונס
השגריר הפרו ישראלי ממקסיקו שעיריית רמת גן קראה רחוב על שמו מצא מקלט בישראל לאחר שהוצא נגדו צו מעצר בגין עשרות תלונות על אונס
רואמר סלומיאנסקי ושלט הרחוב על שמו
המשטרה, כאמור, עצרה היום את רואמר סלומיאנסקי, אזרח מקסיקו, המבוקש על ידיה בגין עבירות מין, בעקבות צו מעצר והסגרה מהאינטרפול. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה להסגרתו, בעקבות בקשת ההסגרה שהוגשה מטעם מקסיקו. בית המשפט האריך את מעצרו בשבועיים, שבהם יתנהל תהליך הסגרתו.
בשנת 2022 ביקשה מקסיקו מישראל את הסגרתו של רואמר סלומיאנסקי, המבוקש על ידה בגין ביצוע עבירות אינוס בכמה נשים במקסיקו סיטי. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט עתירה על מנת שיכריז עליו בר הסגרה למקסיקו בגין אותן עבירות, וכן בקשה למעצרו עד לקבלת החלטה סופית בעתירת ההסגרה.
לפי בקשת ההסגרה, הוא ביצע עבירות מין חמורות בחמש נשים, שלגבי שתיים מהן העבירות התיישנו לפני דיני מדיני ישראל. בבקשה מפורט כי רואמר סלומיאנסקי הזמין את הנשים לביתו, בתואנה של פגישת עבודה ותוך ניצול מעמדו הבכיר בעולם התקשורת, ושם אנס אותן. במקסיקו הוצגו עדויות של לא פחות מ-61 נשים, שרואמר אנס או תקף אותן מינית לכאורה.
ב-2016, אז שימש רואמר היהודי כשגריר מקסיקו באונסק"ו, הוא דחף להצבעה נוספת על ההחלטה שלפיה אין זיקה בין העם היהודי להר הבית ולכותל המערבי. אבל מאבקו נכשל, ובעקבות התנהלותו הוא אף נקרא לשיחת הבהרה בארצו.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לישיבת המועצה
ההפגנה מחוץ לישיבת המועצה
הפגנה להסרת שמו של רואמר סלומיאנסקי מהרחוב ברמת גן
(צילום: אבי חי)
שגריר ישראל באונסק"ו דאז וראש העיר רמת גן כיום, שאמה הכהן, העלה סטטוס בפייסבוק שאליו צירף תמונה שלו עם רואמר בסוכה, הודה לו על "עמדתו האמיצה ויושרו" והביע הערכה על התנהגותו. "היה זה מאוד מרגש עבורי מבחינה אישית כשראיתי אותך עוזב את החדר בעת ההצבעה, כדי להימנע באופן אקטיבי מלהצביע נגד מצפונך‭,"‬ כתב.
בעקבות זאת, ולאחר מינויו לראש העיר, אף דחף שאמה הכהן לקרוא לרחוב בעיר על שמו של רואמר. "מגיע לו, הייתי שמח לגור ברחוב שנקרא על שם אדם כזה, שלחם עבור ישראל ושילם מחיר", אמר ל-ynet ב-2019. אבל לאחר שהתפרסמו החשדות נגד רואמר, דרשה האופוזיציה בעיר להחליף את השם, ובסופו של דבר ועדת השמות הסכימה להחליף את שם הרחוב ליוענה ז'בוטינסקי.