5 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
"מאחז בר-הריסה שכל-כולו הוקם בניגוד לחוק". חאן אל אחמר
(צילום: AP)
בג"ץ קבע הערב (ראשון) כי למדינה יינתן שיקול דעת בפינוי חאן אל אחמר לאור סיבות ביטחוניות ומדיניות, ודחה את העתירה שהגישה לבג"ץ תנועת רגבים. השופטים אלכס שטיין, נעם סולברג ועופר גרוסקופף קיבלו את עמדת המדינה לפיה המאחז הבלתי חוקי יפונה, אולם במועד הנכון בעיניה - תוך שקלול כל השיקולים, הנוגעים בטעמי יחסי חוץ וביטחון המדינה.
מדובר בתפנית בעמדת בג"ץ, שעד כה העניק למדינה רק ארכות בהגשת התשובה לעתירה - אך כעת הודיע כי מועד הפינוי נתון לשיקול דעתה. עד כה, ברגבים פנו כל כמה חודשים לבג"ץ במטרה לבדוק את סטטוס הפינוי - וכעת נראה שעתירות בנושא בזמן הקרוב יהיו חסרות משמעות ויידחו על הסף.
5 צפייה בגלריה
דיון בהתנגדות לצו על תנאי בתיק חאן אל אחמר בבג"צ
דיון בהתנגדות לצו על תנאי בתיק חאן אל אחמר בבג"צ
הדיון בנושא חאן אל אחמר, בשבוע שעבר. הוביל לשינוי בעמדת השופטים
(צילום: שלו שלום)
השופטים תלו את השינוי בעמדתם בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, אליו הגיע היועץ לביטחון לאומי והציג להם חומר חסוי שלטענת המדינה לא מאפשר את פינוי המאחז בעת הזו. לדברי השופט שטיין, "אחרי שקראנו את מה שקראנו, ושאלנו את מה ששאלנו, נחה דעתנו כי טעמים אלה, בלי יוצא מן הכלל, קשורים לענייני ביטחון ויחסי החוץ של המדינה וכי יש בהם כדי להצדיק את עמדתם הנוכחית של משיבי המדינה בנוגע למאחז".
אולם, השופט שטיין גם הבהיר כי חאן אל אחמר הוא עדיין "מאחז בר-הריסה שכל-כולו הוקם בניגוד לחוק". השופט סולברג הוסיף כי הדרג המדיני צריך לפעול ל"יישום הצווים, שאת הצורך במימושם הדגיש פעם אחר פעם, באופן עקבי והחלטי, כמתחייב משלטון החוק – מיד לכשהדבר יתאפשר".
5 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
רגבים: "בושה לממשלת ישראל ובושה לבג"ץ". מיצג של התנועה שקורא לפנות את המאחז
(באדיבות רגבים)
על אף העמדה הנחרצת של השופטים בנוגע לחוקיות המאחז, קבע השופט שטיין כי עמדת המדינה בנוגע לחוסר היכולת לפנות אותו כעת מוצדקת "מסיבות עדכניות שקשורות לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה – סיבות שחשיבותן עולה בהרבה על הצורך הציבורי באכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז וזכויות המדינה במקרקעין עליהם הוא הוקם שלא כדין".
שטיין ציין כי "במקרה שלפנינו, משיבי המדינה אינם מתנערים מחובתם העקרונית להרוס את המאחז הבלתי חוקי כל אימת שאיננו חוקי". סולברג הרחיב, וציין כי "המשיבים, לרבות הדרג המדיני הבכיר ביותר, עומדים על הצורך במימוש צווי ההריסה. ואולם בעשותם כן, מבקשים הם לעשות זאת במועד ובאופן הנכונים ביותר, תוך הבאה בחשבון של מכלול השיקולים". עם זאת, לדברי שטיין, "בית המשפט לא יתערב בקלות בשיקול דעתה של הרשות המוסמכת באשר לסדרי העדיפות שהיא קובעת לעצמה באכיפת החוק".
5 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בתושבי חאן אל אחמר מול בית המשפט העליון בירושלים
הפגנת תמיכה בתושבי חאן אל אחמר מול בית המשפט העליון בירושלים
הפגנת תמיכה בתושבי חאן אל אחמר, בשבוע שעבר. התושבים טוענים כי הקימו את בתיהם שם כבר בשנות ה-50
(צילום: שלו שלום)
מתנועת רגבים נמסר בתגובה לדחיית העתירה כי היא "מוכיחה שוב כי בפני בג"ץ יש שווים יותר ויש שווים פחות. בעתירות אחרות בהן המדינה טענה כי ישנם 'שיקולים מדיניים', דוגמת עמונה, נתיב האבות ומגרון, בג"ץ סירב לקבל טענה זו ודרש בכל זאת לאכוף את החוק וציין באופן נחרץ שאין מקום לשיקולים מדיניים באכיפת חוקי התכנון והבנייה".
עוד מסרו מרגבים כי "התקפלות המדינה בפני לחץ בינלאומי והגושפנקה שנותן בג"ץ להתקפלות זו מובילים את המדינה לסף אנרכיה: בכל פעם שמדיניות הממשלה לא תמצא חן בעיני גורמים בינלאומיים אלו ואחרים, הם יפעילו לחץ והממשלה תיסוג. ברוח ימים אלו- המילה המתאימה ביותר היא בושה! בושה לממשלת ישראל ובושה לבג"ץ".
מארגון ידידי הג'האלין, שמלווה את בני שבט הג'האלין המתגוררים בחאן אל אחמר, נמסר בתגובה לדחיית העתירה: "זו החלטה מתבקשת, אבל לא מספקת. יש להסדיר את מצבם של הבדואים בהקדם האפשרי. הם חיים בשיתוק מתמיד והריסות תכופות, ללא תשתיות, דרכי הגעה או יכולת לבנות לבני ובנות השבט שמתחתנים. ישנה תוכנית שקודמה על ידי אנשי מקצוע מטעם המדינה בשנה שעברה שהייתה מקובלת על התושבים, אבל נעצרה בממשלה הנוכחית. יש פתרון, צריך רק רצון".
חאן אל-אחמר, נזכיר, שוכן מזרחית לירושלים וסמוך לכביש 1, בין כפר אדומים למישור אדומים, ומתגוררות בו כ-300 משפחות בדואיות משבט הג'אהלין. התושבים טוענים כי הקימו את בתיהם שם כבר בשנות ה-50 במאה הקודמת, אחרי שנאלצו לנדוד עם הפיכת שטחי מגוריהם הקודמים במדבר יהודה לשטח אש צבאי, אבל במשרד הביטחון טענו כי התיישבו שם רק ב-1988. כך או כך, בית המשפט העליון קבע כי הבתים אינם חוקיים וכי יש להרוס אותם - אבל בצל לחץ בינלאומי ממשלות ישראל דוחות את הפינוי כבר שנים ארוכות, אף שבכיריהן השונים - הן בממשלות נתניהו והן בממשלת בנט אשתקד - הצהירו על כוונתם לממש את צווי ההריסה.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר וסמוטריץ' במליאת הכנסת, בדצמבר. תשובת המדינה לעתירה התקבלה לאחר דיון בהשתתפותם
(צילום: עמית שאבי)
סוגיית פינוי המתחם החלה לפני למעלה מעשור, ב-2009, עת החליטה המדינה להוציא את צווי ההריסה למבנים במתחם. בשלושה סבבים שונים הוגשו לבית משפט העליון עתירות על-ידי בעלי עניין שונים: היו שביקשו לאכוף את צווי ההריסה, והיו שביקשו להורות על בטלותם. המדינה ביקשה דחיות רבות בתגובתה - תשע במספר עד פברואר השנה.
לפני כשבועיים הוגשה תגובת המדינה לעתירה, שמאלצת אותה לנמק מדוע לא נאכפו הצווים להריסת הבתים - והיא ביקשה לדחות אותה על הסף. תגובת המדינה התקבלה אחרי דיון בהשתתפות השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות ההצהרות הלוחמניות שהשמיע סמוטריץ', המדינה ביקשה הלכה למעשה לדחות את פינוי חאן אל-אחמר למועד בלתי ידוע. היא אמנם הבטיחה שהמאחז יפונה, אבל טענה כי שאלת עיתוי הפינוי נמצאת באחריות הדרג המדיני, וכי בעקבות שיקולים ביטחוניים ומדיניים - אין לבית המשפט מקום להתערב.