ההסלמה בזירות הפלסטיניות נראית מתוכננת. חמאס והג'יהאד האיסלאמי כנראה תזמנו אותה מראש ללילה וליום שלפני ליל הסדר כדי לייצר עימות עוצמתי על רקע דתי. הנהגות הארגונים האיסלאמיסטים הקיצוניים ידעו שהקריאה "אל אקצא בסכנה" היא נפץ עתיק שאף פעם לא הכזיב. וכך היה גם הפעם.
הקריאה הכוזבת למוסלמים להגן על מסגדי הר הבית מפני היהודים שרוצים להרוס אותם ולבנות במקומם את בית המקדש, הופצה על ידי הארגונים האיסלאמיים הקיצונים ברשתות החברתיות ובתקשורת - והתפשטה כאש בשדה קוצים.
כמו בשנים קודמות, גם הפעם השתמשו המסיתים במידע שהתפרסם בתקשורת הישראלית על כוונה של קבוצה שולית ותמהונית, "נאמני הר הבית", להקריב קורבן פסח על ההר. זאת אף שהמשטרה מנעה ומונעת זה שנים את עלייתם להר, והם עורכים את הטקס כקילומטר ממנו. האירוע הנוסף הוא עליית תיירים ויהודים למתחם, שמתחילה בשעות הבוקר בערב החג ונמשכת כמה שעות.
לפי כל הסימנים, חמאס והג'יהאד תכננו הסלמה בשלבים: בשבועיים הראשונים של הרמדאן היו פיגועים נגד יהודים מבלי להדליק את השטח והרחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון וברצועת עזה. נראה שהארגונים התכוונו לאפשר בשלב זה למוסלמים לחגוג בלי הפרעה ובשמחה את החודש המיוחד - ובערב ליל הסדר לעבור לשלב השני של עימות פיזי עוצמתי, שהמניע לו הוא פגיעה כביכול בקודשי המוסלמים בהר הבית.
הם ידעו שהמשטרה לא תאפשר למאות צעירים חמושים בזיקוקים, אבנים ומוטות ברזל להתבצר בלילה במסגדי הר הבית, מה שהיה מאפשר להם להתנפל בבוקר על המבקרים והתיירים היהודים שיעלו להר ולהפריע לתפילות ערב החג בכותל המערבי.
התרחיש הצפוי היה מוכר וברור: תחילה המשטרה תנסה להידבר עם המתבצרים באמצעות אנשי הווקף, וכשהיהדברות תיכשל השוטרים יפרצו פנימה ואז יתפתחו הפרות סדר אלימות שיהוו אות פתיחה להתפרעויות ביהודה ושומרון, לירי רקטות מעזה ואולי גם של פלסטינים מלבנון וגם למטחי גינויים ממדינות מוסלמיות. בינתיים הכל מתממש, למעט הירי מלבנון. אבל הסיפור עוד לא נגמר.
אחת העדויות לכך שההסלמה הייתה מתוכננת ומתוזמרת מראש היה "ניסוי כלים" שלשום בהר הבית: עשרות צעירים התבצרו במקום בלילה אבל לא גילו ממש התנגדות כשהמשטרה פינתה אותם. האירוע עבר בשלום מבלי לעורר תשומת לב. הארגונים האיסלאמיים וידאו שאכן משטרת ישראל פועלת לפי הדפוס המוכר והסתפקו בכך בהמתנה ל"דבר האמיתי".
עדות נוספת היא הירי הלילה מעזה, שהתחיל זמן לא רב אחרי שהמשטרה פרצה למסגדים והחלה לעצור את המתבצרים. כמות השיגורים - היו 10 שרובם כוונו לשטחים פתוחים – מעידה שבעזה נעשו הכנות מראש. נראה שהיורים היו אנשי ג'יהאד איסלאמי, אף כי ייתכן שגם חמאס מעורב.
הנהגת חמאס אולי רוצה להדליק את הגדה המערבית, אבל בעזה היא אינה מעוניינת בהסלמה רבתי שתימשך ימים רבים אלא באירוע סמלי קצר, שימחיש את החיבור להר הבית וימצב את חמאס ואת הג'יהאד כמגיני האיסלאם והמקומות הקדושים. סלאח ערורי, מפקד גזרת הגדה מטעם חמאס (שפועל מלבנון ומטורקיה) שיגר אזהרה, ולכן צריך להתכונן לאפשרות שגם הגזרה הצפונית תתלקח. לחיזבאללה אין כעת אינטרס לפתוח במלחמה אבל צריך להביא בחשבון אפשרות של התדרדרות.
גורמי הביטחון בישראל לא הופתעו. בינתיים הערכות המודיעין של אמ"ן ושב"כ חזו בדיוק את מה שמתרחש בעיתוי שבו הוא מתרחש. השב"כ וצה"ל הצליחו לסכל את רוב הפיגועים שתוכננו לשלב הראשון של אירועי הרמדאן והנפגעים בצד הישראלי מהשלב הראשון הם ברובם לוחמים שנפצעו, ורובם יצאו כבר מכלל סכנה.
צה"ל תקף בסוריה והבוקר תקף מטרות צבאיות של חמאס ברצועת עזה כדי להמחיש לארגונים הפלסטיניים את המחיר שישלמו ועל ידי כך להרתיע אותם. פעולות צה"ל ברצועה נועדו לאפשר לחמאס לעצור לפני שמתפתח סבב עימות מלא כמו ב"שומר חומות" ומבצע "עלות השחר". המשטרה ראויה לשבחים מפני שהצליחה לטפל היטב במתבצרים על הר הבית ועצרה כ-400 מהם בלי הרוגים ועם מעט פצועים ומאפשרת חופש פולחן ליהודים ולמוסלמים בתנאים שאין קשים מהם. אבל ייתכן מאד שהעיקר עוד לפנינו.