על-רקע המשבר הדיפלומטי החריף בין ישראל ואוקראינה, שבמסגרתו קייב מאיימת לבטל את מתן הפטור מוויזה לישראלים, הגיעה לארץ משלחת אוקראינית בכירה לצורך השתלמות בנושא מערכות שיקום. המשלחת מונה 24 בני אדם מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים באוקראינה, ובראשה עומד יועץ שר הפנים האוקראיני יורי פסטרניאק שמוביל פרויקט מערכות שיקום במדינתו.
מדובר בקורס יוקרתי לבכירים בן שבועיים, אשר במסגרתו המשלחת תלמד את הפרקטיקות הנהוגות בישראל לבניית מערכת שיקום הוליסטי הכוללת שיקום פיזי ונפשי, שיקום במשפחה, בתעסוקה ועוד. תכני הקורס כוללים ביקורים והרצאות מאת מומחים בבתי חולים בארץ, מרכז הטראומה הישראלי, בית הלוחם, מרכז לשיקום חיילים במשרד הביטחון ועוד.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נשיא אוקראינה זלנסקי וראש הממשלה נתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
המשלחת ביקרה בבית לוינשטיין, שם קיבלו חבריה הכשרה מקצועית ונפגשו עם שני חיילים אוקראינים שעוברים שיקום בישראל. מדובר בסבב שלישי של חיילים אוקראינים שמגיעים לשיקום במרכז הרפואי ברעננה. זה היה המפגש הראשון בין בכירי הממשל האוקראיני עם חיילים ממדינתם שעוברים שיקום בארץ.
ישראל משקמת חיילים ואזרחים אוקראינים שנפגעו במלחמה, ומתאימה עבורם פרוטזות מתוחכמות. בסך הכול טופלו בישראל כבר 17 חיילים ואזרחים ובהמשך יגיעו לכאן עוד נפגעים.
היועץ פסטרניאק הביע את הערכתו הרבה לסוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ (מש"ב) שמארחת את המשלחת. היועץ הדגיש את ערכן הרב של ההכשרות בישראל, והוסיף כי מטרת המשלחת היא ליישם את הנלמד בישראל לבניית מערכת שיקום מודרנית אשר תאפשר לאוקראינה להתמודד עם פצועי המלחמה הרבים.
ראשת מש"ב, השגרירה עינת שלאין, אמרה בטקס בבית לוינשטיין כי סוכנות הסיוע רואה זכות גדולה להמשיך ולמלא תפקיד משמעותי במאמצי הסיוע הישראלי לאוקראינה. בכירותה של הקבוצה מעידה על החשיבות שאוקראינה מייחסת לתחום שיקום הפצועים ועל כן מש"ב מתמקדת בתחום ההכשרות ובניית היכולות כמרכיב מהותי בחבילת הסיוע הישראלי לאוקראינה, לבקשתם.

המשבר בין המדינות

אוקראינה מאיימת לבטל את משטר הפטור מוויזה לישראלים בתגובה ליחס הישראלי לפליטים אוקראינים ולגירוש של אלפי פליטים אוקראינים שמגיעים לנתב"ג. האיום נועד להפעיל על ישראל לחץ לפני העלייה לרגל של עשרות אלפי החסידים לאומן בראש השנה.
האוקראינים מנסים להוציא מישראל כמה דברים ובכללם ביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקייב. עד היום, חרף הפצרות של האוקראינים והמלצה של משרד החוץ, נתניהו נמנע מלהגיע לקייב וישראל נימקה זאת בשיקולי ביטחון. נימוק זה הרגיז את האוקראינים מכיוון שכמעט כל מנהיגי המערב, בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כבר ביקרו בקייב ולא העלו בעיה ביטחונית.
במקביל, האוקראינים מקווים להוציא מישראל גם הסכמה להעברת מערכות הגנה נגד כטב"מים איראניים. האוקראינים סבורים שלישראל יש אינטרס לסייע לאוקראינה מול האיום הזה שעלול להיות מופנה בעתיד הקרוב מאיראן גם לישראל. האוקראינים מסבירים שמערכות הגנה ישראליות נגד כטב"מים לא יסכנו אף חייל רוסי – ולכן אין סיבה לכאורה שישראל תתנגד לכך.
בנוסף, האוקראינים גם זעמו על ההחלטה הישראלית להפסיק את הביטוח הרפואי לפליטים מאוקראינה שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". בהתערבות השר מאיר פרוש שהעלה את הנושא בממשלה, הובילו ראש הממשלה נתניהו רה"מ נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיצוץ רוחבי בסך 42 מיליון שקל מתקציבי משרדי הממשלה לשם המשך מימון הביטוח הרפואי לפליטים. מדובר בקיצוץ של 0.06% מתקציבי משרדי הממשלה בשנת הכספים 2023.
השר פרוש מרכז בממשלה את הגעת עשרות אלפי החסידים לאומן בראש השנה, והוא מנסה לשכנע את האוקראינים לא להערים קשיים ולאפשר את הגעתם, ולכן לחץ לפתרון בעיית הביטוח הרפואי כדי להקל על האוקראינים לרדת מהעץ. בכירים בישראל מעריכים שהאיום האוקראיני לבטל את הפטור מאשרות לישראלים הוא איום סרק וכי זו הטקטיקה הרגילה של האוקראינים של הפעלת לחץ, אבל אין כוונה אמיתית לפגוע בפטור מאשרות כי הם ייפגעו מכך בעצמם, מה גם שהישראלים הם בין הבודדים בעולם שממשיכים להגיע לאוקראינה כתיירים.