על רקע ירידתה למחתרת של משטרת חמאס בעקבות תקיפות צה"ל, גברים וצעירים רעולי פנים - חמושים ברובים ואלות - נצפו אתמול (יום שלישי) ברפיח שבדרום הרצועה מפטרלים ומפקחים על פעילות הסוחרים בשווקים.
3 צפייה בגלריה
אנשי חמאס חמושים ועם מסכות מפקחים על המחירים בשווקים בעזה
אנשי חמאס חמושים ועם מסכות מפקחים על המחירים בשווקים בעזה
תחליף למשטרת חמאס? חמושים בשוק ברפיח

בניסיון להתמודד עם האיום של תקיפות הצבא, חמאס הקים את ה"וועדה לשמירה על ביטחון הציבור" בעיר הדרומית. מדובר בתחליף למשטרה, שפעלה בעיר בימים כתיקונם, אך אנשיה הותקפו מספר פעמים מאז פרוץ המלחמה.
נכון להיום, לפי הערכות רפיח מאכלסת כמחצית מתושבי הרצועה שפונו מאזוריה הצפוניים, אך גם ממרכז הרצועה ומדרומה - בהתאם להתקדמות התמרון הקרקעי של צה"ל. המטרה של חמאס בהקמת ה"וועדה", לפי אחד מחבריה, ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות רויטרס, היא פיקוח על המחירים ואכיפת החוק והסדר במקום המשטרה.
הצעד של ארגון הטרור מגיע על רקע הפגנה גדולה שהתקיימה אתמול בשוק בלב רפיח, שבמהלכה המוחים הציתו צמיגים וגירשו מהמקום סוחרים במחאה על מחירי המזון הגבוהים. אף שבהפגנה לא היו קריאות ברורות נגד חמאס, היא נערכת בצל טענות שארגון הטרור גונב חלק מהסיוע ההומניטרי שמועבר לרצועה ומוכר אותו לסוחרים, במקום לחלקו בחינם. ארגון "העזתים החופשיים", שמתנגד לחמאס ומארגן הפגנות נגדו, תיאר את המחאה כהפגנה נגד ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
אנשי חמאס חמושים ועם מסכות מפקחים על המחירים בשווקים בעזה
אנשי חמאס חמושים ועם מסכות מפקחים על המחירים בשווקים בעזה
המטרה: "לפקח על מחירים, לאכוף את החוק ולהעניש"
3 צפייה בגלריה
הפגנה ב רפיח במחאה על מחירי המזון הגבוהים שם רצועת עזה
הפגנה ב רפיח במחאה על מחירי המזון הגבוהים שם רצועת עזה
ההפגנה ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
כמעט חמישה חודשים מפרוץ המלחמה, המחירים בעזה זינקו, במיוחד לנוכח עצירת הייבוא לרצועה וההסתמכות על הכנסת הסיוע ההומניטרי באופן מדורג ומפוקח.
בתיעודים מרפיח שהופצו ברשתות החברתיות נראו חברי ה"וועדה" עוטים מסכות סקי, כובעים וקפוצ'ונים, עומדים לצד דוכנים וסוחרים. חלקם היום חמושים ברובים, חלקם באלות - כשעל ראשיהם סרטים עם הכיתוב "הוועדה לשמירה על ביטחון הציבור".
החמוש ששוחח בעילום שם עם רויטרס, שהציג את עצמו כחבר ב"וועדה", סיפר כי המהלך "נחוץ לאכיפת חוק וסדר", שכן המשטרה כבר לא מפטרלת ברחובות בעקבות התקיפות הישראליות שכוונו לא אחת לשוטרי חמאס. הוא הסביר כי בנוסף לפיקוח על המחירים, הפעולות שלהם נועדו כדי "להעניש את אלו המנצלים את הצרכים של העם".
מוחמד אבועמד, צעיר בן 24 שהתפנה מביתו בעיר עזה בתחילת המלחמה וכעת מתגורר באוהל בעיר הדרומית, ראה את "צוות הסיור" החדש של אנשי חמאס. הוא סיפר לרויטרס כי עד לתקיפות האחרונות של צה"ל, משטרת חמאס הייתה אחראית על ארגון וסידור התורים במאפיות, במכולות ובבנקים ברפיח. לדבריו, הוא חושש כעת מהופעתם של רעולי הפנים: "ייתכן שהם בסדר, אנחנו מקווים שהם ינהגו באופן הוגן עם האנשים", אמר, והוסיף: "היינו מעדיפים שהמלחמה תסתיים והמשטרה האמיתית תחזור".
התפתחות זו מגיעה על רקע האמונה בישראל וההערכות שלפיהן לא יהיה אפשר לסיים את המלחמה ברצועת עזה מבלי לטפל ברפיח - שם נמצא עורק החמצן העיקרי לאמצעי הלחימה המתקדמים עבור ארגון הטרור. בימים האחרונים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה בעיר, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית. "אכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח. רק שילוב של לחץ צבאי ומשא ומתן תקיף יביא לשחרור חטופינו, לחיסול חמאס ולהשגת כל יעדי המלחמה", אמר נתניהו.
פורסם לראשונה: 23:05, 28.02.24